Iwan Kennis test Würth- en Snap-on apparatuur op 14 auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow! IQ150

+ Goede lay-out 
+ Technische informatie Autodata

– Loopt soms vast
– Niet altijd duidelijk of de testkast verbinding heeft of bezig is
– Niet genoeg diepgang bij sommige merken (Citroën Jumper)

p08 wurthIwan Kennis testte de Wow! uit op zeven verschillende auto’s. Hij ontluchtte de koppeling van een Opel Corsa C uit 2001 met een automatische Easytronic versnellingsbak. Dat ging probleemloos. De regeleenheden van motor en abs/esp waren goed te benaderen en uit te lezen. “Duidelijke beschrijving van de code. Het apparaat geeft ook weer wat de status is  van code en heeft een optie voor begeleidde foutopsporing.” Het inleren van schakelpunten en drukpunten bij de Easytronic zelf was met deze tester niet mogelijk. Ook bij een Corsa D uit 2009 met dezelfde bak kwam Iwan er niet in met deze tester. Bij een Fiat Punto uit 2002 benaderde hij de motorregeleenheid om de foutcodes uit te lezen en de meetwaarden te bekijken. Dit leverde voor de Würth geen problemen op. Of de meetwaarden binnen de specificaties vallen is niet te zien vanuit de diagnosesoftware zelf, maar wel aan de hand van de informatie in Autodata waar de tester aan gekoppeld. Bij een Volvo V60 uit 2012 leerde hij probleemloos een stuurhoeksensor in. Het coderen van een motorregeleenheid bleek bij een Citroën Jumper niet mogelijk.

Iwan Kennis constateert in zijn voertuigspecifieke beoordelingen meerdere keren dat deze tester onduidelijk is over de voortgang van processen. Is de verbinding verbroken? Is hij vastgelopen? Het is niet altijd duidelijk of de tester aan het werk is. Kennis adviseert een duidelijk zandlopersymbool. Verder een duidelijke, gebruiksvriendelijke en complete tester. 

Snap-on Modis Ultra

+ Snelheid
+ Simpele bediening
+ Sterk in Amerikaanse merken
+ Veel extra functies, scherm wel wat klein voor duidelijke scoopmeting

– Grafische weergave verwarrend
– Onnodige schermen, moet te vaak actie bevestigen
– Ondersteuning voor sleutelcode 2 auto’s (Fiat Cinquecento 2002) beperkt
– Actuator-mogelijkheden voldoen niet aan verwachting (Rover 25)

p08 snaponDeze tester werd door Iwan ook aangesloten op zeven verschillende auto’s van diverse pluimage. Van Jaguar S-type tot Fiat Cinquecento en van Audi A6 Avant tot Ford Ka. Zelfs een Rover 25 diende als proefkonijn. Bij de kleine Fiat probeerde hij tevergeefs een nieuwe sleutel en de startblokkering te programmeren. “Je hebt met deze tester op deze auto alleen de keuze uit motor, abs en airbag.” Het coderen van de motorregeleenheid van een Corsa C uit 2004 was ook niet mogelijk. “Configuratie van motor ecu aanpassen niet mogelijk.” Bij een Audi A6 Avant uit 2003 lukte het weer wel om een gasklephuis in te leren. Net als bij een Ford Ka uit 2009. Al met al voldoen de speciale functiemogelijkheden gedeeltelijk aan Iwan’s verwachtingen. Iwan prijst de snelheid, het gebruiksgemak en de compleetheid van deze Snap-on. “Zeker geschikt voor algemeen gebruik en specifieke taken. Ik zou hem waarschijnlijk aanbevelen bij collega’s.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Iwan Kennis test Würth- en Snap-on apparatuur op 14 auto’s | Automotive Online

Iwan Kennis test Würth- en Snap-on apparatuur op 14 auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow! IQ150

+ Goede lay-out 
+ Technische informatie Autodata

– Loopt soms vast
– Niet altijd duidelijk of de testkast verbinding heeft of bezig is
– Niet genoeg diepgang bij sommige merken (Citroën Jumper)

p08 wurthIwan Kennis testte de Wow! uit op zeven verschillende auto’s. Hij ontluchtte de koppeling van een Opel Corsa C uit 2001 met een automatische Easytronic versnellingsbak. Dat ging probleemloos. De regeleenheden van motor en abs/esp waren goed te benaderen en uit te lezen. “Duidelijke beschrijving van de code. Het apparaat geeft ook weer wat de status is  van code en heeft een optie voor begeleidde foutopsporing.” Het inleren van schakelpunten en drukpunten bij de Easytronic zelf was met deze tester niet mogelijk. Ook bij een Corsa D uit 2009 met dezelfde bak kwam Iwan er niet in met deze tester. Bij een Fiat Punto uit 2002 benaderde hij de motorregeleenheid om de foutcodes uit te lezen en de meetwaarden te bekijken. Dit leverde voor de Würth geen problemen op. Of de meetwaarden binnen de specificaties vallen is niet te zien vanuit de diagnosesoftware zelf, maar wel aan de hand van de informatie in Autodata waar de tester aan gekoppeld. Bij een Volvo V60 uit 2012 leerde hij probleemloos een stuurhoeksensor in. Het coderen van een motorregeleenheid bleek bij een Citroën Jumper niet mogelijk.

Iwan Kennis constateert in zijn voertuigspecifieke beoordelingen meerdere keren dat deze tester onduidelijk is over de voortgang van processen. Is de verbinding verbroken? Is hij vastgelopen? Het is niet altijd duidelijk of de tester aan het werk is. Kennis adviseert een duidelijk zandlopersymbool. Verder een duidelijke, gebruiksvriendelijke en complete tester. 

Snap-on Modis Ultra

+ Snelheid
+ Simpele bediening
+ Sterk in Amerikaanse merken
+ Veel extra functies, scherm wel wat klein voor duidelijke scoopmeting

– Grafische weergave verwarrend
– Onnodige schermen, moet te vaak actie bevestigen
– Ondersteuning voor sleutelcode 2 auto’s (Fiat Cinquecento 2002) beperkt
– Actuator-mogelijkheden voldoen niet aan verwachting (Rover 25)

p08 snaponDeze tester werd door Iwan ook aangesloten op zeven verschillende auto’s van diverse pluimage. Van Jaguar S-type tot Fiat Cinquecento en van Audi A6 Avant tot Ford Ka. Zelfs een Rover 25 diende als proefkonijn. Bij de kleine Fiat probeerde hij tevergeefs een nieuwe sleutel en de startblokkering te programmeren. “Je hebt met deze tester op deze auto alleen de keuze uit motor, abs en airbag.” Het coderen van de motorregeleenheid van een Corsa C uit 2004 was ook niet mogelijk. “Configuratie van motor ecu aanpassen niet mogelijk.” Bij een Audi A6 Avant uit 2003 lukte het weer wel om een gasklephuis in te leren. Net als bij een Ford Ka uit 2009. Al met al voldoen de speciale functiemogelijkheden gedeeltelijk aan Iwan’s verwachtingen. Iwan prijst de snelheid, het gebruiksgemak en de compleetheid van deze Snap-on. “Zeker geschikt voor algemeen gebruik en specifieke taken. Ik zou hem waarschijnlijk aanbevelen bij collega’s.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.