Nieuwe post | Maron Busnel (Hyundai): Horlogeliefhebber die 360-graden marketing nastreeft

Nieuwe post • Maron Busnel (37) is de nieuwe marketing directeur van Hyundai Nederland. Ze begon als zaterdaghulp in de Renault-showroom, gaf de transformatie vorm van BMW Group Financial Services naar Alphabet en was marketingdirecteur bij Peugeot. Ze heeft twee kinderen en een opmerkelijke voorliefde voor horloges.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:

Hoe ben je bij Hyundai terecht gekomen?

“Ik begon heel traditioneel als zaterdaghulp in de showroom bij Renault. Auto’s uitgeven, mensen te woord staan. Daarna ben ik in de branche gebleven, onder andere bij een evenementenbureau dat veel grote auto-introducties deed. Bij Autobinck kreeg ik mijn eerste marketingbaan en daarna ben ik via Kia bij BMW Group terecht gekomen. Uiteindelijk mocht ik daar als business transformation manager de blauwdruk maken voor de overgang van BMW Financial Services naar Alphabet. Bij Peugeot kreeg ik de kans om salesdirecteur te worden, waarna ik uiteindelijk marketingdirecteur werd.”

Waarom Hyundai?

“Het ondernemerschap in deze organisatie is gaaf. De moederorganisatie geeft veel ruimte daarvoor. Ze willen graag vooruit en dat is voor een marketeer fantastisch. Ik kan hier echt 360 graden-marketing doen en dat is heel uitdagend.”

Wat heb je geleerd van die eerste baan in de showroom?

“Uiteindelijk leer je daar waar het in de essentie om draait. Namelijk: mensen aan tafel die een heel grote uitgave gaan doen. Die blijdschap en dat enthousiasme, dat is waar het om gaat. Mensen komen voor een merk binnen omdat ze worden aangetrokken door iets. Dat iets is heel ondefinieerbaar en wil ik als marketeer graag beïnvloeden.”

Er zijn ook mensen die juist die merkloyaliteit als verleden tijd omschrijven.

“Mijn twee kinderen zijn 4 en 9 en ze kennen meer automerken dan ik op die leeftijd. Die worden nu al beïnvloed door branding. Wel merk ik dat de manier van marketing anders wordt tv-commercials spoelen ze bijvoorbeeld gewoon door.”

Wat is je grootste ambitie bij Hyundai?

“Primair is dat bouwen aan het merk. Internationaal heeft Hyundai een heel grote staat van dienst, maar in Nederland raakt dat af en toe ondergesneeuwd. Ik wil er hard voor werken om ervoor te zorgen dat Hyundai in Nederland staat voor merkwaardes als duurzaamheid en vooruitgang.”

Je carrière klinkt als een gouden ladder. Heb je ook misstappen begaan en wat heb je daarvan geleerd?

“Eigenlijk geloof ik niet zo in misstappen. Maar natuurlijk ben ik wel getest door omstandigheden, waardoor je je afvraagt: hoe wil ik dat anderen mij ervaren? Daarvan heb ik geleerd dat de manier waarop ik met mensen wil samenwerken echt gaat om de lange termijn. Ik ga niet iets forceren voor snel succes.”

Over snel succes gesproken: je draagt een Moonswatch horloge. Waarom?

“Goed gezien! Ik heb een kleine voorliefde voor horloges. Ik vind de gedachte achter de Moonswatch briljant: de hype was enorm en zowel Swatch als Omega liftten mee daarop. Een heel inspirerende marketingactie. Als je een bijzonder horloge draagt, dat voelt echt als niks anders. Daar kan ik eindeloos over praten.”Lees hier een interview met Hyundai Nederland-directeur Tjalling Hollander uit mei dit jaar. ‘Nederlanders vinden al snel dat de ‘buitenlanders’ op het hoofdkantoor het niet snappen.’

