Column Adriani | Kolenboer
En ik mocht de kolen scheppen in de kolenkit.
Het leek wel altijd koud. De “heerlijk snorrendekolenkachel” was de enige warme plek in huis. In mijn slaapkamer hingen de ijspegels aan het plafond. Binnen. En ineens was er olie. Weg met het businessmodel. Weg met Wijntjes. Ladan oliehandel plaatste 200 liter drums in de tuin. Wijntjes werd Drogist. En toen gingen we aan het GAS. Lang leve de BEL! Weg met de oliekachel. Weg met Ladan. Hij ging in de gereedschap handel. Wijntjes en Ladan hebben nachten wakker gelegen. Maar niet lang. Het waren voor hun donderslagen bij heldere hemel. Binnen een jaar was het bekeken. Internet kan je badend in het zweet wakker laten liggen. “Zit ik fout of zit ik goed?”
En nu hebben we Internet. Internet sluipt. Internet geeft geen donderslagen. Is niet zo helder als bij de kolen. Internet kan je badend in het zweet wakker laten liggen. “Zit ik fout of zit ik goed?”. “Ben ik een Kolenboer?”. Langzaam rolt Internet over je heen. Verslindt Businessmodellen. Je vecht nog terug als reisbureau. Als kledingwinkel of schoenenzaak. Je denkt aan Service. Je redding? Nee, want daar komen Zalando, Wehkamp en Bol.com. En die worden steeds slimmer. Al je maten in hun Database voor je Jurkjes. En terugsturen gratis. Lekker passen achter je scherm met een wijntje. Geen ontkomen aan.
Je winkel wordt leger en leger. En anders alvast wel die van je buurman. Daar zijn de nieuwe Kolenboeren. En toch zijn er jongens die geen last hebben. Schilders, loodgieters, automonteurs. Jongens die iets doen met hun handen. Handen die Internet niet heeft. En ingewikkelde handel. Zoals de handel in Antiek. In tuinplanten of in Auto’s. In Auto’s? Ja, in Auto’s. Plaatjes kijken? Ja, volop! Kopen? De deal rond maken? De goede inruilprijs afspreken? Nee, nee en nog eens nee!!
Ik wens u een gelukkig Nieuwjaar! U wordt geen Kolenboer.
Hans Adriani Dealer b.d. – hans@dsolution.eu
Deze column verscheen eerder in Automotive Management nummer 12/2013.