PSA rolt online verkoopsites uit, dealervereniging reageert positief
Het aankoopproces voor een auto start in 90 procent van de gevallen op internet, stelt PSA. Met name jongere consumenten kopen steeds meer online. Daarom heeft het concern diverse pilots uitgevoerd voor de online verkoop van auto’s: voor Citroën in Brazilië, voor Peugeot in het Verenigd Koninkrijk en voor de nieuwe DS7 Crossback in acht Europese landen. De verkoopstijging in het VK wordt niet gespecificeerd, maar in Brazilië werden tweehonderd online orders geplaatst, meldt de fabrikant. Daaruit concludeert PSA dat de consument er klaar voor is om online een nieuwe auto te kopen.
Elk merk krijgt een eigen verkoopsite, waar consumenten online een nieuwe Peugeot, Citroën of DS kunnen kopen, hun gebruikte auto inruilen en een financieringsvoorstel kunnen inzien. PSA stelt dat de site steeds meer mogelijkheden zal bieden. De eerste is dat de financiering online wordt aangevraagd.
Het is de bedoeling dat de online verkoop de komende jaren wordt uitgebouwd naar de rest van Europa, waaronder Nederland. Hoewel PSA spreekt van online autoverkoop, wordt de daadwerkelijke transactie bij de dealer gedaan.
Dealervereniging positief
Eric Tak, voorzitter van de Peugeot dealervereniging, is positief over de nieuwe ontwikkeling. “De planning is dat deze websites in Nederland in de loop van 2018 online komen. Wij zijn voorstander van dit online verkoopmodel. De moderne klant oriënteert zich op internet. Wij hebben goed overleg met de importeur en heldere afspraken gemaakt. De dealer levert de auto af en verzorgt de service.” Tak vertelt dat de dealer een vaste restmarge ontvangt voor zijn werkzaamheden. “Die is onderling overeengekomen tussen de dealervereniging en de importeur.” Hoeveel de marge precies bedraagt wil Tak niet bekend maken. “Maar wij kunnen ermee leven.”
Tak maakt zich geen zorgen om het klantcontact, dat nu immers van dealer naar importeur verschuift. “Ook daarin werken we heel goed samen, binnen het gezamenlijk business development center. Daarin worden alle klantdata snel verrijkt en zijn vervolgens voor dealer en importeur beschikbaar.” Op termijn verandert de rol van de dealers, realiseert Tak zich. “Dat mag je ontkennen, maar wij gaan liever in overleg om te kijken hoe we die weg samen met de importeur kunnen bewandelen. Deze verkoopsites passen daar helemaal bij.”Arjen de Jong waarschuwt in zijn nieuwste column voor digibetisme onder dealers.
Je kunt niet de dealers alle rotzooi laten oplossen.
Tom Huyskens, woordvoerder van de Bovag, is het daar mee eens: “Zolang zulke initiatieven in goed overleg met de dealervereniging worden gerealiseerd, vinden wij het prima. Er moet voor beide partijen voordeel aan zitten. Dealers investeren heel veel geld in merkbeleving en uitstraling. Daar moet wat tegenover staan. Je kunt niet als importeur online auto’s gaan verkopen en de dealers alle rotzooi laten oplossen.”
Het initiatief van PSA is niet nieuw. Onder meer BMW begon al in 2013 met online verkoop, wat destijds leidde tot hevig protest van de Duitse dealervereniging. In Nederland wordt al ongeveer tien jaar geprobeerd in te spelen op de online kopende consument. Ook partijen als Amazon onderzoeken de mogelijkheden.