‘DS vergroot met productiestop DS4 en -5 afstand tot Citroën’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De DS 7 Crossback is het nieuwe succesnummer voor DS (foto: DS Automobiles)

Anne Lobbes, communicatiedirecteur van zowel Citroën als DS Automobiles, bevestigt aan Automotive dat het concern de productie van de DS 4 en DS 5 heeft gestaakt. “De modellen zijn wel nog uit voorraad leverbaar. Ze werden de laatste tijd niet goed meer verkocht. Wij hebben een ambitieuze modellenstrategie en willen elk jaar met een nieuw model komen. We hebben capaciteit nodig om dat te realiseren.” De productie van de DS 4 en 5 vond plaats is de Peugeot-fabrieken in Sochaux en Mulhouse.

Het meest recente model, de DS7 compact SUV, is uitgegroeid tot een succesnummer. In de EU zijn de verkopen van DS afgelopen half jaar 25 procent gestegen, nadat het merk jarenlang terugliep. In de Nederlandse cijfers is die stijging nog niet terug te zien. Over het eerste halfjaar van 2018 daalde het aantal registraties van het merk DS met 19 procent naar 490 auto’s. Daarbij zijn 78 stuks DS7.

Dit najaar presenteert DS op de Salon d’ Automobile in Parijs een nieuw model, dat volgens Automotive News Europe de DS 3 gaat vervangen. Daarmee zouden alle modellen die eertijds onder de naam Citroën zijn geïntroduceerd, zijn verdwenen. Anne Lobbes wil niet bevestigen dat de DS3 gaat verdwijnen, maar wel dat het concern de afstand tot moedermerk Citroën wil vergroten. Om die reden heeft het merk nu ook speciale DS-stores en is de DS7 niet niet meer via de Citroën-dealers te koop.

In juli 2014 heeft PSA besloten dat DS een apart merk werd. Lobbes vertelt nog een keer over de achtergrond van die beslissing. “We waren in China succesvol met de verkoop via een apart DS-distributienetwerk. Klanten kenden Citroën daar minder goed dan in Europa en kwamen gericht binnen voor een DS. Citroën is binnen PSA de generalist die op design en comfort gericht is. Het doel van DS is anders. Daar gaat het om het belichamen van de Franse know-how in de automotive. Omdat de positionering zo verschillend is, wordt er op alle fronten aan gewerkt om het verschil met Citroën te vergroten.” 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘DS vergroot met productiestop DS4 en -5 afstand tot Citroën’ | Automotive Online

‘DS vergroot met productiestop DS4 en -5 afstand tot Citroën’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De DS 7 Crossback is het nieuwe succesnummer voor DS (foto: DS Automobiles)

Anne Lobbes, communicatiedirecteur van zowel Citroën als DS Automobiles, bevestigt aan Automotive dat het concern de productie van de DS 4 en DS 5 heeft gestaakt. “De modellen zijn wel nog uit voorraad leverbaar. Ze werden de laatste tijd niet goed meer verkocht. Wij hebben een ambitieuze modellenstrategie en willen elk jaar met een nieuw model komen. We hebben capaciteit nodig om dat te realiseren.” De productie van de DS 4 en 5 vond plaats is de Peugeot-fabrieken in Sochaux en Mulhouse.

Het meest recente model, de DS7 compact SUV, is uitgegroeid tot een succesnummer. In de EU zijn de verkopen van DS afgelopen half jaar 25 procent gestegen, nadat het merk jarenlang terugliep. In de Nederlandse cijfers is die stijging nog niet terug te zien. Over het eerste halfjaar van 2018 daalde het aantal registraties van het merk DS met 19 procent naar 490 auto’s. Daarbij zijn 78 stuks DS7.

Dit najaar presenteert DS op de Salon d’ Automobile in Parijs een nieuw model, dat volgens Automotive News Europe de DS 3 gaat vervangen. Daarmee zouden alle modellen die eertijds onder de naam Citroën zijn geïntroduceerd, zijn verdwenen. Anne Lobbes wil niet bevestigen dat de DS3 gaat verdwijnen, maar wel dat het concern de afstand tot moedermerk Citroën wil vergroten. Om die reden heeft het merk nu ook speciale DS-stores en is de DS7 niet niet meer via de Citroën-dealers te koop.

In juli 2014 heeft PSA besloten dat DS een apart merk werd. Lobbes vertelt nog een keer over de achtergrond van die beslissing. “We waren in China succesvol met de verkoop via een apart DS-distributienetwerk. Klanten kenden Citroën daar minder goed dan in Europa en kwamen gericht binnen voor een DS. Citroën is binnen PSA de generalist die op design en comfort gericht is. Het doel van DS is anders. Daar gaat het om het belichamen van de Franse know-how in de automotive. Omdat de positionering zo verschillend is, wordt er op alle fronten aan gewerkt om het verschil met Citroën te vergroten.” 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.