Marktplaats profiteert van internationale samenwerking

‘Sourcing is nu het belangrijkste’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Marktplaats

Afgelopen jaar liep de vraag naar occasions steeds verder op. De prijzen zijn hoog en de auto’s blijven zelden lang staan. Ondertussen hebben veel dealers van de occasionmarkt een steeds belangrijker bron van inkomsten gemaakt. Door het chiptekort is er weinig nieuwverkoop en de marges zijn relatief klein. Dan profiteer je graag van de hoge occasionprijzen – maar de inkoop is het probleem. “Er is weinig aanbod en sourcing is voor de meeste dealers enorm belangrijk”, vertelt Leon van Onselen (42). leon van onselen marktplaats 2022 fotomarktplaatsHij is director verticals met een speciale focus op de automarkt, bij Adevinta Benelux. Dat van oorsprong Noorse concern is het moederbedrijf van onder meer Marktplaats, Mobile.de, 2dehands.be, leboncoin.fr en coches.net. “Dealers kunnen via onze sites auto’s in het buitenland sourcen en zo hun occasionaanbod versterken”, legt hij uit. “Het grote voordeel daarbij is dat we onze sites steeds verder versterken, door van de ervaringen binnen de groep te profiteren. Wij kijken naar trends en naar de markt vanuit een global perspective en zien wat er per land verschilt. Zoals de Belgische markt, waar van oudsher erg veel nieuwe auto’s verkocht worden. De export is dan ook hoog en dat is weer goed om te weten voor Nederlandse dealers.”

Kenniscentrum voor dealers

Sinds Adevinta in 2020 eigenaar werd van Marktplaats is het platform zich sterk aan het ontwikkelen. “Om dealers zoveel mogelijk van dienst te zijn koppelen we potentiële kopers op exact het juiste moment aan dealers”, stelt Van Onselen. En – heel belangrijk – we helpen dealers om een goede reputatie op te bouwen. De bedrijven die daar gebruik van maken zien dat het heel goed werkt. Via Marktplaats kunnen zij zich profileren als een zeer betrouwbare partij en dat trekt de juiste soort kopers. Dan doel ik ook op mensen die op zoek zijn naar zekerheid en garanties en daar graag iets meer voor betalen. Zo vergroot je de marges. Om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden hebben wij een kenniscentrum opgezet. Daar leren dealers hoe zij return on investment halen. Maar ook hoe ze de leads die via Marktplaats binnenkomen het beste kunnen opvolgen. Vaak gebeurt dat met een gewoon berichtje via de app, maar het kan zoveel effectiever. Als wij de dealer een lead aanleveren, gaat die vergezeld van een heleboel data over de consument. Uitgebreide contactgegevens en zo mogelijk ook al informatie over de mogelijke inruil. We zien dat als empowerment van de dealers. Online leads vragen een totaal andere benadering dan wanneer iemand de showroom binnenstapt. Wij helpen dealers om daar optimaal gebruik van te maken.”

Unieke positie

Vergeleken met de andere sites van Adevinta – marktleider online verkoop in vijftien landen – is Marktplaats iets bijzonders, vindt Van Onselen, zelf opgegroeid in Zuid-Afrika. “Handel hoort bij de Nederlanders. En in Nederland is Marktplaats verreweg het meest krachtige platform. De status is heel bijzonder: Nederlanders beschouwen het echt als hún Marktplaats. Het bereik is dan ook enorm: de helft van alle Nederlanders komt minstens eenmaal per maand op Marktplaats. Ik merk dan ook dat dealers de ‘horizontale’ verkoopsite steeds beter weten te vinden en gebruiken. Juist die breedte is de kracht van het platform. En ondertussen heeft het óók de voordelen van een vertical; we zien dat de consumenten die auto’s zoeken rechtstreeks naar de auto’s gaan. Zo realiseren we een veel groter bereik dan welke gespecialiseerde autosite ook. De echte verticals trekken mensen alleen maar met auto’s. Marktplaats heeft alles: een enorm bereik én de leidende positie als het gaat om occasionverkoop.”

De trends voor 2022

Adevinta zit bovenop de internationale trends. Toch is de trend voor 2022 nog erg onzeker, vindt Van Onselen. “Er gebeurt heel veel. We zien dat er een hele lichte groei zit in de registratiecijfers van nieuwe auto’s. We weten niet hoe snel maar we weten wel dat productieproblemen door gebrek aan computerchips dit jaar kleiner zullen worden. Dat schept weer wat ruimte op de occasionmarkt waar de voorraadproblematiek langzaam minder zal worden. Maar welke andere ontwikkelingen kunnen we verwachten? Het kan dat fleetowners hun wagenparken gaan inkrimpen, onder meer door het thuiswerken. Ik zie dat er steeds meer mensen gebruik maken van auto-abonnementen. En natuurlijk is er de shift naar elektrisch rijden. Je ziet ook een sterke groei in de online verkoop van gebruikte auto’s. Maar hoe snel die ontwikkelingen gaan, dat is nog even afwachten. Wat we wel zeker weten is dat onze sites in die veranderende markt een belangrijke rol blijven spelen. Want de consument wil het aanbod in de gehele breedte overzien. Vaak weet een autokoper wel welk model en formaat auto hij zoekt, maar nog niet welk merk of model. Ga je dan alle dealers af of kijk je op Marktplaats? Onze platformen bieden het complete occasionaanbod. Daarbij zijn we beslist het meest effectief in het genereren van leads en klantdata. Zo werken wij op alle niveaus aan de meest transparante en onbelemmerde manier om auto’s te kopen.”