Doorbraak in pass-thru

Diagnosetool Euro DFT claimt eenvoudige toegang tot fabrieksinfo

Redactie Redactie
• Laatste update:

Pass-thru, kortgezegd de manier waarop voertuig- en reparatie-informatie kan worden opgevraagd door universele garagisten, komt lastig van de grond. Dit komt met name doordat elke fabrikant zijn eigen interface heeft bedacht, maar ook omdat niet elke autofabrikant happig is op het delen van de informatie met bedrijven die niet in de merkkolom actief zijn. Branchevereniging Bovag tracht, ook via de Europese koepelorganisatie, de informatie beter toegankelijk te krijgen. De Duitse zusterorganisatie van Bovag, ZDK, reikt nu de helpende hand: deze branchevereniging heeft een diagnosetool op de markt gebracht, de Euro DFT, waarmee naar eigen zeggen op eenvoudige wijze de fabrieksinformatie kan worden geraadpleegd. Bovag meldde afgelopen maand op zijn jaarcongres voor Onafhankelijke Autobedrijven dat het deze tool nu ook naar Nederland haalt.

‘Wij gebruiken de originele fabriekssoftware. Het garagebedrijf koopt een bundel uren bij de fabrikant en kan aan het werk.’

De software en bijbehorende interface van DFT werden in samenwerking met de Duitse startup Adis Technology ontwikkeld. Er kunnen vanaf één laptop met een interface de technische dataservers van elf verschillende autofabrikanten geraadpleegd worden. In Duitsland werken er ondertussen 150 autobedrijven met het systeem. De Euro DFT kan gebruikt worden voor het uitlezen van voertuigen met een Euro 5 en Euro 6 typegoedkeuring. Daarnaast kan het systeem ook gebruikt worden voor het coderen en programmeren van regeleenheden in het voertuig met behulp van de originele software van de voertuigfabrikant.

Complexe procedures

In Duitsland bieden ZDK en Adis de Euro DFT aan voor iets minder dan 6.600 euro, inclusief gebruik van de helpdesk en de software updates van Adis. Het apparaat kan ook geleased worden voor een kleine 250 euro per maand, bij een looptijd van 60 maanden. De kosten voor het gebruik van de verschillende portals komen daar nog bij. OEM’s hebben heel diverse tariefsystemen: van een tarief per uur tot een jaarlijkse vergoeding van flash rights. Dan zijn er kosten voor het werken aan afgeschermde systemen, die worden berekend per bedrijf of medewerker. De merken van het VAG-concern berekenen daarnaast forse extra kosten voor beveiligde verbindingen.

Voor BMW en Volkswagen is het, na aanschaf van een extra fabrieksadapter, ook mogelijk om voertuigen met een Euro 3 en 4 typegoedkeuring te diagnosticeren en programmeren. Voor wie alle mogelijkheden wil benutten, kunnen de kosten dus flink oplopen.

Alle Duitse merken

Op het moment is het gebruik van pass-thru, ofwel het inloggen bij fabrikantensites, zeer complex omdat ieder merk andere systeemeisen stelt en andere procedures heeft. Ook komt het regelmatig voor dat de verbinding wegvalt en dan kan weer opnieuw worden begonnen. Hoe kan het dat de Euro DFT al deze barrières omzeilt?

Sven Arno Jopen is software-ontwikkelaar bij Adis. Hij claimt dat het apparaat zodanig is geprogrammeerd dat het de software van alle Duitse merken kan verwerken. Aan enkele andere merken wordt gewerkt. “Wij gebruiken de originele fabriekssoftware. Het autobedrijf koopt een bundel uren bij de fabrikant en kan aan het werk. Alleen bij Daimler zit daar een wachttijd op: dit merk heeft enkele dagen nodig om toestemming te geven.”

Jopen zegt dat het systeem automatisch wordt voorzien van software-updates van Adis, die het weer mogelijk maken om de nieuwste software van de OEM’s te hanteren. “Alle updates worden hier uitgebreid getest, zodat er geen problemen ontstaan bij de installatie en het bedrijf gewoon door kan werken.”

