‘Israël beloofde land voor auto-industrie’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Het tech-center

Toen de Amerikaanse auto-industrie in 2008 op omvallen stond en uiteindelijk een bailout ontving van de regering Obama, investeerde topmanagers van General Motors in Herzliya, Israël. Met het openen van een techcenter biedt GM nu plaats aan 350 werknemers. De regio is vergelijkbaar Silicon Valley geworden voor startups in de mobiliteit. Dit meldt Automotive News Europe in een bericht.

“De managers begrepen dat dit de toekomst van het bedrijf was,” zo vertelt Gil Golan, een GM-manager die lobbyde voor het Advanced Technical Center in Herzliya en nu de uitvoerende directeur is. 

Sinds GM zich heeft gevestigd in de kustplaats, hebben tientallen autofabrikanten – waaronder BMW, Hyundai, Bosch en Lear – soortgelijke centra in Israël geopend om hier nieuw talent aan te boren. Ford Motors, dat in 2016 het Israëlische computerzichtbedrijf SAIPS overnam, opende vorige week een eigen R&D-centrum in Tel Aviv.

“Het onderzoek van het Ford-centrum zal zich richten op interne bewaking, sensoren, draadloze updates, cyberbeveiliging en autonome technologie. Het zal nauw samenwerken met andere Ford-sites over de hele wereld. Het centrum zal bij de start worden bemand door 10 tot 12 werknemers, maar kan doorgroeien tot 250 mensen”, zo zei bestuursvoorzitter Bill Ford van de autofabrikant.

Sinds 2013 is ongeveer 5,3 miljard euro (6 miljard dollar) geïnvesteerd in high-tech mobiliteitstartups, zo meldt EcoMotion, een non-profitorganisatie die in dat jaar een jaarlijkse mobiliteitsconferentie organiseerde in Tel Aviv. Sindsdien is het aantal mobiliteitstartups explosief gestegen: van 87 tot 644, volgens de organisatie. Ze vormen ongeveer 10 procent alle totale startups in Israël.

Lees hier meer over startups in de mobiliteit. 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.