Hankook Ion: duurzaamheid op zowel de winterse weg als het circuit

Malak Bachri Malak Bachri
• Laatste update:
Hankook Ion

Om ervoor te zorgen dat de winterbanden even veilig zijn als hun zomerse versies, moeten hun loopvlakpatronen meer lamellen en diepere groeven hebben. Een winterband geeft daarom ook meer geluid en heeft van nature een hogere rolweerstand dan een zomerband. “Hankook gebruikt om deze reden een speciaal patroonontwerp voor zijn Ion Winter, wat extern bandengeluid moet minimaliseren. Daarnaast maakt de band gebruik van speciale Sound Absorber-foam, wat geluiden in de cockpit tegengaat”, vertelt Andreas Pürschel, hoofd van Hankook’s Europese testcentrum, tijdens een presentatie. 

Pürschel vertelt verder dat het loopvlakontwerp wrijvingsverlies moet minimaliseren, om de rolweerstand in een winterband te verminderen. De Ion winterband maakt daarom gebruik van elastische, maar stabiele loopvlakblokken. Deze zijn gecreëerd door het aandeel van het negatieve profielpercentage te verminderen. Dat zorgt weer voor een hogere profielstabiliteit. De band heeft ook zowel 2D, als 3D lamellen. Hun aantal en verdeling binnen de loopvlakblokken zijn geoptimaliseerd om de balans tussen veiligheid en prestatie te garanderen. Voor de Ion Winter is het in koudere gebieden, zoals de Scandinavische markt, ook mogelijk om studs te monteren.

Ion-familie

De volledige Ion-familie beschikt over natuurlijke hars, wat helpt om grip op nat wegdek te behouden, ondanks de lage rolweerstand. Daarnaast is ook een hoog silicagehalte aanwezig, wat de vorming van een waterfilm tussen het wegdek en de banden tegen moet gaan. Van het gewicht van de banden is verder een kilogram afgeschaafd door verbeterde slijtvaste verbindingen, wat de rolweerstand ten goede komt. Het gebruik van duurzame plantaardige oliën zorgt voor minder slijtage, waardoor er dus minder materiaal nodig op het loopvlak is om dezelfde levensduur te bereiken. De door Hankook gebruikte natuurlijke oliën zijn verder duurzaam ISCC+ gecertificeerd.

Slijtvastheid vermindert ook warmteontwikkeling en energieverlies. Een stijver loopvlakblok leidt tot minder buiging en dus minder interne warmteontwikkeling. Wat op zijn beurt weer voor een betere rolweerstand zorgt. Daarnaast is de slijtvastheid essentieel, zodat de band het zeer hoge koppel vanuit stilstand aankan zonder overmatige slijtage te veroorzaken. “Onze nieuwe Ion-familie gaat daarom even lang mee als traditionelere banden. Het enige probleem waar we nu nog tegenaan lopen, is beschikbaarheid van rauwe materialen. De slijtvastheid is verder ook beter in het tegengaan van de verspreiding van fijnstof”, stelt Massimo Cialone, hoofd compound-ontwikkeling bij Hankook. De volledige Ion-familie bestaat uit de Evo (zomerband), Winter, all-season (voor de Amerikaanse markt) en Race (voor Formula E). Van de eerste drie varianten zijn ook speciale suv-versies beschikbaar. De Ion is beschikbaar vanaf 18 tot en met 22 inch.

De proef op de som

Na een presentatie en uitleg neemt het team van Hankook de aanwezige pers mee voor een remmentest op nat wegdek. Op het testterrein heeft de bandenmaker drie keer een Cupra Born, met verschillende banden gezet: één met Continental Wintercontact-banden, één met Pirelli Cinturato-banden en één met de nieuwe Ion. Na met een vaart van 50 km/u te remmen zijn de resultaten binnen. De Continental schiet de laatste twee pionnetjes met een meter voorbij. De Ion weet daarentegen bij de pionnetjes zelf te stoppen, waarbij wel de ABS van de auto aanschiet. Pirelli weet maar een fractie later dan de Ion te stoppen, maar hierbij moet wel gezegd worden dat hierbij de ABS niet aangesproken hoefde te worden. Deze test laat zien dat Hankook in de Ion een sterke band heeft, maar ook dat het merk zijn concurrentie niet moet onderschatten. 

Formula E

Voor de elektrische raceserie Formula E heeft de bandenmaker ook een nieuwe band gemaakt. De raceversie van de Ion is ontwikkeld in samenwerking met de raceklasse en voldoet aan de duurzaamheids- en prestatiebehoeften van de Formule E. Bijna 30 procent van de nieuwe band, die speciaal is afgestemd op de derde generatie Formule E-raceauto’s is gemaakt van duurzame materialen. De Formule E-teams hebben momenteel de beschikking over een bandenvariant die zowel in droge als natte omstandigheden te gebruiken is, om nog meer grondstoffen te besparen. Bovendien is ook de langere levensduur van de band een belangrijke ontwikkeling. Na de respectievelijke raceweekenden recyclet Hankook elke set banden volledig om het kampioenschap zo duurzaam mogelijk te maken.

Motorsportfans zullen de banden voor de eerste keer in raceomstandigheden zien tijdens de Mexico City E-Prix op 14 januari 2023, wat de eerste race in het nieuwe Gen3-tijdperk is. “Hankook’s uitgebreide ervaring in het werken met raceteams op circuits over de hele wereld, haar baanbrekende innovatie en toewijding aan duurzaamheid maken haar een perfecte match voor het kampioenschap en onze nieuwe Gen3-auto”, vertelt Jamie Reigle, ceo van Formula E. Hankook geeft aan de opgedane racetechnologieën over te nemen op zijn wegbanden.