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Nieuwe post | Maron Busnel (Hyundai): Horlogeliefhebber die 360-graden marketing nastreeft | Automotive Online

Nieuwe post | Maron Busnel (Hyundai): Horlogeliefhebber die 360-graden marketing nastreeft

Nieuwe post • Maron Busnel (37) is de nieuwe marketing directeur van Hyundai Nederland. Ze begon als zaterdaghulp in de Renault-showroom, gaf de transformatie vorm van BMW Group Financial Services naar Alphabet en was marketingdirecteur bij Peugeot. Ze heeft twee kinderen en een opmerkelijke voorliefde voor horloges.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:

Hoe ben je bij Hyundai terecht gekomen?

“Ik begon heel traditioneel als zaterdaghulp in de showroom bij Renault. Auto’s uitgeven, mensen te woord staan. Daarna ben ik in de branche gebleven, onder andere bij een evenementenbureau dat veel grote auto-introducties deed. Bij Autobinck kreeg ik mijn eerste marketingbaan en daarna ben ik via Kia bij BMW Group terecht gekomen. Uiteindelijk mocht ik daar als business transformation manager de blauwdruk maken voor de overgang van BMW Financial Services naar Alphabet. Bij Peugeot kreeg ik de kans om salesdirecteur te worden, waarna ik uiteindelijk marketingdirecteur werd.”

Waarom Hyundai?

“Het ondernemerschap in deze organisatie is gaaf. De moederorganisatie geeft veel ruimte daarvoor. Ze willen graag vooruit en dat is voor een marketeer fantastisch. Ik kan hier echt 360 graden-marketing doen en dat is heel uitdagend.”

Wat heb je geleerd van die eerste baan in de showroom?

“Uiteindelijk leer je daar waar het in de essentie om draait. Namelijk: mensen aan tafel die een heel grote uitgave gaan doen. Die blijdschap en dat enthousiasme, dat is waar het om gaat. Mensen komen voor een merk binnen omdat ze worden aangetrokken door iets. Dat iets is heel ondefinieerbaar en wil ik als marketeer graag beïnvloeden.”

Er zijn ook mensen die juist die merkloyaliteit als verleden tijd omschrijven.

“Mijn twee kinderen zijn 4 en 9 en ze kennen meer automerken dan ik op die leeftijd. Die worden nu al beïnvloed door branding. Wel merk ik dat de manier van marketing anders wordt tv-commercials spoelen ze bijvoorbeeld gewoon door.”

Wat is je grootste ambitie bij Hyundai?

“Primair is dat bouwen aan het merk. Internationaal heeft Hyundai een heel grote staat van dienst, maar in Nederland raakt dat af en toe ondergesneeuwd. Ik wil er hard voor werken om ervoor te zorgen dat Hyundai in Nederland staat voor merkwaardes als duurzaamheid en vooruitgang.”

Je carrière klinkt als een gouden ladder. Heb je ook misstappen begaan en wat heb je daarvan geleerd?

“Eigenlijk geloof ik niet zo in misstappen. Maar natuurlijk ben ik wel getest door omstandigheden, waardoor je je afvraagt: hoe wil ik dat anderen mij ervaren? Daarvan heb ik geleerd dat de manier waarop ik met mensen wil samenwerken echt gaat om de lange termijn. Ik ga niet iets forceren voor snel succes.”

Over snel succes gesproken: je draagt een Moonswatch horloge. Waarom?

“Goed gezien! Ik heb een kleine voorliefde voor horloges. Ik vind de gedachte achter de Moonswatch briljant: de hype was enorm en zowel Swatch als Omega liftten mee daarop. Een heel inspirerende marketingactie. Als je een bijzonder horloge draagt, dat voelt echt als niks anders. Daar kan ik eindeloos over praten.”Lees hier een interview met Hyundai Nederland-directeur Tjalling Hollander uit mei dit jaar. ‘Nederlanders vinden al snel dat de ‘buitenlanders’ op het hoofdkantoor het niet snappen.’

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.