Op de brug | Range Rover Velar
De Velar is de vierde in de Range Rover-lijn en dicht het gat tussen Evoque en Sport, al schurkt hij met zijn lengte van 4.803 mm dichter tegen de Evoque aan (4.879 mm) dan tegen de Sport (4.371 mm). Het voordeel van de flinke afmetingen van de Velar wordt meteen duidelijk als technicus Robin den Braber van Autobedrijf Jan van Mourik in Geldermalsen de motorkap opent. “Dat ziet er allesbehalve lastig uit”, meldt hij. “Alle onderhoudsdelen liggen in het zicht: brandstoffilter, olie, luchtfilter, airconippels. Zelfs het roetfilter is duidelijk aanwezig in de motorruimte, dus als daar iets aan gebeuren, dan is ook dat geen probleem. Maar over het algemeen gaat zo’n filter heel lang mee”, zegt Den Braber. Hij vraagt zijn collega om even op te zoeken of er een vervangingstermijn op zit, maar de Velar is nog niet in de Bosch-apparatuur te vinden. “We krijgen vier of vijf keer per jaar een update, dus ik verwacht dat ook dit model er binnenkort bij zit.”
Kort
De flatratetijden bevestigen het beeld dat Den Braber van de auto heeft: het vervangen van bijvoorbeeld het interieurfilter (6 minuten), brandstoffilter (6 minuten) of luchtfilter (6 minuten) is in een oogwenk gedaan. Alleen de vervanging van de distributieketting vergt veel tijd. Op het blote oog is die ketting bovendien niet te vinden. Den Braber: “Ik verwacht dan ook dat deze onderhoudsvrij is, maar zoals gezegd, dat is nu nog niet te checken.” Achteraf laat de importeur weten dat de ketting inderdaad onderhoudsvrij is en geen vervanginsinterval kent. Mocht er toch iets mis mee gaan, dan kost het zoveel tijd omdat de distributieketting achter de motor ligt en ook de versnellingsbak moet worden gedemonteerd bij vervanging.
“Ik verwacht dat je voor alle normale onderhoudswerkzaamheden en beurten niet al te veel tijd kwijt bent. Het is allemaal prima ingericht”, aldus Den Braber. Vervanging van bijvoorbeeld een koplampunit, hoewel dit dankzij led- en led-laserlicht niet vaak nodig is, is in iets meer dan een uurtje gepiept.
> Technicus Robin den Braber inspecteert de reminstallatie.
> Veel (werk) ruimte onder de motorkap.
> Ook het brandstoffilter is meteen zichtbaar en goed bereikbaar.
> Het roetfilter is prominent aanwezig.
> Pure eenvoud: de stuurstang. Open en bloot.
> De Range Rover Velar mag zeker terugkeren bij Autobedrijf Jan van Mourik in Geldermalsen.
Schroeven om te sleutelen
Met een druk op de knop zendt Den Braber de ruim 1.800 kilo wegende, grotendeels uit aluminium opgetrokken Velar opwaarts om de auto aan de onderzijde goed te bestuderen. Voor zover dat kan zonder te schroeven. Den Braber: “Het materiaal is beduidend steviger dan dat we bij de meeste andere auto’s tegenkomen, dat is meestal een beetje halfbakken.”
Goed voor de auto, iets minder goed voor wie eraan moet werken. “Zo te zien moet er alleen al voor het olie verversen een flinke plaat verwijderd worden. Dat kost tijd.” Even natellen levert inderdaad vijftien stevige bouten op, een aardige hoeveelheid voor slechts een deel van de onderbeplating. Ook voor remleidingcontrole is schroefwerk nodig: deze leidingen lopen immers, samen met de accukabels, achter de beplating langs.
Conventioneel
Verder noteert Den Braber een elektronische handrem, maar daarnaast oogt alles heel conventioneel. “De achteras ziet er heel bekend uit, dat is geen bijzondere constructie (integral link, aldus Land Rover). Het gebruikte materiaal is wel allemaal van extra stevige kwaliteit, maar toch is het grappig om te zien dat de stuurstang deels blootligt en er lekker simpel uitziet.” De goed bereikbare schokdemping is volgens de technicus redelijk eenvoudig te vervangen. Wat wordt gestaafd door de flatratetijd (72 minuten per set). Deze tijd geldt overigens alleen voor de conventionele demping: in het geval van luchtdemping mag je haar verdubbelen.
Al met al is de Velar een prettige auto om aan te werken; Robin en zijn collega’s wachten hem met plezier op.
Degelijk
Land Rovers – en dus ook de luxere Range Rovers – kunnen op de moeilijkst bereikbare plekken komen, kunnen hellingshoeken aan waarvan je als rijder misselijk kunt worden als je geen stevige maag hebt en zijn – in bijzondere uitvoeringen – niet bang voor een riviertje. Dan is het fijn om te weten dat de carrosserie niet echt schrikt van een ontmoeting met boomstam of rotspunt. Dat levert tijdens het onderhoud mogelijk een iets langere doorlooptijd op (omdat die bodemplaten dus losgeschroefd moeten worden), maar is essentieel voor de gebruiksmogelijkheden van de auto’s.
Range Rover Velar R-Dynamic SE 2.0 turbodiesel AWD
Nieuwprijs (euro): 90.100 euro / motortype: 4-cilinder in-lijn-common rail dieselmotor met variabele turbogeometrie / vierwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.999 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave/EU): 5,4 l per 100 km / CO2-emissie: 142 gr per km / energielabel: D / transmissie: automaat, 8-traps / max. vermogen: 132 kW/180 pk @4.000 tpm / max. koppel: 430 Nm @1.500 tpm
FLATRATETIJDEN
Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 6 min. / (gloei)bougies: 18 min. / distributieketting (onderhoudsvrij): 480 min. / multiriem: 42 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van koplamp: 72 min. / voorbumper vervangen: 114 min. / twee standaard voorschokdempers vervangen: 72 min (bij luchtvering: 144 min)