Toeleverancier Mahle ontslaat ruim 1.100 mensen wegens dieselcrisis en stagnerende economie

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Bij het hoofdkantioor van Mahle in Stuttgart gaan 400 banen verloren (foto: Mahle)

Mahle, leverancier van diverse onderdelen en systemen voor de auto-industrie, is fors aan het bezuinigen. Eerder werd al aangekondigd dat er op het hoofdkantoor in Stuttgart 400 banen zullen verdwijnen. Nu meldt het concern op de website dat dat productielocaties in Italië, Frankrijk en Luxemburg worden gesloten of gereorganiseerd. Daarbij gaan bijna 770 banen verloren.

Het bedrijf, dat wereldwijd ongeveer 80 duizend medewerkers heeft, noemt als reden voor de reorganisatie de stagnerende economie, internationale handelsconflicten en de onzekerheid rond de Brexit. Ook de hoge kosten voor innovatie en steeds meer wettelijke voorschriften tellen mee. Ten slotte noemt Mahle de dalende verkoopcijfers van dieselauto’s.

Het ontwikkelingscentrum Foetz (78 medewerkers) in Luxemburg wordt in 2021 volledig gesloten. De activiteiten worden geïntegreerd in andere locaties. Ook de fabrieken in La Loggia en Saluzzo in Italië worden gesloten. Hier worden alleen dieselzuigers geproduceerd. Deze fabrieken lijden volgens Mahle al meer dan tien jaar verlies. In deze twee fabrieken werken ongeveer 450 mensen.

De productie- en ontwikkelingssite in het Franse Rouffach wordt gereorganiseerd. Dit zou 240 banen kosten.

Mahle is niet de enige grote toeleverancier die worstelt met de stagnerende autoverkoop en de dieselcrisis. Ook Continental en Bosch zijn flink aan het reorganiseren.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.