Jato ziet groei in pick-ups op Europese markt

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Volgend jaar nieuw op de Europese markt: de Mercedes X-klasse (foto: Mercedes)

Renault, Fiat en Mercedes hebben aangekondigd op korte termijn met een pick-up te komen. De Europese markt voor pick-ups is relatief klein, waarbij het Verenigd Koninkrijk de absolute koploper is. Ford, Dodge en enkele Japanse merken leveren die auto’s in Europa, maar nu komen ook de Europese fabrikanten opeens met pick-ups van (bijna) Amerikaanse afmetingen.

In het eerste halfjaar van 2017 werden volgens cijfers van Jato in de EU 80.300 pick-ups geregistreerd. Daarvan waren en een kleine 27 duizend voor het VK. Zowel in Duitsland als in Frankrijk werden circa tienduizend pick-ups geregistreerd. Geen opzienbarende aantallen, maar wel aantallen die jaarlijks circa 20 procent groeien, volgens het adviesbureau.

Pick-up 

Automotive News Europe besprak de trend met Andy Barratt, managing director van Ford in het VK. Hij ziet de groei als gevolg van het toenemende aanbod. “Als er meer concurrentie ontstaat, groeit de markt ook. En die markt zal nog verder groeien”, vertelt hij. Als Fransen steeds vaker een Renault Alaskan zien rijden, zal de vraag naar deze stoere wagens vanzelf groeien, is de redenering. Hetzelfde geldt volgens Automotive News voor de Fiat Fullback en de Mercedes X-klasse. Fabrikant Fiat Chrysler stelde deze zomer twee RAM-distributeurs aan voor Europa. Dit zorgde voor verwarring bij de Nederlandse RAM-dealers.

Een grote omslag is ook dat de pick-up truck in Europa niet langer alleen worden gekocht voor zakelijk gebruik, maar ook als stoere vrijetijdsauto, stelt Anton Lysyy, bij Renault hoofd van de afdeling pick-ups. Hij ziet ook dat veel mensen die voorheen een zware SUV hadden om bijvoorbeeld een boot of paardentrailer te trekken, nu overstappen op de Amerikaanse wagen. Als verklaring ziet hij onder meer dat SUV’s steeds zuiniger moeten worden en dus kleinere motoren of zelfs een hybride aandrijving krijgen. Dat maakt ze ongeschikt voor het zware sleepwerk. “Mensen met zo’n hobby hebben een pick-up truck nodig.”

Nederland telt nauwelijks mee

In Nederland blijft het aandeel pick-ups in de verkoopstatistieken minimaal. Volgens cijfers de Automotive opvroeg bij het RDC is er wel groei, maar het marktaandeel van de pick-ups blijft minimaal. Het aantal verkochte pick-ups was (gezien over de eerste tien maanden van het jaar) vijf jaar geleden 1009, vorig jaar 1177 en dit jaar 1569. De stijging is dus wel degelijk te zien, maar het aantal verkochte auto’s blijft marginaal. 

 


 


Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Jato ziet groei in pick-ups op Europese markt | Automotive Online

Jato ziet groei in pick-ups op Europese markt

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Volgend jaar nieuw op de Europese markt: de Mercedes X-klasse (foto: Mercedes)

Renault, Fiat en Mercedes hebben aangekondigd op korte termijn met een pick-up te komen. De Europese markt voor pick-ups is relatief klein, waarbij het Verenigd Koninkrijk de absolute koploper is. Ford, Dodge en enkele Japanse merken leveren die auto’s in Europa, maar nu komen ook de Europese fabrikanten opeens met pick-ups van (bijna) Amerikaanse afmetingen.

In het eerste halfjaar van 2017 werden volgens cijfers van Jato in de EU 80.300 pick-ups geregistreerd. Daarvan waren en een kleine 27 duizend voor het VK. Zowel in Duitsland als in Frankrijk werden circa tienduizend pick-ups geregistreerd. Geen opzienbarende aantallen, maar wel aantallen die jaarlijks circa 20 procent groeien, volgens het adviesbureau.

Pick-up 

Automotive News Europe besprak de trend met Andy Barratt, managing director van Ford in het VK. Hij ziet de groei als gevolg van het toenemende aanbod. “Als er meer concurrentie ontstaat, groeit de markt ook. En die markt zal nog verder groeien”, vertelt hij. Als Fransen steeds vaker een Renault Alaskan zien rijden, zal de vraag naar deze stoere wagens vanzelf groeien, is de redenering. Hetzelfde geldt volgens Automotive News voor de Fiat Fullback en de Mercedes X-klasse. Fabrikant Fiat Chrysler stelde deze zomer twee RAM-distributeurs aan voor Europa. Dit zorgde voor verwarring bij de Nederlandse RAM-dealers.

Een grote omslag is ook dat de pick-up truck in Europa niet langer alleen worden gekocht voor zakelijk gebruik, maar ook als stoere vrijetijdsauto, stelt Anton Lysyy, bij Renault hoofd van de afdeling pick-ups. Hij ziet ook dat veel mensen die voorheen een zware SUV hadden om bijvoorbeeld een boot of paardentrailer te trekken, nu overstappen op de Amerikaanse wagen. Als verklaring ziet hij onder meer dat SUV’s steeds zuiniger moeten worden en dus kleinere motoren of zelfs een hybride aandrijving krijgen. Dat maakt ze ongeschikt voor het zware sleepwerk. “Mensen met zo’n hobby hebben een pick-up truck nodig.”

Nederland telt nauwelijks mee

In Nederland blijft het aandeel pick-ups in de verkoopstatistieken minimaal. Volgens cijfers de Automotive opvroeg bij het RDC is er wel groei, maar het marktaandeel van de pick-ups blijft minimaal. Het aantal verkochte pick-ups was (gezien over de eerste tien maanden van het jaar) vijf jaar geleden 1009, vorig jaar 1177 en dit jaar 1569. De stijging is dus wel degelijk te zien, maar het aantal verkochte auto’s blijft marginaal. 

 


 


Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.