Behoefte aan kennis

Jaaroverzicht 2017 | Techniek ontwikkeling is lastig bij te benen

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

In het derde kwartaal van dit jaar daalde de omzet bij autoservicebedrijven volgens het CBS met bijna 1 procent. De omzet van grossiers daalde met bijna 2 procent. Er lijkt een roerige tijd op komst in de aftermarket, dankzij de connected car die door de autofabrikant in het eigen netwerk wordt gehouden. Die auto is ook steeds vaker elektrisch, en dat betekent fors minder slijtdelen. De daling van het afgelopen jaar komt volgens Paul Lantinga van Lantinga Automaterialen onder andere door het toenemende gebruik van webshops. “Er zijn een aantal productgroepen waarvan de omzet terugliep. Distributiekits en koppelingsetjes bijvoorbeeld: dure onderdelen waarvan de vervanging zich goed laat plannen. Die worden in de internationale webshops tegen scherpe prijzen aangeboden.”

Inmiddels passen de traditionele partijen hun prijzen daarom aan, zegt Lantinga. “De marge voor grossier en garagist is minder, maar de consument betaalt onder aan de streep bijna hetzelfde als bij de webshop. We moedigen garagehouders aan om goed naar de flatratetijden te kijken. Efficiënt werken en tegen het juiste uurtarief zijn belangrijker dan ooit.” Volgens Vakgarage-voorzitter Vishal Durgaram is de marge over de hele linie lager. “Procentueel zijn alle prijzen naar beneden bijgesteld. De vraag is of de marges komend jaar zullen normaliseren of dat ze nog verder afnemen. Die lagere marges moeten we compenseren met aangepaste tarieven en meer efficiency. De hoeveelheid werk verzacht de pijn van de lagere marges op onderdelen.”

Van die snelle doorbraak van de connected car is Lantinga nog niet zo overtuigd. “Ik heb nog geen enkel systeem gezien dat bewezen werkt. Zo lang hetgeen we nu aangeboden krijgen slechts bij één op de vier auto’s echt werkt, kun je wat mij betreft niet spreken van een product dat klaar is om in de markt te zetten.”

Ook Vakgarage kijkt de kat nog even uit de boom, zegt voorzitter Durgaram. “We bereiden ons er wel op voor. Ons nieuwe online platform, dat we dit jaar in gebruik hebben genomen, is er helemaal op ingericht om te communiceren met klanten via telematica. Medio 2018 lanceren we een app die we later ook kunnen gebruiken om klanten en hun auto’s te connecten. We wagen ons echter niet aan het ontwikkelen van een eigen dongel. Wel hebben we gezorgd dat we straks makkelijk een dongel kunnen koppelen: welke dat ook zal zijn.” Toch zijn er al diverse spelers op de aftermarket bezig met telematicasystemen, zoals Group Auto (lees het artikel op pagina 9-10).

Schadewerkplaats

In de schadebranche is het werk juist minder: het aantal calculaties gaat structureel omlaag (dit jaar in combinatie met weinig hagelschade), maar de schadelast stijgt omdat een groot deel van die schades complexer zijn. Daardoor laait ook de discussie op of je in elke schadewerkplaats nog wel alle schades kunt repareren, of dat je je als hersteller moet specialiseren op merk en/of soort schade. De meningen zijn verdeeld, maar Gerda Lauwers (dga van Autoschade Theo Lauwers en Focwa bestuurslid onafhankelijk opererende bedrijven) gaat voor specialisatie. “Zeker met merkerkend schadeherstel moeten ondernemers uitkijken dat ze de boot niet missen. Er wordt steeds meer via de dealer gestuurd; daar moet je dus goede contacten mee hebben.”
Lauwers denkt dat je niet voor alle merken een erkenning moet willen. “Als onafhankelijk bedrijf heb je wel een bepaalde omvang nodig om voldoende capaciteit te kunnen bieden en te kunnen investeren.” Ook Focwa-directeur Femke Teeling hamert erop dat ondernemers keuzes moeten maken. “Gestuurde schade, ongestuurde schade, merkerkend herstel: ondernemers moeten zich goed afvragen waar ze actief in willen meedoen.” 

