CG Car-Garantie: garantie is verdienmodel, geen kostenpost

Brand story • De autogarantie wordt door bedrijven beschouwd als lastige kostenpost, maar volgens CG Car-Garantie is het tijd voor een andere benadering. Het is ook een verdienmodel, het zorgt voor klantenbinding en vertrouwen van de klant.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Luc Baetens: “Als je vandaag een auto aflevert, weet je niet wat de kosten van arbeid en onderdelen in de komende 12 maanden gaan doen.”

Het feit dat de zogeheten ‘wettelijke garantie’ is verhoogd van 6 naar 12 maanden heeft de situatie veranderd. “Toen de wettelijk verplichte garantietermijn 6 maanden was, wilden veel partijen dat risico wel zelf dragen”, aldus Luc Baetens, directeur Benelux bij het bedrijf. “Doordat de garantietermijn 12 maanden werd, zijn ze huiveriger geworden. Wij verzekeren het gehele bedrijf tegen de financiële risico’s die daaruit voortvloeien.” En die risico’s zijn de laatste tijd flink toegenomen. “Door de toename van prijzige elektronica-componenten, maar uiteraard ook de inflatie, die ervoor zorgt dat de kosten van arbeid en onderdelen flink zijn gestegen”, stelt Baetens. “Als je vandaag een auto aflevert, weet je niet wat die kosten in de komende 12 maanden gaan doen. Dat risico kun je afdekken met een verzekering.”

Speciale EV-garantieverzekering

Voor EV’s heeft CG Car-Garantie een speciale garantieverzekering in het leven geroepen, die vanaf begin dit jaar wordt aangeboden. “Veel partijen denken dat er weinig kan gebeuren omdat er 8 jaar garantie wordt gegeven op een EV, maar dat betreft alleen maar het accupakket. Voor de gehele auto geldt vaak 2 of 3 jaar”, vertelt Baetens. “EV’s hebben minder onderhoud nodig, maar de hoogvoltage-componenten zijn wel duur.” Baetens ziet dat dure EV’s als Tesla’s vaak worden uitgevoerd, maar de import van betaalbare EV’s als de Renault Zoe en de Volkswagen ID.3 neemt toe. “Veel autobedrijven hebben te weinig ervaring met EV’s om de risico’s goed te kunnen inschatten”, aldus Baetens. Als gezegd zijn de onderdelen duur, maar dat geldt ook voor de arbeidskosten omdat vervanging van onderdelen bij EV’s nu eenmaal een bepaalde expertise vraagt. Bovendien moet je veelal naar een merkdealer.

Kijken naar de opbrengsten

De hoge prijzen van nieuwe auto’s zorgen voor een groei bij gebruikte auto’s, ziet ook Baetens. “Het gekke is dat automerken vaak klakkeloos 6 of 7 jaar garantie geven op een nieuwe auto, maar bij een gebruikte auto vinden bedrijven 12 maanden eigenlijk al lang.” Baetens vindt dat het tijd is dat autobedrijven anders gaan aankijken tegen garantieverzekeringen. “Garantie ondersteunt de kwaliteit van je bedrijf en het zorgt voor vertrouwen bij klanten. En het zorgt uiteraard ook voor klantenbinding. Bedrijven kijken vooral naar de kosten, maar in uitdagende tijden moet je vooral naar de opbrengsten kijken.”

CG Car-Garantie: garantie is verdienmodel, geen kostenpost | Automotive Online

CG Car-Garantie: garantie is verdienmodel, geen kostenpost

Brand story • De autogarantie wordt door bedrijven beschouwd als lastige kostenpost, maar volgens CG Car-Garantie is het tijd voor een andere benadering. Het is ook een verdienmodel, het zorgt voor klantenbinding en vertrouwen van de klant.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Luc Baetens: “Als je vandaag een auto aflevert, weet je niet wat de kosten van arbeid en onderdelen in de komende 12 maanden gaan doen.”

Het feit dat de zogeheten ‘wettelijke garantie’ is verhoogd van 6 naar 12 maanden heeft de situatie veranderd. “Toen de wettelijk verplichte garantietermijn 6 maanden was, wilden veel partijen dat risico wel zelf dragen”, aldus Luc Baetens, directeur Benelux bij het bedrijf. “Doordat de garantietermijn 12 maanden werd, zijn ze huiveriger geworden. Wij verzekeren het gehele bedrijf tegen de financiële risico’s die daaruit voortvloeien.” En die risico’s zijn de laatste tijd flink toegenomen. “Door de toename van prijzige elektronica-componenten, maar uiteraard ook de inflatie, die ervoor zorgt dat de kosten van arbeid en onderdelen flink zijn gestegen”, stelt Baetens. “Als je vandaag een auto aflevert, weet je niet wat die kosten in de komende 12 maanden gaan doen. Dat risico kun je afdekken met een verzekering.”

Speciale EV-garantieverzekering

Voor EV’s heeft CG Car-Garantie een speciale garantieverzekering in het leven geroepen, die vanaf begin dit jaar wordt aangeboden. “Veel partijen denken dat er weinig kan gebeuren omdat er 8 jaar garantie wordt gegeven op een EV, maar dat betreft alleen maar het accupakket. Voor de gehele auto geldt vaak 2 of 3 jaar”, vertelt Baetens. “EV’s hebben minder onderhoud nodig, maar de hoogvoltage-componenten zijn wel duur.” Baetens ziet dat dure EV’s als Tesla’s vaak worden uitgevoerd, maar de import van betaalbare EV’s als de Renault Zoe en de Volkswagen ID.3 neemt toe. “Veel autobedrijven hebben te weinig ervaring met EV’s om de risico’s goed te kunnen inschatten”, aldus Baetens. Als gezegd zijn de onderdelen duur, maar dat geldt ook voor de arbeidskosten omdat vervanging van onderdelen bij EV’s nu eenmaal een bepaalde expertise vraagt. Bovendien moet je veelal naar een merkdealer.

Kijken naar de opbrengsten

De hoge prijzen van nieuwe auto’s zorgen voor een groei bij gebruikte auto’s, ziet ook Baetens. “Het gekke is dat automerken vaak klakkeloos 6 of 7 jaar garantie geven op een nieuwe auto, maar bij een gebruikte auto vinden bedrijven 12 maanden eigenlijk al lang.” Baetens vindt dat het tijd is dat autobedrijven anders gaan aankijken tegen garantieverzekeringen. “Garantie ondersteunt de kwaliteit van je bedrijf en het zorgt voor vertrouwen bij klanten. En het zorgt uiteraard ook voor klantenbinding. Bedrijven kijken vooral naar de kosten, maar in uitdagende tijden moet je vooral naar de opbrengsten kijken.”