Opkomst deelconcepten brengt nieuwe kansen en uitdagingen

MaaS de baas

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Bedrijven moeten op zoek naar een plek in de nieuwe mobiliteitsketen (Beeld: Centraal Beheer).

De tijd dat alle medewerkers bij een sollicitatie interesse hadden in een mooie leaseauto is voorbij. En ook voor veel particuliere rijders is privébezit van een auto niet heilig meer. Vooral jongeren in stedelijke gebieden kiezen steeds vaker voor Mobility as a Service (MaaS): vervoer van A naar B op het moment dat ze het nodig hebben. Het aantal platforms waarop mobiliteitsdiensten en deelconcepten worden aangeboden, neemt snel toe. Gebruikers kunnen daarmee snel zien wat de snelste of goedkoopste manier is om van A naar B te komen. En dit met één druk op de knop regelen.

Veranderingen in de keten

Voor autobedrijven heeft de opkomst van deze ontwikkelingen gevolgen voor de toekomstbestendigheid van hun verdienmodel. “MaaS ligt in het verlengde van andere
succesvolle platforms die aansluiten bij de deeleconomie”, zegt Yorick Tomassen, Business Owner Mobiliteit bij Centraal Beheer. “Denk aan Airbnb, Uber of Thuisbezorgd.nl. Niet het bezit van het product staat centraal, maar het gebruik en het gemak ervan. Dat heeft tot gevolg dat de dynamiek in de keten verschuift. In het traditionele model heeft de retailer het belangrijkste contact met de klant. In het nieuwe model loopt het klantcontact bijna helemaal via het platform.”

Veel ondernemers zijn huiverig om zich bij platforms aan te sluiten, omdat ze vrezen de grip op hun business kwijt te raken. Maar om hun toekomst zeker te stellen moeten ze in beweging komen, vindt Tomassen. “Binnen MaaS-concepten is de auto nog altijd een cruciaal onderdeel. Autobedrijven zijn dé partij die de auto’s kunnen leveren, onderhouden en herstellen. En aan het eind van hun looptijd weer kunnen doorverkopen. Als garagebedrijf is het dus belangrijk om mee te gaan in deze ontwikkeling. Sluit je aan bij een platform of ontplooi een ander initiatief, maar zorg dat je in de keten zit.”

Nieuwe uitdagingen

Als grootste autoverzekeraar van Nederland ziet Centraal Beheer van dichtbij dat veel dealers en onafhankelijke
autobedrijven worstelen met het vinden van die nieuwe rol. Tomassen: “Die worsteling is herkenbaar. Voor onszelf als verzekeraar brengt de deeleconomie ook veel nieuwe uitdagingen. Daarom onderzoeken we de mogelijkheid om straks de persoon in plaats van het voertuig te verzekeren. Dan maakt het wat verzekering betreft niet uit of iemand elke dag in een andere deelauto stapt.” 

De verzekerbaarheid van deelconcepten is volgens Tomassen vooralsnog een ingewikkelde kwestie. De schadelast en de letselschadelast nemen sterk toe naarmate een voertuig door meer mensen gedeeld wordt. “Hoe meer gebruikers, hoe meer risico. Deelvoertuigen verzekeren wij daarom niet meer als het gaat om particuliere concepten”, aldus Tomassen. “Maar dat doen we wel bij zakelijke partners. Daar zien we toekomst in, omdat er veel meer grip is op de processen. Daar liggen dus kansen voor autobedrijven. De leenauto’s van garagebedrijven of schadeherstellers kunnen bijvoorbeeld prima worden ingezet op een deelplatform. Waar het om gaat is dat je als je als ondernemer de komende jaren de regie houdt als het gaat om de sturing van reparaties en schadeherstel. Bedrijven die nu in actie komen lopen voor op de concurrentie.”