Adapter nodig

BMW is een verhaal apart: diagnoses vormen geen probleem, aldus Jopen, maar bij het installeren van bepaalde stuurprogramma’s kan het dat het systeem van BMW opeens besluit dat álle stuurprogramma’s een complete update verdienen. “Dat kan zomaar enkele dagen duren en in dat geval adviseren wij om de originele adapters van BMW aan te schaffen.”   

De fabrikant is enthousiast en dat is logisch. Maar hoe bevalt de Euro DFT in de praktijk? Wat is de meerwaarde boven andere testapparaten? Auto & Service uit Hengelo is een van de vijf universele autobedrijven die meedoen aan de pilot van Bovag. Eigenaar Tim Mangelaars heeft het apparaat op proef en de eerste ervaringen zijn positief, vertelt hij. “We hebben de luchtvering van een Audi A7 gekalibreerd met Odis (de pass-thru website van VW, red) en wat ervaringen opgedaan met de testsoftware van VW. Dat is bijzonder, want we hebben deze VW-software nooit werkend gekregen op bijvoorbeeld de Bosch KTS.”

Pilot

Bovag test momenteel met vijf universele autobedrijven in hoeverre het systeem ook geschikt is voor Nederlandse autobedrijven. Wanneer en in welke vorm Euro DFT in Nederland op de markt komt, hangt volgens Bovag-adviseur Jasper Steffens af van de uitkomst van de pilot. “Tot nu toe zijn de reacties en ervaringen veelbelovend. Tijdens de eerste sessie hebben we de Euro DFT aangesloten op een BMW 530 van anderhalve week oud. We konden letterlijk overal in. Je kunt het zo gek niet bedenken of het was uit te lezen, te programmeren en updaten. De bij dit project betrokken monteurs waren heel enthousiast.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosetool Euro DFT claimt eenvoudige toegang tot fabrieksinfo | Automotive Online
Doorbraak in pass-thru

Diagnosetool Euro DFT claimt eenvoudige toegang tot fabrieksinfo

Redactie Redactie
• Laatste update:

Pass-thru, kortgezegd de manier waarop voertuig- en reparatie-informatie kan worden opgevraagd door universele garagisten, komt lastig van de grond. Dit komt met name doordat elke fabrikant zijn eigen interface heeft bedacht, maar ook omdat niet elke autofabrikant happig is op het delen van de informatie met bedrijven die niet in de merkkolom actief zijn. Branchevereniging Bovag tracht, ook via de Europese koepelorganisatie, de informatie beter toegankelijk te krijgen. De Duitse zusterorganisatie van Bovag, ZDK, reikt nu de helpende hand: deze branchevereniging heeft een diagnosetool op de markt gebracht, de Euro DFT, waarmee naar eigen zeggen op eenvoudige wijze de fabrieksinformatie kan worden geraadpleegd. Bovag meldde afgelopen maand op zijn jaarcongres voor Onafhankelijke Autobedrijven dat het deze tool nu ook naar Nederland haalt.

‘Wij gebruiken de originele fabriekssoftware. Het garagebedrijf koopt een bundel uren bij de fabrikant en kan aan het werk.’

De software en bijbehorende interface van DFT werden in samenwerking met de Duitse startup Adis Technology ontwikkeld. Er kunnen vanaf één laptop met een interface de technische dataservers van elf verschillende autofabrikanten geraadpleegd worden. In Duitsland werken er ondertussen 150 autobedrijven met het systeem. De Euro DFT kan gebruikt worden voor het uitlezen van voertuigen met een Euro 5 en Euro 6 typegoedkeuring. Daarnaast kan het systeem ook gebruikt worden voor het coderen en programmeren van regeleenheden in het voertuig met behulp van de originele software van de voertuigfabrikant.

