Snapshots | Verhuur: Piramide of pech?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Was het een piramidespel, of had het bedrijf de pech dat de vraag toenam terwijl de leveranciers knikkende knieën kregen? (Beeld: Shutterstock)

Car Driver Deals biedt consumenten een soort autolease voor een scherp tarief, als er tenminste flink vooruit wordt betaald: de meeste klanten voldoen de volledige looptijd in één keer. Van eigen geld, of van een financiering (ook af te sluiten via Car Driver Deals). De tarieven zijn zelfs zo scherp, dat ze dikwijls lager uitvallen dan wat CDD zelf aan de leverancier betaalt, zo blijkt uit enkele reacties van de lease- en verhuurmaatschappijen. CDD meldt zelf in de problemen te zijn gekomen door een waarschuwing die Bovag – zonder een naam te noemen – afgaf aan zijn verhuurleden. Diverse leveranciers stellen echter al sinds enkele weken of maanden moeite te hebben hun geld te krijgen.

Maar er zijn er ook die – op basis van anonimiteit – aangeven tot een paar weken geleden nooit problemen met het bedrijf te hebben gehad. De vraag is dan ook: is hier sprake van een piramidespel, of pech? In ieder geval zijn de eigenaren, de familie Golsteijn, niet bereikbaar. Niet voor ons en ook niet meer voor veel leveranciers. Wel stuurden ze nog een mail aan de leveranciers met de vraag om uitstel van betaling. Accepteren ze dit niet, dan zal er paniek ontstaan in de markt en bij consumenten. Uit diverse meldingen van berijders blijkt dat ze tussen de 12 duizend en wel 50 duizend euro hebben betaald voor hun mobiliteitspakket. De schade dreigt daarmee in de miljoenen euro’s te lopen, want naar eigen zeggen heeft Car Driver Deals drieduizend auto’s onder contract van 50 verschillende leveranciers. Zowel voor consumenten als leveranciers zijn er inmiddels websites (zoals gedupeerdencardriverdeals.nl, opgezet door Enterprise) waar gedupeerden zich kunnen verenigen. Dit verhaal krijgt sowieso een staartje: het dossier is te volgen op automotive-online.nl.

In de kantlijn / Schot of schaaf?

feretti cars foto feretti 2021Twee schietpartijen hebben geleid tot sluiting onder bestuursdwang van Feretti Cars in Hillegom, een bedrijf gespecialiseerd in exclusieve auto’s. Althans, dat bevestigt woordvoerder Cees den Bakker van gemeente Hillegom aan Automotive. Volgens de eigenaar “is er waarschijnlijk een auto tegen het pand gereden”, zo citeert Omroep West. De sluiting zou volgens de eigenaar niets met schietpartijen te maken hebben, maar met het onvoldoende naleven van de coronamaatregelen.

Overname / Van Riel

De Hyundai-activiteiten van Van Riel in Breda worden op 1 juli overgenomen door dealerholding Zeeuw & Zeeuw. De vestiging gaat verder onder de naam Zeeuw & Zeeuw Hyundai Breda, zowel voor de verkoop, werkplaats en het magazijn. Zo meldt Zeeuw & Zeeuw. “Net als Van Riel is Zeeuw & Zeeuw een familiebedrijf met klanttevredenheid hoog in het vaandel. We zijn erg blij met deze overname en kijken ernaar uit om Hyundai te mogen vertegenwoordigen, daarnaast past het uitstekend in onze strategie”, aldus Jan Hofstede, ceo van Zeeuw & Zeeuw.

Gehoord

“Wielrennen is samenwerken, mensen gebruiken en misbruiken. Net als het echte leven”

Rogier van Ewijk, ceo van Terberg Business Lease Groep, vertelt in het videoprogramma ‘3×15 minuten met’ wat de parallel is tussen zijn hobby wielrennen en het managen van een bedrijf. 