Meer informatie: www.centraalbeheer.nl/zakelijk

MaaS de baas | Automotive Online
Opkomst deelconcepten brengt nieuwe kansen en uitdagingen

MaaS de baas

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Bedrijven moeten op zoek naar een plek in de nieuwe mobiliteitsketen (Beeld: Centraal Beheer).

De tijd dat alle medewerkers bij een sollicitatie interesse hadden in een mooie leaseauto is voorbij. En ook voor veel particuliere rijders is privébezit van een auto niet heilig meer. Vooral jongeren in stedelijke gebieden kiezen steeds vaker voor Mobility as a Service (MaaS): vervoer van A naar B op het moment dat ze het nodig hebben. Het aantal platforms waarop mobiliteitsdiensten en deelconcepten worden aangeboden, neemt snel toe. Gebruikers kunnen daarmee snel zien wat de snelste of goedkoopste manier is om van A naar B te komen. En dit met één druk op de knop regelen.

Veranderingen in de keten

Voor autobedrijven heeft de opkomst van deze ontwikkelingen gevolgen voor de toekomstbestendigheid van hun verdienmodel. “MaaS ligt in het verlengde van andere
succesvolle platforms die aansluiten bij de deeleconomie”, zegt Yorick Tomassen, Business Owner Mobiliteit bij Centraal Beheer. “Denk aan Airbnb, Uber of Thuisbezorgd.nl. Niet het bezit van het product staat centraal, maar het gebruik en het gemak ervan. Dat heeft tot gevolg dat de dynamiek in de keten verschuift. In het traditionele model heeft de retailer het belangrijkste contact met de klant. In het nieuwe model loopt het klantcontact bijna helemaal via het platform.”

Veel ondernemers zijn huiverig om zich bij platforms aan te sluiten, omdat ze vrezen de grip op hun business kwijt te raken. Maar om hun toekomst zeker te stellen moeten ze in beweging komen, vindt Tomassen. “Binnen MaaS-concepten is de auto nog altijd een cruciaal onderdeel. Autobedrijven zijn dé partij die de auto’s kunnen leveren, onderhouden en herstellen. En aan het eind van hun looptijd weer kunnen doorverkopen. Als garagebedrijf is het dus belangrijk om mee te gaan in deze ontwikkeling. Sluit je aan bij een platform of ontplooi een ander initiatief, maar zorg dat je in de keten zit.”

Nieuwe uitdagingen

Als grootste autoverzekeraar van Nederland ziet Centraal Beheer van dichtbij dat veel dealers en onafhankelijke
autobedrijven worstelen met het vinden van die nieuwe rol. Tomassen: “Die worsteling is herkenbaar. Voor onszelf als verzekeraar brengt de deeleconomie ook veel nieuwe uitdagingen. Daarom onderzoeken we de mogelijkheid om straks de persoon in plaats van het voertuig te verzekeren. Dan maakt het wat verzekering betreft niet uit of iemand elke dag in een andere deelauto stapt.” 

De verzekerbaarheid van deelconcepten is volgens Tomassen vooralsnog een ingewikkelde kwestie. De schadelast en de letselschadelast nemen sterk toe naarmate een voertuig door meer mensen gedeeld wordt. “Hoe meer gebruikers, hoe meer risico. Deelvoertuigen verzekeren wij daarom niet meer als het gaat om particuliere concepten”, aldus Tomassen. “Maar dat doen we wel bij zakelijke partners. Daar zien we toekomst in, omdat er veel meer grip is op de processen. Daar liggen dus kansen voor autobedrijven. De leenauto’s van garagebedrijven of schadeherstellers kunnen bijvoorbeeld prima worden ingezet op een deelplatform. Waar het om gaat is dat je als je als ondernemer de komende jaren de regie houdt als het gaat om de sturing van reparaties en schadeherstel. Bedrijven die nu in actie komen lopen voor op de concurrentie.”

Meer informatie: www.centraalbeheer.nl/zakelijk