Kennisbank | Stilstand in dealerland lijkt voorbij

Kennisbank • De afbouw in aantal salesoutlets kwam in het afgelopen jaar tot stilstand, maar omdat ook de verkoop stagneerde en de rendementen daalden, wordt volgend jaar de koers naar minder vestigingen waarschijnlijk hervat. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Hoewel bijna iedere dealer overtuigd is van de noodzaak van een verdere consolidatie van de dealernetwerken, kwam in 2019 de afbouw in salesvestigingen nagenoeg tot stilstand. Dat blijkt uit de Automotive Dealerholding Top 60, die begin december verscheen. Weliswaar nam het aantal contractanten af van 500 naar 481 (420 dealers, 41 subdealers), het aantal salesvestigingen bleef met 1.373 gelijk aan 2018. Met de kanttekening dat het plaatje er zonder Suzuki en Mitsubishi anders uit zou zien: Suzuki heeft de meeste contractanten (77), gevolgd door Mitsubishi (55) en Hyundai en Toyota (beide 42). Er vindt bij onder andere Toyota en Hyundai wel een herstructurering plaats in het netwerk, maar die is in de cijfers nog niet terug te zien.

Rendement

schermafbeelding 2019 12 17 om 12.38.50

Dealerbedrijven zijn ingericht op groei, maar die bleef dit jaar uit. Het gemiddelde dealerrendement is volgende de Bovag Branchebarometer gedaald naar 0,6. Per dealervestiging zou in het eerste halfjaar van 2019 netto 37 duizend euro verdiend zijn. Bij de Top 60 (25 holdings hebben hun geschatte resultaat voor 2019 gedeeld), is over het algemeen ook een teruggang te zien. Slechts een enkeling weet zijn rendement op peil te houden. Gemiddeld komt het rendement van deze 25 bedrijven nog op 1,2 uit. Daarbij moet opgemerkt worden dat bedrijven die hun cijfers delen vaak hogere rendementen hebben dan de bedrijven dat niet deden.

Verkoop per vestiging

Vorig jaar verkocht de Top 60 per vestiging 472 nieuwe voertuigen, dit jaar wordt de 500-grens al dichter genaderd, hoewel de nieuwverkoop is gedaald. Het aantal had al fors hoger moeten liggen, vinden de dealers zelf. Het is met dit gemiddelde simpelweg te duur om showrooms in de lucht te houden. Dat de afbouw in aantal vestigingen zeer beperkt was, deed tot dit jaar weinig pijn omdat de Top 60 steeds meer auto’s verkocht. Nu die verkoopgroei tot stilstand is gekomen, moet het aantal vestigingen omlaag. Bij Louwman voegden ze dit jaar al vier vestigingen samen in een nieuw pand in Ridderkerk. Dit werken met minder, maar grotere en klantvriendelijke showrooms is voor veel dealers de komende jaren een medicijn tegen margedruk. Opvallend is dat de ranglijst van aantal verkopen per vestiging een van de weinige is die niet door Van Mossel wordt aangevoerd. Die plek is voor Huiskes-Kokkeler, dat zijn verkoopactiviteiten de afgelopen jaren centraliseerde (maar daarbij wel losse showrooms hield). Van Mossel is wel met een consolidatieslag bezig, waardoor het dit jaar wel weer in de top 10 op deze lijst staat.

schermafbeelding 2019 12 17 om 12.43.10

  

De cijfers

237

Zoveel erkend reparateurs zijn er nog. Dat zijn er 7 minder dan vorig jaar. Zij hebben geen salescontract en zijn derhalve niet opgenomen in de contractantenlijst in de Top 60.

7.150

bedrijfwagens verkoopt Van Mossel dit jaar. Daarmee is het de grootste bedrijfswagendealer van Nederland. Stern Groep volgt met 6.500 op plek 2. Wensink maakt met 4.500 de top 3 compleet.