Behoefte aan kennis

Zowel bij universele onderhouds- en reparatiebedrijven als in de schadewerkplaats zien bedrijven dat de techniek complexer wordt. En dat betekent dat er meer en beter moet worden opgeleid. Ruud Beukers, directeur van opleidingsinstituut Autoniveau, ziet de belangstelling voor opleidingen en cursussen op het gebied van EV’s en hybrides dan ook flink toenemen. “We hebben hier onder andere de Volvo V60, Mitsubishi Outlander, en een BMW i3 staan. Voor de meeste monteurs allemaal nieuw.” Aan het servicen van de connected car en zaken als adaptive cruise control zijn autobedrijven nog niet toe, denkt Beukers. “Alles is al mogelijk hoor. Maar in kennisniveau lopen ze achter. Ik voorzie dat de komende jaren alle aandacht gaat naar het bijspijkeren van de kennis op het gebied van de elektrische aandrijving.”

Johan van der Hoeven, directeur van onderdelenleverancier Fource, ziet hetzelfde gebeuren. “Auto’s worden steeds complexer en de doorsnee monteur kan de ontwikkelingen op dit gebied steeds moeilijker bijhouden. Wij merken dan ook dat er een enorme behoefte is aan kennis. Juist bij die kleinere bedrijven. Toekomstgerichte bedrijven begrijpen hoe belangrijk het is om hun medewerkers bij te scholen. Maar we zien dat het er door de werkdruk soms niet van komt, daarom hebben we dit jaar zelf een hotline ingericht waar mensen snel terechtkunnen voor technische vragen.”

Wat u leest

In het afgelopen jaar heeft u ook onze website Automotive-werkplaats.nl veelvuldig bezocht. Deze berichten werden het meest gelezen:

1. Verbod op roetfilters in ere hersteld (4.106 keer gelezen)

In april werd bekend dat het verbod op het verwijderen van roetfilters bij dieselauto’s definitief ingaat op 1 juli, met een overgangsperiode van een klein jaar. Vanaf 20 mei 2018 worden dieselauto’s met een af-fabriek roetfilter, maar dat is verwijderd of niet functioneert, afgekeurd bij de apk. Het verwijderen van roetfilters bij diesels was tot 2015 al bij wet verboden, maar het verbod werd toen per ongeluk geschrapt bij een opschoningsacte van niet te handhaven regels.

2. Van Mossel gaat mobiel kalibreren (2.023 keer gelezen)

De schadetak van autobedrijf Van Mossel maakte in februari van dit jaar bekend met een zelf ontwikkelde mobiele installatie op locatie rijhulpsystemen te gaan kalibreren. Het systeem is op het eerste gezicht simpel. Het uitgangspunt is de CSC kalibratietool van Hella Gutmann. Deze wordt op een trailer geplaatst en kan zo worden ingezet om op locatie camera’s en radarsystemen van auto’s te kalibreren.

3. Connected car kost duizenden banen (1.655 keer gelezen)

Tussen nu en het jaar 2030 gaan er in Europa tot 833 duizend banen verloren in de werkplaatsen van universele autobedrijven als gevolg van de connected car. Dat maakte de universiteit van Keulen in mei van dit jaar bekend tijdens een bijeenkomst van Cecra, de Europese koepel van autobedrijven. Van de huidige 1,9 miljoen werkplaatsmedewerkers, kunnen er volgens Matoni tussen de 566 duizend en 833 duizend in de komende jaren hun baan verliezen. De middelgrote en kleine garagebedrijven op het platteland worden volgens de onderzoekers het hardst getroffen.

4. BMW houdt hackers op afstand (1.536 keer gelezen)

Om hackers op afstand te houden gaat autofabrikant BMW de OBD-poort van zijn nieuwe voertuigen zo instellen dat er alleen nog data uitkomen wanneer de auto stilstaat. Dat meldde het bedrijf in mei, mede naar aanleiding van diverse hacks op auto’s. “Het is in geen geval de bedoeling dat derden de data die door deze interface stroomt gebruiken voor commerciële doeleinden”, meldde het bedrijf. Of onder die ‘derden’ ook de universele autobedrijven vallen, is natuurlijk de vraag.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.