Autonieuws | Experts geven Citroën Cactus een 6,9

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator magazines Autoweek

Voor: Ook zonder de stootkussens heeft de C4 een karakteristieke uitstraling. Ik heb met het nieuwe onderstel gereden in een prototype en daarmee rijdt de C4 inderdaad zoals oude Citroëns. Na de facelift ziet de auto er misschien wat minder speels uit, maar de crossover-uitstraling blijft.
Tegen: De C3 Aircross maakt het er niet makkelijker op voor de C4 Cactus. Door de naam (C4) wordt een hogere klasse gesuggereerd, ondersteltechnisch is het nog de vorige C3. Met de Progressive Hydraulic Cushions tilt Citroën de rij-eigenschappen naar een hoger plan, maar weten consumenten dat?

Frank van Klink, directeur XLLease

Voor: De Cactus prikt zijn eigen Airbumps lek en vergroot de kans op acceptatie. De start was hoopgevend door de lage prijs en de 14% bij­telling. In Frankrijk zijn nooit de gedroomde aantallen gehaald.
Tegen: Het is meer van hetzelfde in een stevig concurrentieveld. De stoelen hebben een hoog Citroën retrogehalte: daar moet je van houden. De C4 lijkt zijn status van ‘veel blik voor weinig’ te gaan verliezen.
Leasepotentieel: Het bijtellingsvoordeel is voorbij. Daardoor krijgt de Cactus het lastig in het zakelijk segment. Wellicht kan met een goede prijs nog gescoord worden in de privéleasemarkt.…

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Lage prijs, laag gewicht, doordachte details en gedurfde styling waren sterke restwaardekanten. Het is nog te vroeg om te weten
in hoeverre deze terugkomen in het nieuwe model.
Tegen: De twee redenen om de C4 Cactus aan te passen (uit­gebleven succes en de komst van de C3 Aircross) doen afbreuk aan het sterke compromisloze concept van het origineel.
Restwaardepotentieel Veel is afhankelijk van de prijs. Risico is dat dat de auto teveel aan identiteit heeft ingeleverd.

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco

Voor: Het verdwijnen van die rare stootkussens vind ik een voordeel, alhoewel er vast ook velen zijn die hem juist daarom hebben aangeschaft. Ik ben benieuwd naar het nieuwe veersysteem, wat doet ­denken aan de gouden tijden van de DS. De CO2-waarden zijn
in orde voor het gemiddelde autokeuzelijstje.
Tegen: Tja, het is natuurlijk de vraag of een facelift voldoende is om de verkoopaantallen weer op te krikken. En voor het elektrificeren van de Citroëns zullen we ongetwijfeld nog geduld moeten hebben. Het lijkt erop dat Opel het EV-merk van PSA gaat worden.
Fleetpotentieel: Een 7,5.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Experts geven Citroën Cactus een 6,9 | Automotive Online

Autonieuws | Experts geven Citroën Cactus een 6,9

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator magazines Autoweek

Voor: Ook zonder de stootkussens heeft de C4 een karakteristieke uitstraling. Ik heb met het nieuwe onderstel gereden in een prototype en daarmee rijdt de C4 inderdaad zoals oude Citroëns. Na de facelift ziet de auto er misschien wat minder speels uit, maar de crossover-uitstraling blijft.
Tegen: De C3 Aircross maakt het er niet makkelijker op voor de C4 Cactus. Door de naam (C4) wordt een hogere klasse gesuggereerd, ondersteltechnisch is het nog de vorige C3. Met de Progressive Hydraulic Cushions tilt Citroën de rij-eigenschappen naar een hoger plan, maar weten consumenten dat?

Frank van Klink, directeur XLLease

Voor: De Cactus prikt zijn eigen Airbumps lek en vergroot de kans op acceptatie. De start was hoopgevend door de lage prijs en de 14% bij­telling. In Frankrijk zijn nooit de gedroomde aantallen gehaald.
Tegen: Het is meer van hetzelfde in een stevig concurrentieveld. De stoelen hebben een hoog Citroën retrogehalte: daar moet je van houden. De C4 lijkt zijn status van ‘veel blik voor weinig’ te gaan verliezen.
Leasepotentieel: Het bijtellingsvoordeel is voorbij. Daardoor krijgt de Cactus het lastig in het zakelijk segment. Wellicht kan met een goede prijs nog gescoord worden in de privéleasemarkt.…

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Lage prijs, laag gewicht, doordachte details en gedurfde styling waren sterke restwaardekanten. Het is nog te vroeg om te weten
in hoeverre deze terugkomen in het nieuwe model.
Tegen: De twee redenen om de C4 Cactus aan te passen (uit­gebleven succes en de komst van de C3 Aircross) doen afbreuk aan het sterke compromisloze concept van het origineel.
Restwaardepotentieel Veel is afhankelijk van de prijs. Risico is dat dat de auto teveel aan identiteit heeft ingeleverd.

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco

Voor: Het verdwijnen van die rare stootkussens vind ik een voordeel, alhoewel er vast ook velen zijn die hem juist daarom hebben aangeschaft. Ik ben benieuwd naar het nieuwe veersysteem, wat doet ­denken aan de gouden tijden van de DS. De CO2-waarden zijn
in orde voor het gemiddelde autokeuzelijstje.
Tegen: Tja, het is natuurlijk de vraag of een facelift voldoende is om de verkoopaantallen weer op te krikken. En voor het elektrificeren van de Citroëns zullen we ongetwijfeld nog geduld moeten hebben. Het lijkt erop dat Opel het EV-merk van PSA gaat worden.
Fleetpotentieel: Een 7,5.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.