Complexe procedures

In Duitsland bieden ZDK en Adis de Euro DFT aan voor iets minder dan 6.600 euro, inclusief gebruik van de helpdesk en de software updates van Adis. Het apparaat kan ook geleased worden voor een kleine 250 euro per maand, bij een looptijd van 60 maanden. De kosten voor het gebruik van de verschillende portals komen daar nog bij. OEM’s hebben heel diverse tariefsystemen: van een tarief per uur tot een jaarlijkse vergoeding van flash rights. Dan zijn er kosten voor het werken aan afgeschermde systemen, die worden berekend per bedrijf of medewerker. De merken van het VAG-concern berekenen daarnaast forse extra kosten voor beveiligde verbindingen.

Voor BMW en Volkswagen is het, na aanschaf van een extra fabrieksadapter, ook mogelijk om voertuigen met een Euro 3 en 4 typegoedkeuring te diagnosticeren en programmeren. Voor wie alle mogelijkheden wil benutten, kunnen de kosten dus flink oplopen.

Alle Duitse merken

Op het moment is het gebruik van pass-thru, ofwel het inloggen bij fabrikantensites, zeer complex omdat ieder merk andere systeemeisen stelt en andere procedures heeft. Ook komt het regelmatig voor dat de verbinding wegvalt en dan kan weer opnieuw worden begonnen. Hoe kan het dat de Euro DFT al deze barrières omzeilt?

Sven Arno Jopen is software-ontwikkelaar bij Adis. Hij claimt dat het apparaat zodanig is geprogrammeerd dat het de software van alle Duitse merken kan verwerken. Aan enkele andere merken wordt gewerkt. “Wij gebruiken de originele fabriekssoftware. Het autobedrijf koopt een bundel uren bij de fabrikant en kan aan het werk. Alleen bij Daimler zit daar een wachttijd op: dit merk heeft enkele dagen nodig om toestemming te geven.”

Jopen zegt dat het systeem automatisch wordt voorzien van software-updates van Adis, die het weer mogelijk maken om de nieuwste software van de OEM’s te hanteren. “Alle updates worden hier uitgebreid getest, zodat er geen problemen ontstaan bij de installatie en het bedrijf gewoon door kan werken.”

Adapter nodig

BMW is een verhaal apart: diagnoses vormen geen probleem, aldus Jopen, maar bij het installeren van bepaalde stuurprogramma’s kan het dat het systeem van BMW opeens besluit dat álle stuurprogramma’s een complete update verdienen. “Dat kan zomaar enkele dagen duren en in dat geval adviseren wij om de originele adapters van BMW aan te schaffen.”   

De fabrikant is enthousiast en dat is logisch. Maar hoe bevalt de Euro DFT in de praktijk? Wat is de meerwaarde boven andere testapparaten? Auto & Service uit Hengelo is een van de vijf universele autobedrijven die meedoen aan de pilot van Bovag. Eigenaar Tim Mangelaars heeft het apparaat op proef en de eerste ervaringen zijn positief, vertelt hij. “We hebben de luchtvering van een Audi A7 gekalibreerd met Odis (de pass-thru website van VW, red) en wat ervaringen opgedaan met de testsoftware van VW. Dat is bijzonder, want we hebben deze VW-software nooit werkend gekregen op bijvoorbeeld de Bosch KTS.”

Pilot

Bovag test momenteel met vijf universele autobedrijven in hoeverre het systeem ook geschikt is voor Nederlandse autobedrijven. Wanneer en in welke vorm Euro DFT in Nederland op de markt komt, hangt volgens Bovag-adviseur Jasper Steffens af van de uitkomst van de pilot. “Tot nu toe zijn de reacties en ervaringen veelbelovend. Tijdens de eerste sessie hebben we de Euro DFT aangesloten op een BMW 530 van anderhalve week oud. We konden letterlijk overal in. Je kunt het zo gek niet bedenken of het was uit te lezen, te programmeren en updaten. De bij dit project betrokken monteurs waren heel enthousiast.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.