Hankook Ion: duurzaamheid op zowel de winterse weg als het circuit | Automotive Online

Hankook Ion: duurzaamheid op zowel de winterse weg als het circuit

Malak Bachri Malak Bachri
• Laatste update:
Hankook Ion

Om ervoor te zorgen dat de winterbanden even veilig zijn als hun zomerse versies, moeten hun loopvlakpatronen meer lamellen en diepere groeven hebben. Een winterband geeft daarom ook meer geluid en heeft van nature een hogere rolweerstand dan een zomerband. “Hankook gebruikt om deze reden een speciaal patroonontwerp voor zijn Ion Winter, wat extern bandengeluid moet minimaliseren. Daarnaast maakt de band gebruik van speciale Sound Absorber-foam, wat geluiden in de cockpit tegengaat”, vertelt Andreas Pürschel, hoofd van Hankook’s Europese testcentrum, tijdens een presentatie. 

Pürschel vertelt verder dat het loopvlakontwerp wrijvingsverlies moet minimaliseren, om de rolweerstand in een winterband te verminderen. De Ion winterband maakt daarom gebruik van elastische, maar stabiele loopvlakblokken. Deze zijn gecreëerd door het aandeel van het negatieve profielpercentage te verminderen. Dat zorgt weer voor een hogere profielstabiliteit. De band heeft ook zowel 2D, als 3D lamellen. Hun aantal en verdeling binnen de loopvlakblokken zijn geoptimaliseerd om de balans tussen veiligheid en prestatie te garanderen. Voor de Ion Winter is het in koudere gebieden, zoals de Scandinavische markt, ook mogelijk om studs te monteren.

Ion-familie

De volledige Ion-familie beschikt over natuurlijke hars, wat helpt om grip op nat wegdek te behouden, ondanks de lage rolweerstand. Daarnaast is ook een hoog silicagehalte aanwezig, wat de vorming van een waterfilm tussen het wegdek en de banden tegen moet gaan. Van het gewicht van de banden is verder een kilogram afgeschaafd door verbeterde slijtvaste verbindingen, wat de rolweerstand ten goede komt. Het gebruik van duurzame plantaardige oliën zorgt voor minder slijtage, waardoor er dus minder materiaal nodig op het loopvlak is om dezelfde levensduur te bereiken. De door Hankook gebruikte natuurlijke oliën zijn verder duurzaam ISCC+ gecertificeerd.

Slijtvastheid vermindert ook warmteontwikkeling en energieverlies. Een stijver loopvlakblok leidt tot minder buiging en dus minder interne warmteontwikkeling. Wat op zijn beurt weer voor een betere rolweerstand zorgt. Daarnaast is de slijtvastheid essentieel, zodat de band het zeer hoge koppel vanuit stilstand aankan zonder overmatige slijtage te veroorzaken. “Onze nieuwe Ion-familie gaat daarom even lang mee als traditionelere banden. Het enige probleem waar we nu nog tegenaan lopen, is beschikbaarheid van rauwe materialen. De slijtvastheid is verder ook beter in het tegengaan van de verspreiding van fijnstof”, stelt Massimo Cialone, hoofd compound-ontwikkeling bij Hankook. De volledige Ion-familie bestaat uit de Evo (zomerband), Winter, all-season (voor de Amerikaanse markt) en Race (voor Formula E). Van de eerste drie varianten zijn ook speciale suv-versies beschikbaar. De Ion is beschikbaar vanaf 18 tot en met 22 inch.

De proef op de som

Na een presentatie en uitleg neemt het team van Hankook de aanwezige pers mee voor een remmentest op nat wegdek. Op het testterrein heeft de bandenmaker drie keer een Cupra Born, met verschillende banden gezet: één met Continental Wintercontact-banden, één met Pirelli Cinturato-banden en één met de nieuwe Ion. Na met een vaart van 50 km/u te remmen zijn de resultaten binnen. De Continental schiet de laatste twee pionnetjes met een meter voorbij. De Ion weet daarentegen bij de pionnetjes zelf te stoppen, waarbij wel de ABS van de auto aanschiet. Pirelli weet maar een fractie later dan de Ion te stoppen, maar hierbij moet wel gezegd worden dat hierbij de ABS niet aangesproken hoefde te worden. Deze test laat zien dat Hankook in de Ion een sterke band heeft, maar ook dat het merk zijn concurrentie niet moet onderschatten. 

Formula E

Voor de elektrische raceserie Formula E heeft de bandenmaker ook een nieuwe band gemaakt. De raceversie van de Ion is ontwikkeld in samenwerking met de raceklasse en voldoet aan de duurzaamheids- en prestatiebehoeften van de Formule E. Bijna 30 procent van de nieuwe band, die speciaal is afgestemd op de derde generatie Formule E-raceauto’s is gemaakt van duurzame materialen. De Formule E-teams hebben momenteel de beschikking over een bandenvariant die zowel in droge als natte omstandigheden te gebruiken is, om nog meer grondstoffen te besparen. Bovendien is ook de langere levensduur van de band een belangrijke ontwikkeling. Na de respectievelijke raceweekenden recyclet Hankook elke set banden volledig om het kampioenschap zo duurzaam mogelijk te maken.

Motorsportfans zullen de banden voor de eerste keer in raceomstandigheden zien tijdens de Mexico City E-Prix op 14 januari 2023, wat de eerste race in het nieuwe Gen3-tijdperk is. “Hankook’s uitgebreide ervaring in het werken met raceteams op circuits over de hele wereld, haar baanbrekende innovatie en toewijding aan duurzaamheid maken haar een perfecte match voor het kampioenschap en onze nieuwe Gen3-auto”, vertelt Jamie Reigle, ceo van Formula E. Hankook geeft aan de opgedane racetechnologieën over te nemen op zijn wegbanden.