‘Daimler beperkt ontslagen door zelf maken elektrische aandrijflijnen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De aandrijving van de nieuwe EQ-modellen gaat Daimler zelf produceren (foto: Daimler)

Daimler, dat in november een omvangrijke reorganisatie aankondigde, hoopt het verlies van banen te beperken door meer delen van de elektrische auto zelf te produceren. Dit meldt Automobilwoche op basis van gesprekken met productiechef Frank Deiss. Bij Daimler staan 10 duizend banen op de tocht.

De beslissing zorgt wel voor minder flexibiliteit, meldt Automobilwoche. Tot nu toe heeft Daimler de elektrische aandrijflijnen – voor de elektrische Smart en de plugin hybride Mercedes-modellen – ingekocht bij ZF. In de toekomst wil de autofabrikant de aandrijflijnen voor de komende EQ-generatie van elektrische auto’s zoveel mogelijk zelf produceren in de fabriek in Untertürkheim. Dit zou 350 banen op moeten leveren.

Transformatiepool

Een andere manier om meer mensen in dienst te houden is het instellen van een “transformatiepool” van medewerkers, die zonder een lange doorlooptijd kunnen worden ingezet waar ze nodig zijn. Dat kan ook wereldwijd zijn, op andere productielocaties van Daimler. Het resterende banenverlies hoopt Daimler grotendeels op te vangen door natuurlijk verloop en vervroegde pensionering.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Daimler beperkt ontslagen door zelf maken elektrische aandrijflijnen’ | Automotive Online

‘Daimler beperkt ontslagen door zelf maken elektrische aandrijflijnen’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De aandrijving van de nieuwe EQ-modellen gaat Daimler zelf produceren (foto: Daimler)

Daimler, dat in november een omvangrijke reorganisatie aankondigde, hoopt het verlies van banen te beperken door meer delen van de elektrische auto zelf te produceren. Dit meldt Automobilwoche op basis van gesprekken met productiechef Frank Deiss. Bij Daimler staan 10 duizend banen op de tocht.

De beslissing zorgt wel voor minder flexibiliteit, meldt Automobilwoche. Tot nu toe heeft Daimler de elektrische aandrijflijnen – voor de elektrische Smart en de plugin hybride Mercedes-modellen – ingekocht bij ZF. In de toekomst wil de autofabrikant de aandrijflijnen voor de komende EQ-generatie van elektrische auto’s zoveel mogelijk zelf produceren in de fabriek in Untertürkheim. Dit zou 350 banen op moeten leveren.

Transformatiepool

Een andere manier om meer mensen in dienst te houden is het instellen van een “transformatiepool” van medewerkers, die zonder een lange doorlooptijd kunnen worden ingezet waar ze nodig zijn. Dat kan ook wereldwijd zijn, op andere productielocaties van Daimler. Het resterende banenverlies hoopt Daimler grotendeels op te vangen door natuurlijk verloop en vervroegde pensionering.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.