Beursanalisten van Morningstar over de koersen

Kennisbank | Is de koersval van Tesla dichtbij?

Kennisbank • Tesla-aandelen zijn veel te duur en die van Nissan veel te goedkoop. Althans naar oordeel van de analisten van Morningstar, één van de grootste beoordelaars van beursfondsen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Tesla is dit jaar uitgegroeid tot een absolute beurslieveling. De koers steeg van 80 naar meer dan 400 dollar (waarbij opgemerkt moet worden dat het aandeel dit jaar gesplitst werd in de ratio 1/5). Hierdoor is Tesla het duurste autobedrijf op aarde geworden. Automotive vroeg aan de analisten van Morningstar om de waarde van Tesla en die van andere autofabrikanten te bekijken. Een aandeel van Tesla is, volgens Morningstar, 173 dollar waard, wat betekent dat het aandeel nu 2,45 keer overprijsd is.

Daarmee is Tesla relatief gezien veruit het duurste aandeel dat er is. De totale beurswaarde van Tesla bedraagt ruim 400 miljard dollar, dat is 800 keer de winst over de laatste 12 maanden. Het is ook meer dan de waarde van de zeven grootste autofabrikanten samen, die samen wel 100 keer meer auto’s produceren dan Tesla (50 miljoen om 0,5 miljoen).

schermafbeelding 2020 10 27 om 15.05.23

Morningstar beoordeelt Tesla ongeveer op hetzelfde niveau als Toyota, dat een beurswaarde heeft van rond de 175 miljard dollar. “Tesla maakt kans de dominante speler te worden op de markt van elektrische en autonome voertuigen en op die van duurzame energie. We verwachten niet dat Tesla dit decennium al enorme volumes zal realiseren,”, aldus de beursanalist. Navraag bij andere beursanalisten leert dat er meer scepsis is over de huidige koers. De slagkracht van de traditionele autofabrikanten is groot, daar wordt nu vol ingezet op elektrificatie. 

PSA wordt beloond voor een indrukwekkende verbetering van de perfomance

Los van de kwaliteit van de producten hebben ze sterke salesapparaten waarmee ze kunnen compenseren voor eventuele mindere kwaliteit. Kortom: wie op de beurs nu nog geld wil verdienen met Tesla moet ‘short gaan’. Dat heeft tot nu toe veel investeerders, die dat ook dachten, veel geld gekost, maar dat was meestal voor de koersexplosie van dit jaar. Ondergewaardeerde aandelen zijn er ook, zoals Nissan. Er is volgens Morningstar veel misgegaan bij dit bedrijf. “Wij denken dat Nissan als leaner bedrijf uit de crisis komt.” Het aandeel Nissan zou vier keer zoveel waard moeten zijn, stelt Morningstar. Renault, dat dit jaar het grootste verlies ooit rapporteerde, is ook wat ondergewaardeerd. “Wij verwachten betere prestaties na de reorganisatie bij Renault.”

Van PSA heeft Morningstar het koersdoel verhoogd van 18 naar 32 euro, waardoor PSA nu behoorlijk ondergewaardeerd is. PSA wordt beloond voor “een indrukwekkende verbetering van de perfomance”, schrijft Morningstar, dat ieder fonds met 1 tot 5 sterren beoordeelt en daarbij kijkt naar de historische koersprestaties van de bedrijven. Vooral de Europese autofabrikanten scoren goed, zoals BMW als Daimler. PSA kreeg er zelfs drie sterren bij.

Risico’s bij Tata

Ook het Indiase Tata, eigenaar van de slecht presterende merken Jaguar en Land Rover, scoort hoog. Dat komt vooral door de ijzersterke positie op de thuismarkt en de groei van de luxemarkt in China. “Tata heeft sinds 2010 goed gerendeerd. Maar we zien ook risico’s. Tata heeft nog steeds de kwaliteit bij JLR niet op orde en heeft overcapaciteit. Het bedrijf moet wel kunnen blijven investeren in nieuwe producten.”

De cijfers

440 duizend

nieuwe auto’s worden er volgend jaar verkocht. En het marktaandeel van EV’s groeit naar 20 procent. Dat verwachten Bovag en RAI Vereniging. Maar ze houden een slag om de arm; door corona is het geven van een prognose nog onvoorspelbaarder dan normaal.

122 miljard

kilometers werden er vorig jaar afgelegd door Nederlandse automobilisten. Drie procent van de kilometers werd afgelegd door een EV of plug-in. Benzine-auto’s legden 84,2 miljard kilometer af, een toename van 3,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

16,4%

bedraagt het aandeel van vierseizoenenbanden, bijna de helft meer dan een jaar eerder (11,7%). Dat blijkt uit de Kwik-Fit Bandenmonitor.

zie www.automotive-kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank | Is de koersval van Tesla dichtbij? | Automotive Online
Beursanalisten van Morningstar over de koersen

Kennisbank | Is de koersval van Tesla dichtbij?

