‘Autofabrikanten protesteren tegen ‘protectionistische’ EV-subsidies’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Autofabrikanten en hun lobbyorganisaties protesteren fel tegen elementen van de onlangs aangenomen Klimaatwet in de VS. In deze wet is een EV-subsidie van 7.500 dollar opgenomen (7.355 euro), maar daarvoor geldt wel als voorwaarde dat de auto in de VS is geassembleerd. Ook mogen er bij de bouw van de EV’s bepaalde mineralen en componenten niet uit China afkomstig zijn. Volgens een aantal fabrikanten overtreedt de VS daarmee WTO-handelsregels. Dat melden internationale media.

Volgens een aantal grote fabrikanten komen maar weinig elektrische auto’s in aanmerking voor de subsidie. Een belangenorganisatie voor autofabrikanten in de VS stelt dat 70 van de 72 EV’s die nu verkrijgbaar zijn niet in aanmerking komen voor de subsidie.

Zowel de Europese Commissie als de Zuid-Koreaanse overheid heeft al een klacht ingediend over de wet, die in totaal voor 430 miljard dollar aan maatregelen omvat.

Bindende contracten

Zolang de wet niet getekend is door president Biden – dat kan pas nadat het Huis van Afgevaardigden daar vrijdag over gestemd heeft – gelden de beperkingen voor de EV-subsidie niet. Veel merken hebben hun dealers nu opdracht gegeven om voor die tijd getekende contracten te hebben. Die zullen namelijk worden gerespecteerd onder de nieuwe wetgeving. 

Onder meer Audi, Kia en Porsche hebben aan hun dealernetwerk laten weten dat vanaf het moment dat de wet ingaat, hun modellen niet langer in aanmerking komen voor de subsidies, meldt Reuters.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Autofabrikanten protesteren tegen ‘protectionistische’ EV-subsidies’ | Automotive Online

‘Autofabrikanten protesteren tegen ‘protectionistische’ EV-subsidies’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Autofabrikanten en hun lobbyorganisaties protesteren fel tegen elementen van de onlangs aangenomen Klimaatwet in de VS. In deze wet is een EV-subsidie van 7.500 dollar opgenomen (7.355 euro), maar daarvoor geldt wel als voorwaarde dat de auto in de VS is geassembleerd. Ook mogen er bij de bouw van de EV’s bepaalde mineralen en componenten niet uit China afkomstig zijn. Volgens een aantal fabrikanten overtreedt de VS daarmee WTO-handelsregels. Dat melden internationale media.

Volgens een aantal grote fabrikanten komen maar weinig elektrische auto’s in aanmerking voor de subsidie. Een belangenorganisatie voor autofabrikanten in de VS stelt dat 70 van de 72 EV’s die nu verkrijgbaar zijn niet in aanmerking komen voor de subsidie.

Zowel de Europese Commissie als de Zuid-Koreaanse overheid heeft al een klacht ingediend over de wet, die in totaal voor 430 miljard dollar aan maatregelen omvat.

Bindende contracten

Zolang de wet niet getekend is door president Biden – dat kan pas nadat het Huis van Afgevaardigden daar vrijdag over gestemd heeft – gelden de beperkingen voor de EV-subsidie niet. Veel merken hebben hun dealers nu opdracht gegeven om voor die tijd getekende contracten te hebben. Die zullen namelijk worden gerespecteerd onder de nieuwe wetgeving. 

Onder meer Audi, Kia en Porsche hebben aan hun dealernetwerk laten weten dat vanaf het moment dat de wet ingaat, hun modellen niet langer in aanmerking komen voor de subsidies, meldt Reuters.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.