‘Afgelasten AutoRAI historisch moment’
Toekomst
Zowel de RAI Vereniging als beursorganisator Amsterdam RAI zeggen dat het afgelasten niet het definitieve einde van de AutoRAI betekent. Beursmanager Joost ’t Hooft: “We gaan goed kijken naar de mogelijkheden voor de toekomst en de betrokken partijen zijn positief daarover.”
Over in wat voor vorm en wanneer een eventuele autobeurs zou plaatsvinden, kan hij niets zeggen. “Dat kan bijvoorbeeld ook in 2014 zijn.” Amsterdam RAI heeft echter de voor de AutoRAI gereserveerd staande data in 2015 en daarna uit de agenda geschrapt.
Gevochten
Amsterdam RAI, RAI Vereniging en de importeurs hebben lang vergaderd vandaag over het wel of niet doorgaan van de AutoRAI, zegt ‘t Hooft. “Veel partijen hadden zich ingeschreven, maar een aantal twijfelde nog. We hebben tot het einde gevochten hen aan boord te krijgen, maar uiteindelijk is het niet gelukt.”
Een oplossing zoals in 2009 was ook geen optie volgens ’t Hooft. “Toen hebben we een extreem low-budget aanpak gekozen. Daarna hebben we maatregelen genomen waardoor er de vorige editie veel kosten konden worden bespaard. Dit jaar wilden we in ieder geval een volledig concept, vergelijkbaar met 2011, maar zelfs met alle besparingen bleek het niet haalbaar om genoeg importeurs aan boord te krijgen.”
Merken
Over welke en hoeveel importeurs niet wilden deelnemen aan de AutoRAI, wil ’t Hooft geen uitspraak doen. “Je weet dat je een x aantal partijen nodig hebt. Dat cruciale aantal haalden we niet.”
Ook Bresser wil niet zeggen welke importeurs zich niet hadden aangemeld. “Merken als Hyundai, Toyota en Mazda hadden zich wel al ingeschreven. We waren hoopvol. Maar uiteindelijk hebben we collectief moeten besluiten dat het niet ging werken.”