70%

marktaandeel heeft de Top 60 dealers opgeteld (uitgaande van een totaalmarkt van 480 duizend nieuwe auto’s en bestellers); dat is iets meer dan in 2018, toen het aandeel op 68  procent lag.

schermafbeelding 2019 12 17 om 12.45.27 1schermafbeelding 2019 12 17 om 12.45.27 kopie

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank | Stilstand in dealerland lijkt voorbij | Automotive Online

Kennisbank | Stilstand in dealerland lijkt voorbij

Kennisbank • De afbouw in aantal salesoutlets kwam in het afgelopen jaar tot stilstand, maar omdat ook de verkoop stagneerde en de rendementen daalden, wordt volgend jaar de koers naar minder vestigingen waarschijnlijk hervat. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Hoewel bijna iedere dealer overtuigd is van de noodzaak van een verdere consolidatie van de dealernetwerken, kwam in 2019 de afbouw in salesvestigingen nagenoeg tot stilstand. Dat blijkt uit de Automotive Dealerholding Top 60, die begin december verscheen. Weliswaar nam het aantal contractanten af van 500 naar 481 (420 dealers, 41 subdealers), het aantal salesvestigingen bleef met 1.373 gelijk aan 2018. Met de kanttekening dat het plaatje er zonder Suzuki en Mitsubishi anders uit zou zien: Suzuki heeft de meeste contractanten (77), gevolgd door Mitsubishi (55) en Hyundai en Toyota (beide 42). Er vindt bij onder andere Toyota en Hyundai wel een herstructurering plaats in het netwerk, maar die is in de cijfers nog niet terug te zien.

Rendement

schermafbeelding 2019 12 17 om 12.38.50

Dealerbedrijven zijn ingericht op groei, maar die bleef dit jaar uit. Het gemiddelde dealerrendement is volgende de Bovag Branchebarometer gedaald naar 0,6. Per dealervestiging zou in het eerste halfjaar van 2019 netto 37 duizend euro verdiend zijn. Bij de Top 60 (25 holdings hebben hun geschatte resultaat voor 2019 gedeeld), is over het algemeen ook een teruggang te zien. Slechts een enkeling weet zijn rendement op peil te houden. Gemiddeld komt het rendement van deze 25 bedrijven nog op 1,2 uit. Daarbij moet opgemerkt worden dat bedrijven die hun cijfers delen vaak hogere rendementen hebben dan de bedrijven dat niet deden.

Verkoop per vestiging

Vorig jaar verkocht de Top 60 per vestiging 472 nieuwe voertuigen, dit jaar wordt de 500-grens al dichter genaderd, hoewel de nieuwverkoop is gedaald. Het aantal had al fors hoger moeten liggen, vinden de dealers zelf. Het is met dit gemiddelde simpelweg te duur om showrooms in de lucht te houden. Dat de afbouw in aantal vestigingen zeer beperkt was, deed tot dit jaar weinig pijn omdat de Top 60 steeds meer auto’s verkocht. Nu die verkoopgroei tot stilstand is gekomen, moet het aantal vestigingen omlaag. Bij Louwman voegden ze dit jaar al vier vestigingen samen in een nieuw pand in Ridderkerk. Dit werken met minder, maar grotere en klantvriendelijke showrooms is voor veel dealers de komende jaren een medicijn tegen margedruk. Opvallend is dat de ranglijst van aantal verkopen per vestiging een van de weinige is die niet door Van Mossel wordt aangevoerd. Die plek is voor Huiskes-Kokkeler, dat zijn verkoopactiviteiten de afgelopen jaren centraliseerde (maar daarbij wel losse showrooms hield). Van Mossel is wel met een consolidatieslag bezig, waardoor het dit jaar wel weer in de top 10 op deze lijst staat.

schermafbeelding 2019 12 17 om 12.43.10

  

De cijfers

237

Zoveel erkend reparateurs zijn er nog. Dat zijn er 7 minder dan vorig jaar. Zij hebben geen salescontract en zijn derhalve niet opgenomen in de contractantenlijst in de Top 60.

7.150

bedrijfwagens verkoopt Van Mossel dit jaar. Daarmee is het de grootste bedrijfswagendealer van Nederland. Stern Groep volgt met 6.500 op plek 2. Wensink maakt met 4.500 de top 3 compleet.

70%

marktaandeel heeft de Top 60 dealers opgeteld (uitgaande van een totaalmarkt van 480 duizend nieuwe auto’s en bestellers); dat is iets meer dan in 2018, toen het aandeel op 68  procent lag.

schermafbeelding 2019 12 17 om 12.45.27 1schermafbeelding 2019 12 17 om 12.45.27 kopie

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.