Wereld van De Jong | Baas van eigen data

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Neem de afslanking van de merkdealerorganisaties en de forse groei van de aftersalesketens. Naast vrije garagisten sloten zich ook vele ex-merkdealers hierbij aan. Allemaal om de  snelle ontwikkelingen in de branche bij te kunnen benen. Want alleen met hightech apparatuur, vakkennis én data zijn auto`s van nu nog te onderhouden. De overgebleven merkdealers moesten zwaar investeren in merkidentiteit, nieuwe verkoopprocessen en klanttevredenheid. En ook nog eens in DMS-systemen, merkspecifieke diagnose-apparatuur en hoogopgeleide technici – waardoor de werkplaats uurtarieven weer omhoog moesten.

De autoproducenten focusten op nieuwe modellen, exotisch design en connectiviteit. En vooral op mechanische aspecten om maar zoveel mogelijk gewicht – en daarmee brandstof – te besparen. Intussen werkte Tesla onverstoorbaar door aan elektrische auto`s. Al die tijd zag bijna niemand Elon Musk voor vol aan. Totdat hij binnen twee weken na de aankondiging van Model 3 maar liefst 300 duizend pre-orders ophaalde. Daarmee hebben die (inmiddels al meer dan 350 duizend) potentiële autokopers de gevestigde orde van autoproducenten eindelijk wakker geschud. En dat is goed nieuws voor al die miljoenen werknemers in de Europese auto-industrie. 

`Voor nieuwe toetreders met durfkapitaal heeft de aartsconservatieve autobranche de deur wagenwijd opengezet.`

Volgende fasen in de ontwikkeling van individuele mobiliteit zijn autonoom rijden en elektrische aandrijving met brandstofcel. Ontwikkelingen die hand in hand gaan met verdere digitalisering en connectiviteit. Zoals enorme datastromen tussen elke individuele auto en de fabrikant om autorijden en service steeds efficiënter en gemakkelijker te maken.

Daar liggen natuurlijk enorme kansen voor mannen als Apple-baas Tim Cook. Die hebben mega-ervaring met data exploitation en artificial intelligence. En bovendien een verfrissende visie op mobiliteit. Voor zulke nieuwe toetreders met durfkapitaal, innovatief management en succesvolle verdienmodellen heeft de aartsconservatieve autobranche de deur wagenwijd opengezet.

De denktanks zitten in Silicon Valley en de producenten in Azië. En tenzij de gevestigde orde zich aanpast, nemen deze wizzkids het business model van de hele automobielindustrie op de schop.

Tijdens deze stormachtige ontwikkelingen is het deprimerend om te zien dat de Nederlandse autobranche rustig door kibbelt over auto- en gebruikersdata. Want het intellectuele eigendom van autodata is en blijft van de producent en de consument beslist zelf over zijn privé-gegevens.   

In De wereld van De Jong geeft Arjen de Jong maandelijks zijn visie op ontwikkelingen in de autobranche. Deze editie verscheen eerder in Automotive 5 2016, die hier online te lezen is.

De Jong is een van de sprekers van het jubileumcongres van Automotive dat op 19 mei aanstaande gehouden wordt. Hier vindt u meer informatie en kunt u zich inschrijven.