Column Adriani | Hypes

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Gaan we naar de volgende: verkoopjeautoalsjeblieftaanmijennietaaniemandandersenzekernietaandedealer.nl. Dit domein is nog vrij. Wie biedt? Is toch een ijzersterk domein? ‘We gaan auto’s inkopen van particulieren en boren hier een nieuw marktsegment mee aan’. Kunnen we cijfers krijgen van wat er omgaat in dit marktsegment? Zie de investering in software om de hele wereld het kenteken te kunnen laten intoetsen en dan een inkoopprijs te krijgen. Het enige dat je ervoor over moet hebben is dat je daarna elke dag een mail krijgt dat het bod nog maar 6,5,3,2 dagen geldig is. Terwijl het bod om te beginnen al niet geldig was.

‘Wij komen langs om de wagen alsnog te taxeren’. We zien hier een uitstekend voorbeeld van een idioot businessmodel. Je zou er op de IVA les in kunnen geven als voorbeeld van hoe het niet moet. Vinken we deze hype al af of zullen we nog even wachten? Ik vink hem af.

`Engerds hebben jongere mensen Y genoemd en beweren dat deze generatie Y niet meer het bezit maar alleen gebruik wil.`

Wil nog wel even melden dat er een vrij jong gebruikte Boeing 777 (voor de kenners triple7) aangeboden wordt voor $7,7 miljoen. Staat in Seattle. Wel opknapkosten van plusminus $20 miljoen. Dat is nog eens taxeren! Dat je daar dure software voor ontwikkelt, oké.

Tot slot nog even over deelauto’s. Engerds hebben jongere mensen Y genoemd. En diezelfde engerds beweren dat die generatie Y niet meer het bezit wil, maar het gebruik. En dat wij allen geen bezit meer willen, maar alleen gebruik. Naar degelijk communistisch model. Graag een mand vol Vinken. Slavinken, blinde vinken, gevlekte vinken. Het maakt mij niet uit. Als ik het maar kan afvinken.  Mogen ook papegaaien zijn. Leren we ook die iedereen na te praten. Want zo ontstaan deze hypes.

Hans Adriani, Dealer BD
Deze column verscheen eerderin Automotive Management 3 2016.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.