‘Gesjoemel met emissietests kost miljarden aan misgelopen belastinginkomsten’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Omdat in veel Europese landen de CO2-uitstoot van invloed is op de hoogte van de motorrijtuigenbelasting, heeft het sjoemelen met emissietests direct invloed op de belastinginkomsten, stelt de partij. Daarbij gaat de partij uit van de in de afgelopen jaren geldende belastingtarieven. De onderzoekers hielden daarbij geen rekening met de mogelijkheid dat overheden hun tarieven zouden hebben aangepast op een hogere uitstoot. In Nederland gaan als gevolg van de nieuwe WLTP-emissietest – die dankzij een nauwkeurige meting een hogere CO2-uitstoot meet – de belastingtarieven omlaag om zo een bpm-neutrale overgang te bewerkstelligen.

Fiscale verliezen

De Duitse krant Am Sonntag, die inzage had in de cijfers, meldt dat in 2016 elf Europese landen iets minder dan 11,3 miljard euro misliepen. Tussen 2010 en 2016 bedroegen de fiscale verliezen iets meer dan 46 miljard euro. Duitsland verloor daarbij een goede 4 miljard euro. De studie richtte zich op de belastingimpact van afwijkende emissiewaarden in Duitsland, Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Die landen waren goed voor meer dan 60 procent van de totale voertuigregistraties in alle EU-landen.

Volkswagen, en andere beklaagde fabrikanten, hebben altijd ontkend dat ze inbreuk gemaakt hebben op de Europese wet- en regelgeving.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • Wim Ruberg

    Volgens mij ging het gesjoemel over NOx en niet over CO2 toch?

‘Gesjoemel met emissietests kost miljarden aan misgelopen belastinginkomsten’ | Automotive Online

‘Gesjoemel met emissietests kost miljarden aan misgelopen belastinginkomsten’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Omdat in veel Europese landen de CO2-uitstoot van invloed is op de hoogte van de motorrijtuigenbelasting, heeft het sjoemelen met emissietests direct invloed op de belastinginkomsten, stelt de partij. Daarbij gaat de partij uit van de in de afgelopen jaren geldende belastingtarieven. De onderzoekers hielden daarbij geen rekening met de mogelijkheid dat overheden hun tarieven zouden hebben aangepast op een hogere uitstoot. In Nederland gaan als gevolg van de nieuwe WLTP-emissietest – die dankzij een nauwkeurige meting een hogere CO2-uitstoot meet – de belastingtarieven omlaag om zo een bpm-neutrale overgang te bewerkstelligen.

Fiscale verliezen

De Duitse krant Am Sonntag, die inzage had in de cijfers, meldt dat in 2016 elf Europese landen iets minder dan 11,3 miljard euro misliepen. Tussen 2010 en 2016 bedroegen de fiscale verliezen iets meer dan 46 miljard euro. Duitsland verloor daarbij een goede 4 miljard euro. De studie richtte zich op de belastingimpact van afwijkende emissiewaarden in Duitsland, Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Die landen waren goed voor meer dan 60 procent van de totale voertuigregistraties in alle EU-landen.

Volkswagen, en andere beklaagde fabrikanten, hebben altijd ontkend dat ze inbreuk gemaakt hebben op de Europese wet- en regelgeving.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • Wim Ruberg

    Volgens mij ging het gesjoemel over NOx en niet over CO2 toch?