Failliet / Geen rekening

Bij de afwikkeling van het faillissement van VDV Automotive zijn geen financiële gegevens verstrekt aan curator Martijn Kerkdijk van Benthem Gratama advocaten. Dat blijkt uit het faillissementsverslag van de curator. Het autobedrijf uit Genemuiden werd eind maart 2021 bij verstek failliet verklaard door de rechtbank in Zwolle, maar zou hier bezwaar tegen aantekenen. Dat liet eigenaar Gerrit van der Vegt echter na.

Bij de Belastingdienst staan vorderingen open van ruim 18 duizend euro aan omzetbelasting, loonheffing en motorrijtuigenbelasting, zo schrijft de curator in het faillissementsverslag. Uit het verslag van de curator blijkt dat de onderneming over twee rekeningen beschikte bij de bank ABN Amro, waarvan het saldo op 1 rekening 0 euro bedroeg op de dag dat het faillissement werd uitgesproken. De andere rekening betrof een geblokkeerde beslagrekening met een saldo van 83 euro. De curator heeft de bank verzocht om het saldo over te maken.

Opinie

Goedkoop abo-model

norbertvandeneijnden“Hoe zit dat nou met zo’n abonnementen-model. Je zou toch verwachten dat je extra moet betalen voor die flexibiliteit maar het lijkt wel of het goedkoper is dan een contract met vaste looptijd. Het antwoord ligt hem in de korting. In de grote automarkten om ons heen waar men geen BPM kent, zijn kortingen vaak (veel) hoger dan in Nederland. 25% korting kan maar zo en ruim over de 30% komt ook voldoende voor. Ervan uitgaande dat een jaar oude courante auto nog altijd minstens 70% opbrengt is de afschrijving in het eerste jaar dus feitelijk vrijwel 0. Het maandtarief bestaat daarmee uit verzekering en belasting, onderhoud heeft zo’n auto de eerste twee jaar toch niet nodig. Dat maakt zo’n abonnement goedkoop. Maar nu ook autofabrikanten hier zelf op inspringen, lijkt de dealer ook met dit product weer achter het net te vissen.”
– Norbert van den Eijnden, vm ceo Alphabet International

Pak die kans

rolf westgeest foto rw“Waar ik me over verbaas is dat Ekris BMW de enige grote dealerholding is die in de afgelopen tien jaar een webshop voor onderdelen en accessoires heeft opgebouwd. Ekris, dat zover ik kan nagaan als enige officiële BMW-dealer de gehele Benelux bedient, heeft dus weinig last van dit besluit van de fabrikant. Maar waar zijn toch die webshops van andere dealers van premiummerken? Deze merken hebben berijders met een bovengemiddeld bestedingsniveau, die daarbij graag online shoppen. Ik gun Ekris het alleenrecht in BMW-land, maar mocht je dealer zijn van een ander premiummerk: pak je kans en press start!”
– Rolf Westgeest, oprichter en eigenaar van Eurostocks

ADAS in de apk

leo bingen“In de loop van 2022 wordt vanuit Europa een flink aantal ADAS verplicht op nieuwe auto’s. Het zou mooi zijn als deze verplichting uiteindelijk leidt tot de opname van rijhulpsystemen in de apk. Het autobedrijf moet nu de keuze gaan maken of onderhoud en kalibratie van ADAS een vast onderdeel van het dienstenpakket wordt en hierop investeren of dit bijvoorbeeld in samenwerking met collega’s doen. De systemen zijn niet meer weg te denken en zullen alleen nog maar in meer auto’s te vinden zijn. Dat betekent ook dat er steeds meer aandacht komt voor de veilige werking ervan. Dat biedt ook kansen voor het autobedrijf, mits het tijdig inspeelt op deze ontwikkelingen.”
– Leo Bingen is onafhankelijk adviseur en lid van het kernteam ADAS Alliantie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Snapshots | Verhuur: Piramide of pech? | Automotive Online