Kennisbank • Tesla-aandelen zijn veel te duur en die van Nissan veel te goedkoop. Althans naar oordeel van de analisten van Morningstar, één van de grootste beoordelaars van beursfondsen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Tesla is dit jaar uitgegroeid tot een absolute beurslieveling. De koers steeg van 80 naar meer dan 400 dollar (waarbij opgemerkt moet worden dat het aandeel dit jaar gesplitst werd in de ratio 1/5). Hierdoor is Tesla het duurste autobedrijf op aarde geworden. Automotive vroeg aan de analisten van Morningstar om de waarde van Tesla en die van andere autofabrikanten te bekijken. Een aandeel van Tesla is, volgens Morningstar, 173 dollar waard, wat betekent dat het aandeel nu 2,45 keer overprijsd is.

Daarmee is Tesla relatief gezien veruit het duurste aandeel dat er is. De totale beurswaarde van Tesla bedraagt ruim 400 miljard dollar, dat is 800 keer de winst over de laatste 12 maanden. Het is ook meer dan de waarde van de zeven grootste autofabrikanten samen, die samen wel 100 keer meer auto’s produceren dan Tesla (50 miljoen om 0,5 miljoen).

schermafbeelding 2020 10 27 om 15.05.23

Morningstar beoordeelt Tesla ongeveer op hetzelfde niveau als Toyota, dat een beurswaarde heeft van rond de 175 miljard dollar. “Tesla maakt kans de dominante speler te worden op de markt van elektrische en autonome voertuigen en op die van duurzame energie. We verwachten niet dat Tesla dit decennium al enorme volumes zal realiseren,”, aldus de beursanalist. Navraag bij andere beursanalisten leert dat er meer scepsis is over de huidige koers. De slagkracht van de traditionele autofabrikanten is groot, daar wordt nu vol ingezet op elektrificatie. 

PSA wordt beloond voor een indrukwekkende verbetering van de perfomance

Los van de kwaliteit van de producten hebben ze sterke salesapparaten waarmee ze kunnen compenseren voor eventuele mindere kwaliteit. Kortom: wie op de beurs nu nog geld wil verdienen met Tesla moet ‘short gaan’. Dat heeft tot nu toe veel investeerders, die dat ook dachten, veel geld gekost, maar dat was meestal voor de koersexplosie van dit jaar. Ondergewaardeerde aandelen zijn er ook, zoals Nissan. Er is volgens Morningstar veel misgegaan bij dit bedrijf. “Wij denken dat Nissan als leaner bedrijf uit de crisis komt.” Het aandeel Nissan zou vier keer zoveel waard moeten zijn, stelt Morningstar. Renault, dat dit jaar het grootste verlies ooit rapporteerde, is ook wat ondergewaardeerd. “Wij verwachten betere prestaties na de reorganisatie bij Renault.”

Van PSA heeft Morningstar het koersdoel verhoogd van 18 naar 32 euro, waardoor PSA nu behoorlijk ondergewaardeerd is. PSA wordt beloond voor “een indrukwekkende verbetering van de perfomance”, schrijft Morningstar, dat ieder fonds met 1 tot 5 sterren beoordeelt en daarbij kijkt naar de historische koersprestaties van de bedrijven. Vooral de Europese autofabrikanten scoren goed, zoals BMW als Daimler. PSA kreeg er zelfs drie sterren bij.

Risico’s bij Tata

Ook het Indiase Tata, eigenaar van de slecht presterende merken Jaguar en Land Rover, scoort hoog. Dat komt vooral door de ijzersterke positie op de thuismarkt en de groei van de luxemarkt in China. “Tata heeft sinds 2010 goed gerendeerd. Maar we zien ook risico’s. Tata heeft nog steeds de kwaliteit bij JLR niet op orde en heeft overcapaciteit. Het bedrijf moet wel kunnen blijven investeren in nieuwe producten.”

De cijfers

440 duizend

nieuwe auto’s worden er volgend jaar verkocht. En het marktaandeel van EV’s groeit naar 20 procent. Dat verwachten Bovag en RAI Vereniging. Maar ze houden een slag om de arm; door corona is het geven van een prognose nog onvoorspelbaarder dan normaal.

122 miljard

kilometers werden er vorig jaar afgelegd door Nederlandse automobilisten. Drie procent van de kilometers werd afgelegd door een EV of plug-in. Benzine-auto’s legden 84,2 miljard kilometer af, een toename van 3,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

16,4%

bedraagt het aandeel van vierseizoenenbanden, bijna de helft meer dan een jaar eerder (11,7%). Dat blijkt uit de Kwik-Fit Bandenmonitor.

zie www.automotive-kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.