‘Directe verkoop Mercedes via internet geen bedreiging voor dealers’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het Mercedes-hoofdkantoor in Milton Keynes, Engeland (foto: Shutterstock)

Dit zegt Savage in een interview met het Britse autovakblad AMonline.

De ceo is er van overtuigd dat de rechtstreekse internetverkoop geen bedreiging vormt voor de dealers. Met zijn uitspraken wil hij een discussie op gang brengen onder dealers, meldt AMonline. “Online verkoop is alleen goed te doen als je het centraal aanstuurt. Het is ook nodig dat je in de positie bent waarin je de verkoopprijs zo scherp mogelijk kunt vaststellen. Je moet consumenten altijd de beste prijs kunnen bieden”, stelt Savage.

De kans dat we kunnen terugkeren naar de verkoopmarges die we ooit hadden, is erg klein.

“Erg weinig mensen zijn bereid om een eerlijke conversatie met hun dealers te voeren en te zeggen: de kans dat we kunnen terugkeren naar de verkoopmarges die we ooit hadden, is erg klein. Dus moeten we accepteren dat onze winst enkel kan groeien door de verkoopaantallen te vergroten”, aldus Savage. “Ik ben ervan overtuigd dat ons netwerk hier een belangrijke rol kan spelen. We hebben immers een enorme ervaring in direct sales aan fleetowners en leasemaatschappijen.”Lees ook ons dossier ‘Het autobedrijf van de toekomst’

Savage vertelt dat afgelopen jaar al 35 duizend Mercedessen rechtstreeks door de importeur in Milton Keynes werden uitgeleverd. Een team verzorgt de orders en de facturen, terwijl de dealers de verkoop faciliteren met een eventuele proefrit en het afleveren. Daarvoor ontvangen zij een vast bedrag per auto. Volgens Savage maakt die fee nu al een behoorlijk deel uit van de inkomsten van de dealers.

Meer focus op occasions

Voor dealers blijft het onderhoud over en Savage denkt dat zij zich veel meer moeten gaan toeleggen op de handel in jonge occasions van Mercedes. “Veel te veel jonge occasions komen in handen van de handel”, zegt hij. “Slechts de helft van de auto’s van twee of drie jaar oud blijft in handen van de dealers. Ik heb ook het gevoel dat de verkoop van occasions door dealers altijd minder belangrijk werd gevonden dan de verkoop van nieuwe auto’s. Dat moet veranderen.”

De uitspraken van Savage staan niet op zichzelf. Diverse fabrikanten experimenteren al met rechtstreekse verkoop via internet.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.