Viam Automotive neemt distributie DFSK over

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:

In oktober vorig jaar ging de officiële importeur van DFSK, Allmotive in Goor, failliet. Het bedrijf zette de Chinese bedrijfsauto’s op de markt onder de naam City Transporter. Die naam wordt nu ook gebruikt door Viam Automotive. Dit bedrijf heeft na het faillissement alle voorraden voertuigen en onderdelen van Allmotive overgenomen. “Nu zijn we hard aan het werk om te zorgen dat we de import voor Nederland officieel kunnen overnemen”, aldus directeur Arnoud van Marrewijk.

Viam Automotive distribueert al langere tijd de Chinese bedrijfsauto’s van Dongfeng, of zoals de fabrikant heet: DFSK. “We waren importeur naast Allmotive, eigenlijk waren we elkaars concurrent.” Nu Allmotive ter ziele is, heeft Viam de restanten van de DFSK-import van Allmotive overgenomen. Behalve de bedrijfsvoorraden behoort daar ook de merknaam City Transporter bij, met de gelijknamige Nederlandse website. 

Op het moment dat Allmotive failliet ging, waren er negen dealers in Nederland. “Op zichzelf is dat voldoende dekking”, vindt Van Marrewijk. “Maar omdat de klanten weinig kilometers maken, kan het toch goed zijn om een fijnmaziger netwerk te hebben. Daar beraden we ons nu op.” 

Rondjes om de kerk

DFSK produceert lichte bedrijfswagens met benzinemotoren of groengas-motoren. “Er waren ook elektrisch aangedreven auto’s van het merk, maar die werden hier in Nederland omgebouwd door Allmotive”, legt Van Marrewijk uit. “De expertise voor de ombouw is bij Allmotive gebleven dus die elektrische City Transporters komen er niet meer.” 

Het merk heeft ook geen dieselmotor in het programma, maar dat ziet Van Marrewijk juist als een voordeel. “Er zijn veel bedrijven, en met name ook gemeentes, waar bedrijfsauto’s niet veel meer doen dan rondjes om de kerk rijden. Bij dieselmotoren ontstaat dan het probleem dat het roetfilter volloopt omdat het niet warm genoeg wordt. Dat leidt tot hoge reparatiekosten. Met een benzinemotor of een motor op groengas heb je dat probleem niet. Bovendien is het prijsverschil per liter tussen benzine en diesel ook niet meer zo hoog.” Het leveringsprogramma van City Transporter bestaat uit een bestelbusje, een pick-up en een dubbelcabine pick-up. Van Marrewijk schat de markt in Nederland op zo’n honderd exemplaren per jaar. 

Viam Automotive neemt distributie DFSK over | Automotive Online

Viam Automotive neemt distributie DFSK over

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:

In oktober vorig jaar ging de officiële importeur van DFSK, Allmotive in Goor, failliet. Het bedrijf zette de Chinese bedrijfsauto’s op de markt onder de naam City Transporter. Die naam wordt nu ook gebruikt door Viam Automotive. Dit bedrijf heeft na het faillissement alle voorraden voertuigen en onderdelen van Allmotive overgenomen. “Nu zijn we hard aan het werk om te zorgen dat we de import voor Nederland officieel kunnen overnemen”, aldus directeur Arnoud van Marrewijk.

Viam Automotive distribueert al langere tijd de Chinese bedrijfsauto’s van Dongfeng, of zoals de fabrikant heet: DFSK. “We waren importeur naast Allmotive, eigenlijk waren we elkaars concurrent.” Nu Allmotive ter ziele is, heeft Viam de restanten van de DFSK-import van Allmotive overgenomen. Behalve de bedrijfsvoorraden behoort daar ook de merknaam City Transporter bij, met de gelijknamige Nederlandse website. 

Op het moment dat Allmotive failliet ging, waren er negen dealers in Nederland. “Op zichzelf is dat voldoende dekking”, vindt Van Marrewijk. “Maar omdat de klanten weinig kilometers maken, kan het toch goed zijn om een fijnmaziger netwerk te hebben. Daar beraden we ons nu op.” 

Rondjes om de kerk

DFSK produceert lichte bedrijfswagens met benzinemotoren of groengas-motoren. “Er waren ook elektrisch aangedreven auto’s van het merk, maar die werden hier in Nederland omgebouwd door Allmotive”, legt Van Marrewijk uit. “De expertise voor de ombouw is bij Allmotive gebleven dus die elektrische City Transporters komen er niet meer.” 

Het merk heeft ook geen dieselmotor in het programma, maar dat ziet Van Marrewijk juist als een voordeel. “Er zijn veel bedrijven, en met name ook gemeentes, waar bedrijfsauto’s niet veel meer doen dan rondjes om de kerk rijden. Bij dieselmotoren ontstaat dan het probleem dat het roetfilter volloopt omdat het niet warm genoeg wordt. Dat leidt tot hoge reparatiekosten. Met een benzinemotor of een motor op groengas heb je dat probleem niet. Bovendien is het prijsverschil per liter tussen benzine en diesel ook niet meer zo hoog.” Het leveringsprogramma van City Transporter bestaat uit een bestelbusje, een pick-up en een dubbelcabine pick-up. Van Marrewijk schat de markt in Nederland op zo’n honderd exemplaren per jaar.