Wereld van De Jong | Beurswaarde AutoRAI stijgt

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De 291.717 bezoekers van dit jaar liggen weliswaar nog iets onder de planning, maar het geeft veel hoop voor 2017. Want een kerngezonde AutoRAI maakt geknoei in de marge, zoals van die gelukszoekers in de Ahoy, volstrekt overbodig. Importeurs dienen zich hier verre van te houden.  

`De meeste importeurs hielden op de persdag nog een flinke slag om de arm over hun verwachtingen.`

De vraag of er in Nederland nog wel plaats is voor een nationale autotentoonstelling hield de gemoederen de laatste tijd goed bezig. Want de inspanning is enorm, de kosten zijn hoog en het rendement in de autobranche is erg laag. En dat in een markt met fiscaal gestuurde prospects door een fiscaal gestoorde overheid.

Onder dit gesternte is de AutoRAI 2015 geboren, terwijl nog lang niet iedereen een goed onderbuikgevoel over de economie had. Ook de meeste importeurs hielden op de persdag ten aanzien van hun verwachtingen nog een flinke slag om de arm.

Mijn indruk van de aankleding van vloeren, wanden en plafonds was ronduit positief en AutoRAI-waardig. Merkenscheiding en optimale merkbeleving blijven met een beperkt budget moeilijk te realiseren, maar toch is de organisatie hierin redelijk geslaagd. De exoten als grote publiekstrekkers hadden flink uitgepakt en dat maakte weer veel goed.

`Liefhebbers van Fiat zochten tevergeefs naar `hun` stand. Gelukkig werden ze gastvrij onthaald op de 49 andere stands.`

Een telefonisch rondje na afloop van de tentoonstelling leerde dat de verzamelde prospectgegevens – kwantitatief en kwalitatief – ronduit prima zijn. En die gaan de komende maanden ongetwijfeld verkoopresultaten opleveren. Door de professionele samenwerking van importeurs en branchevereniging zit de beurswaarde van de AutoRAI eindelijk weer in de lift.

Alleen liefhebbers van Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Jeep zochten tevergeefs `hun` stand. Gelukkig zijn zij gastvrij onthaald op 49 andere stands. Maar ook dat kunnen hun merkdealers nog wel ontberen. Benieuwd wat Sergio Marchionne daar nu van vindt. Wellicht staat er alweer een rondje Mediamarkt op stapel – hij is toch niet gek?

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group Nederland, senior advisor Boyden Global executive search, Arjenwdejong@gmail.com. 

In De wereld van De Jong geeft Arjen de Jong maandelijks zijn visie op ontwikkelingen in de autobranche. Deze editie verscheen eerder in Automotive 5-2015.    


Rondje AutoRAI
Ook in Automotive 5; een verslag over AutoRAI 2015. We maakten een rondje over de beursvloer en vroegen Marc Oudshoorn (directeur Multilease/Multirent), André de Boer (fleetowner Rijkswagerstaat) en Stéphan Vermeulen (chef-redactie Autoweek) naar hun mening over verschillende merken en nieuwe modellen. 

Abonnees kunnen het verslag hier lezen in de digitale versie van Automotive Management 5.