‘IAA Frankfurt dreigt fiasco te worden’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
Steeds meer merken haken af voor de AA in Frankfurt. (Foto: Shutterstock)

De autoshow IAA in Frankfurt, een van de meest toonaangevende in Europa, dreigt een fiasco te worden, nu steeds meer automerken afhaken. Een aantal hallen blijft daarom gesloten, meldt Automobilwoche vandaag.

Twee derde van de automerken ontbreekt op de beurs in Frankfurt, zo meldt het Duitse vakblad. Er zijn nieuwe annuleringen van Subaru, Suzuki en Fiat; eerder zegden al onder meer Alfa Romeo, Peugeot, Citroën (Opel komt wel), General Motors, Toyota, Mazda, Nissan, Renault, Dacia Mitsubishi, Volvo en Tesla af voor de 2019-editie van de IAA.

De kosten voor de show zijn te groot voor de autobouwers, zij kiezen liever voor het organiseren van kleinere evenementen, waarbij de focus meer op het eigen merk ligt. Zo concludeert Automobilwoche.

De beurs dreigt zo een Duitse aangelegenheid te worden. BMW is bijvoorbeeld wel aanwezig, maar wel met een kleinere stand. In plaats van de 11 duizend vierkante meter uit 2017 zal de show voor BMW op 3 duizend vierkante meter vloeroppervlakte plaatshebben. Mercedes zal ook aanwezig zijn en Volkswagen grijpt de Messe aan om zijn eerste EV ID.3 te presenteren. Opel maakt van de gelegenheid gebruik om de Corsa en Corsa-e aan het publiek te tonen. Steeds meer autoshows hebben hinder van de veranderende keuzes die autofabrikanten maken met hun marketingbudgetten. Zo kenden de autoshow in Parijs ook al veel afzeggingen. “De allergrootste autoshow ter wereld dreigt zo te degraderen naar de tweede klasse”, aldus de Duitse website.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.