Snapshots | Verhuur: Piramide of pech?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Was het een piramidespel, of had het bedrijf de pech dat de vraag toenam terwijl de leveranciers knikkende knieën kregen? (Beeld: Shutterstock)

Car Driver Deals biedt consumenten een soort autolease voor een scherp tarief, als er tenminste flink vooruit wordt betaald: de meeste klanten voldoen de volledige looptijd in één keer. Van eigen geld, of van een financiering (ook af te sluiten via Car Driver Deals). De tarieven zijn zelfs zo scherp, dat ze dikwijls lager uitvallen dan wat CDD zelf aan de leverancier betaalt, zo blijkt uit enkele reacties van de lease- en verhuurmaatschappijen. CDD meldt zelf in de problemen te zijn gekomen door een waarschuwing die Bovag – zonder een naam te noemen – afgaf aan zijn verhuurleden. Diverse leveranciers stellen echter al sinds enkele weken of maanden moeite te hebben hun geld te krijgen.

Maar er zijn er ook die – op basis van anonimiteit – aangeven tot een paar weken geleden nooit problemen met het bedrijf te hebben gehad. De vraag is dan ook: is hier sprake van een piramidespel, of pech? In ieder geval zijn de eigenaren, de familie Golsteijn, niet bereikbaar. Niet voor ons en ook niet meer voor veel leveranciers. Wel stuurden ze nog een mail aan de leveranciers met de vraag om uitstel van betaling. Accepteren ze dit niet, dan zal er paniek ontstaan in de markt en bij consumenten. Uit diverse meldingen van berijders blijkt dat ze tussen de 12 duizend en wel 50 duizend euro hebben betaald voor hun mobiliteitspakket. De schade dreigt daarmee in de miljoenen euro’s te lopen, want naar eigen zeggen heeft Car Driver Deals drieduizend auto’s onder contract van 50 verschillende leveranciers. Zowel voor consumenten als leveranciers zijn er inmiddels websites (zoals gedupeerdencardriverdeals.nl, opgezet door Enterprise) waar gedupeerden zich kunnen verenigen. Dit verhaal krijgt sowieso een staartje: het dossier is te volgen op automotive-online.nl.

In de kantlijn / Schot of schaaf?

feretti cars foto feretti 2021Twee schietpartijen hebben geleid tot sluiting onder bestuursdwang van Feretti Cars in Hillegom, een bedrijf gespecialiseerd in exclusieve auto’s. Althans, dat bevestigt woordvoerder Cees den Bakker van gemeente Hillegom aan Automotive. Volgens de eigenaar “is er waarschijnlijk een auto tegen het pand gereden”, zo citeert Omroep West. De sluiting zou volgens de eigenaar niets met schietpartijen te maken hebben, maar met het onvoldoende naleven van de coronamaatregelen.

Overname / Van Riel

De Hyundai-activiteiten van Van Riel in Breda worden op 1 juli overgenomen door dealerholding Zeeuw & Zeeuw. De vestiging gaat verder onder de naam Zeeuw & Zeeuw Hyundai Breda, zowel voor de verkoop, werkplaats en het magazijn. Zo meldt Zeeuw & Zeeuw. “Net als Van Riel is Zeeuw & Zeeuw een familiebedrijf met klanttevredenheid hoog in het vaandel. We zijn erg blij met deze overname en kijken ernaar uit om Hyundai te mogen vertegenwoordigen, daarnaast past het uitstekend in onze strategie”, aldus Jan Hofstede, ceo van Zeeuw & Zeeuw.

Gehoord

“Wielrennen is samenwerken, mensen gebruiken en misbruiken. Net als het echte leven”

Rogier van Ewijk, ceo van Terberg Business Lease Groep, vertelt in het videoprogramma ‘3×15 minuten met’ wat de parallel is tussen zijn hobby wielrennen en het managen van een bedrijf. 

