Autotrust: consument is beter beschermd dan je denkt
De presentatie van Ausema ging voornamelijk over de rechten en plichten van autobedrijven in het consumentenrecht, maar de aanwezigen waren ook nieuwsgierig naar de reden van het bedrijf om een aantal TFSI-motoren niet meer te verzekeren.
Geen onzekerheid
“Wij verzekeren als er sprake is van onzekerheid, maar bij deze motoren vinden wij niet dat er sprake is van onzekerheid: van een te groot deel staat vast dat er problemen mee gaan optreden. Het kan niet zo zijn dat wij voor al die motoren moeten gaan betalen zodra ze in onze garantie vallen”, vertelde de ook aanwezige directeur Gerben van Dam van Autotrust.
Luc Baetens, directeur van concurrent Cargarantie Benelux, reageerde daarop met de mededeling dat alle auto’s welkom zijn bij zijn bedrijf.
Bekneld
Maar hoofdonderwerp tijdens de bijeenkomst was de consumentenbescherming. Ausema vertelde dat je weliswaar garantiebepalingen kunt formuleren, maar dat de consument desondanks meer rechten kan hebben dan volgens die bepalingen – al heeft hij ze getekend. Zeker als de verkopende partij had kunnen weten van een defect of ervan wist. “De meldplicht van het bedrijf gaat voor de onderzoekplicht van de consument. Maar als de verkopende partij duidelijk een korte garantieperiode vermeldt, dan kan de koper verwachten dat dit met een reden is. In dat geval is het bedrijf ook beschermd.”
Volgens Ausema moeten autobedrijven zien te voorkomen dat ze bekneld raken tussen consument en leverancier; bijvoorbeeld wanneer de consument een terechte claim heeft en het autobedrijf die zelf niet bij zijn leverancier kan verhalen. “Autobedrijven moeten goede afspraken maken met hun leveranciers, maar voor de zekerheid ook de auto’s verkopen met garantie of een voorziening treffen.”
De Remarketing Lounge is onderdeel van het Remarketing Platform, waar ook het Remarketing Event onder valt.