Greenpeace: Toyota en Stellantis het traagst met uitfasering verbrandingsmotor

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Autofabrikanten kunnen volgens milieuorganisatie Greenpeace meer doen om de CO2-uitstoot van personenauto's omlaag te brengen. (Foto: Shutterstock0

Op basis van onderzoek oordeelt Greenpeace dat vooral autofabrikanten Toyota en Stellantis hun inspanningen zouden moeten aanscherpen om de CO2-uitstoot te verminderen. De milieuorganisatie heeft onderzocht wat autofabrikanten doen om op termijn te stoppen met de productie van brandstofmotoren. Toyota en Stellantis scoren daarin het slechtst en staan op de laatste plaats in dat onderzoek. Ook de inspanningen van Daimler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Nissan, Renault, Toyota, en Volkswagen zijn onder de loep genomen. In de top 10 van autofabrikanten scoren alleen General Motors, Volkswagen en Renault een voldoende.

Te traag

Volgens de milieuorganisatie zijn autofabrikanten te traag als het gaat om het wereldwijd uitfaseren van de verbrandingsmotor. Volkswagen wil dat tegen 2035 alleen realiseren in Europa, terwijl Ford het plan heeft om tegen 2030 het volledige Europese aanbod van personenauto’s te elektrificeren. Milieuorganisatie Transport & Environment stelde eerder al dat de elektrificatie sneller kan. De Europese Commissie wil tegen 2035 een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. Greenpeace is van mening dat automakers dit sneller zouden moeten doorvoeren dan de regelgeving aangeeft.

Criteria

In het onderzoek van de milieuorganisatie worden de inspanningen van de autofabrikanten in de afgelopen vijf jaar vergeleken op een aantal criteria: de uitfasering van de brandstofmotor, het gebruik van duurzame hulpbronnen, en een duurzame inzet van de toeleveringsketen.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Tussen 2016 en 2020 verkochten Ford, Toyota en Honda wereldwijd het minste aantal batterij elektrische auto’s of waterstofauto’s. In verhouding tot hun totale verkoop gaat in gemiddeld 0,12 procent op jaarbasis, stelt de milieuorganisatie. Renault en General Motors verkochten weliswaar het hoogste aantal BEV’s, maar dat aantal is ver verwijderd van het streven van GM om tegen 2035 volledig emissievrije bestelwagens te verkopen.

Fabrikanten General Motors, Volkswagen en Renault scoren in het overzicht nipt een voldoende. De andere automakers behalen een ruime onvoldoende, volgens de milieuorganisatie. Zo zou Toyota, in de ogen van Greenpeace, halsstarrig volhouden aan de verkoop van hybride auto’s.

greenpeace co2 uitstoot autofabrikanten greenpeace2021

(Bron: Greenpeace)

 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Greenpeace: Toyota en Stellantis het traagst met uitfasering verbrandingsmotor | Automotive Online

Greenpeace: Toyota en Stellantis het traagst met uitfasering verbrandingsmotor

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Autofabrikanten kunnen volgens milieuorganisatie Greenpeace meer doen om de CO2-uitstoot van personenauto's omlaag te brengen. (Foto: Shutterstock0

Op basis van onderzoek oordeelt Greenpeace dat vooral autofabrikanten Toyota en Stellantis hun inspanningen zouden moeten aanscherpen om de CO2-uitstoot te verminderen. De milieuorganisatie heeft onderzocht wat autofabrikanten doen om op termijn te stoppen met de productie van brandstofmotoren. Toyota en Stellantis scoren daarin het slechtst en staan op de laatste plaats in dat onderzoek. Ook de inspanningen van Daimler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Nissan, Renault, Toyota, en Volkswagen zijn onder de loep genomen. In de top 10 van autofabrikanten scoren alleen General Motors, Volkswagen en Renault een voldoende.

Te traag

Volgens de milieuorganisatie zijn autofabrikanten te traag als het gaat om het wereldwijd uitfaseren van de verbrandingsmotor. Volkswagen wil dat tegen 2035 alleen realiseren in Europa, terwijl Ford het plan heeft om tegen 2030 het volledige Europese aanbod van personenauto’s te elektrificeren. Milieuorganisatie Transport & Environment stelde eerder al dat de elektrificatie sneller kan. De Europese Commissie wil tegen 2035 een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. Greenpeace is van mening dat automakers dit sneller zouden moeten doorvoeren dan de regelgeving aangeeft.

Criteria

In het onderzoek van de milieuorganisatie worden de inspanningen van de autofabrikanten in de afgelopen vijf jaar vergeleken op een aantal criteria: de uitfasering van de brandstofmotor, het gebruik van duurzame hulpbronnen, en een duurzame inzet van de toeleveringsketen.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Tussen 2016 en 2020 verkochten Ford, Toyota en Honda wereldwijd het minste aantal batterij elektrische auto’s of waterstofauto’s. In verhouding tot hun totale verkoop gaat in gemiddeld 0,12 procent op jaarbasis, stelt de milieuorganisatie. Renault en General Motors verkochten weliswaar het hoogste aantal BEV’s, maar dat aantal is ver verwijderd van het streven van GM om tegen 2035 volledig emissievrije bestelwagens te verkopen.

Fabrikanten General Motors, Volkswagen en Renault scoren in het overzicht nipt een voldoende. De andere automakers behalen een ruime onvoldoende, volgens de milieuorganisatie. Zo zou Toyota, in de ogen van Greenpeace, halsstarrig volhouden aan de verkoop van hybride auto’s.

greenpeace co2 uitstoot autofabrikanten greenpeace2021

(Bron: Greenpeace)

 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.