Failliet / Geen rekening

Bij de afwikkeling van het faillissement van VDV Automotive zijn geen financiële gegevens verstrekt aan curator Martijn Kerkdijk van Benthem Gratama advocaten. Dat blijkt uit het faillissementsverslag van de curator. Het autobedrijf uit Genemuiden werd eind maart 2021 bij verstek failliet verklaard door de rechtbank in Zwolle, maar zou hier bezwaar tegen aantekenen. Dat liet eigenaar Gerrit van der Vegt echter na.

Bij de Belastingdienst staan vorderingen open van ruim 18 duizend euro aan omzetbelasting, loonheffing en motorrijtuigenbelasting, zo schrijft de curator in het faillissementsverslag. Uit het verslag van de curator blijkt dat de onderneming over twee rekeningen beschikte bij de bank ABN Amro, waarvan het saldo op 1 rekening 0 euro bedroeg op de dag dat het faillissement werd uitgesproken. De andere rekening betrof een geblokkeerde beslagrekening met een saldo van 83 euro. De curator heeft de bank verzocht om het saldo over te maken.

Opinie

Goedkoop abo-model

norbertvandeneijnden“Hoe zit dat nou met zo’n abonnementen-model. Je zou toch verwachten dat je extra moet betalen voor die flexibiliteit maar het lijkt wel of het goedkoper is dan een contract met vaste looptijd. Het antwoord ligt hem in de korting. In de grote automarkten om ons heen waar men geen BPM kent, zijn kortingen vaak (veel) hoger dan in Nederland. 25% korting kan maar zo en ruim over de 30% komt ook voldoende voor. Ervan uitgaande dat een jaar oude courante auto nog altijd minstens 70% opbrengt is de afschrijving in het eerste jaar dus feitelijk vrijwel 0. Het maandtarief bestaat daarmee uit verzekering en belasting, onderhoud heeft zo’n auto de eerste twee jaar toch niet nodig. Dat maakt zo’n abonnement goedkoop. Maar nu ook autofabrikanten hier zelf op inspringen, lijkt de dealer ook met dit product weer achter het net te vissen.”
– Norbert van den Eijnden, vm ceo Alphabet International

Pak die kans

rolf westgeest foto rw“Waar ik me over verbaas is dat Ekris BMW de enige grote dealerholding is die in de afgelopen tien jaar een webshop voor onderdelen en accessoires heeft opgebouwd. Ekris, dat zover ik kan nagaan als enige officiële BMW-dealer de gehele Benelux bedient, heeft dus weinig last van dit besluit van de fabrikant. Maar waar zijn toch die webshops van andere dealers van premiummerken? Deze merken hebben berijders met een bovengemiddeld bestedingsniveau, die daarbij graag online shoppen. Ik gun Ekris het alleenrecht in BMW-land, maar mocht je dealer zijn van een ander premiummerk: pak je kans en press start!”
– Rolf Westgeest, oprichter en eigenaar van Eurostocks

ADAS in de apk

leo bingen“In de loop van 2022 wordt vanuit Europa een flink aantal ADAS verplicht op nieuwe auto’s. Het zou mooi zijn als deze verplichting uiteindelijk leidt tot de opname van rijhulpsystemen in de apk. Het autobedrijf moet nu de keuze gaan maken of onderhoud en kalibratie van ADAS een vast onderdeel van het dienstenpakket wordt en hierop investeren of dit bijvoorbeeld in samenwerking met collega’s doen. De systemen zijn niet meer weg te denken en zullen alleen nog maar in meer auto’s te vinden zijn. Dat betekent ook dat er steeds meer aandacht komt voor de veilige werking ervan. Dat biedt ook kansen voor het autobedrijf, mits het tijdig inspeelt op deze ontwikkelingen.”
– Leo Bingen is onafhankelijk adviseur en lid van het kernteam ADAS Alliantie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.