klaar voor Europa

GT Radial mikt met Sport Active op OEM-erkenning

Redactie Redactie

Het Chinees/Indonesische bandenconcern Giti Tire heeft met zijn merk GT Radial de ambitie om door te dringen tot de bovenste regionen van het budgetsegment. Zowel in kwaliteit als in verkoopaantallen. Het Koreaanse merk Hankook is het grote voorbeeld – en daarmee ook de te kloppen partij. De GT Radial heeft al een paar OEM-opdrachten op zak, voor de montage op enkele modellen van Renault-Nissan en PSA. Buiten Europa zijn er ook Volkswagens en Volvo’s die de fabriek verlaten op banden van Giti. Het concern wil nu grote officiële OEM-erkenningen voor eerste montage in Europa binnenhalen.

Om deze ambitie te verwezenlijken, ontwikkelde Giti de uhp (Ultra High Performance) band Sport Active: de eerste die volledig werd ontwikkeld in Giti Tires’ eigen ontwikkelingscentrum in Hannover. Hoewel de banden van GT Radial voor de Europese markt worden geproduceerd in China, is de ontwikkeling volledig in Europese handen. Vrijwel het gehele Europese team aan ingenieurs, marketing en management bestaat uit oudgedienden die hun ervaring opdeden bij bandenfabrikanten als Bridgestone, Continental, Pirelli en Hankook. 

UHP en SUV zijn de snelst groeiende segmenten van de bandenmarkt.

De nieuwe band is volledig toegespitst op de Europese markt, met diens specifieke eisen voor grip op nat wegdek en bochtenkarakteristiek. “De wegen en de wensen van automobilisten en autofabrikanten in Europa zijn niet vergelijkbaar met die in enig ander continent”, zegt Giti-ingenieur Matthias Hartwig. “In de VS worden nauwelijks eisen gesteld aan bochtengedrag of natweereigenschappen. De wegen zijn er recht en de maximum snelheid laag. Hetzelfde geldt voor Indonesië. Daar zijn de wegen zo slecht dat je er geen hoge snelheden haalt. Daar zijn levensduur robuustheid veel belangrijker.”

De Sport Active GT Radials eerste uhp-band die de Europese richtlijnen aankan. Zo is de levensduur verlengd tot 35 duizend kilometer, is de rolweerstand 14 procent lager dan die van zijn voorganger Champiro UHP1 en de remweg op een natte ondergrond 0,36 meter korter. De geluidsproductie en droogweereigenschappen bleven nagenoeg gelijk en het gewicht is 5 procent lager. Op het EU bandenlabel scoort de Sport Active een C en in sommige maten een B. De grip op nat wegdek is in alle maten op een B gewaardeerd.

De band krijgt een budgetprijs en wordt gepositioneerd in het uhp- en suv-sergment, vertelt managing director Europe Corrado Moglia. “Dat zijn de snelst groeiende en meest winstgevende segmenten. Dat komt doordat autofabrikanten voor steeds grotere maten kiezen en zelf steeds vaker een band kiezen die snelheden boven de 200 kilometer per uur aankan – een snelheid die in de praktijk nooit wordt gehaald. De nieuwe Renault Scenic heeft 20 inch-wielen en ook de Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai staan nu op soortgelijke maten. Dat was een aantal jaren geleden ondenkbaar. Maar de marge is vele malen interessanter dan op een 13 inch.”

Rondje Ascari

Met het eerst leverbare matenpakket richt GT Radial zich op hatchbacks als de VW Golf GTI en de Mini Cooper. Die auto’s werden dan ook gebruikt om de Sport Active te demonstreren aan de internationale autopers. Op het Ascari-circuit in het Spaanse Ronda. Onder de VW Golf GTI had de Maxxis Victra Sport Zero One meer moeite met de grotendeels natte baan en bleek de Sport Active een stuk koersvaster. Van drie Mini John Cooper Works-demonstratieauto’s was een exemplaar uitgerust met Kumho Ecsta LE banden. Deze moesten halverwege de testdag vervangen worden, omdat ze te ver versleten waren. De GT Radials waren aan het einde van een testdag lang driften, remmen en accelereren vrijwel versleten. In totaal legden ze nog geen vijftig kilometer af op het circuit, maar wel onder extreme omstandigheden.

p08 ascari

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

GT Radial mikt met Sport Active op OEM-erkenning | Automotive Online
klaar voor Europa

GT Radial mikt met Sport Active op OEM-erkenning

Redactie Redactie

Het Chinees/Indonesische bandenconcern Giti Tire heeft met zijn merk GT Radial de ambitie om door te dringen tot de bovenste regionen van het budgetsegment. Zowel in kwaliteit als in verkoopaantallen. Het Koreaanse merk Hankook is het grote voorbeeld – en daarmee ook de te kloppen partij. De GT Radial heeft al een paar OEM-opdrachten op zak, voor de montage op enkele modellen van Renault-Nissan en PSA. Buiten Europa zijn er ook Volkswagens en Volvo’s die de fabriek verlaten op banden van Giti. Het concern wil nu grote officiële OEM-erkenningen voor eerste montage in Europa binnenhalen.

Om deze ambitie te verwezenlijken, ontwikkelde Giti de uhp (Ultra High Performance) band Sport Active: de eerste die volledig werd ontwikkeld in Giti Tires’ eigen ontwikkelingscentrum in Hannover. Hoewel de banden van GT Radial voor de Europese markt worden geproduceerd in China, is de ontwikkeling volledig in Europese handen. Vrijwel het gehele Europese team aan ingenieurs, marketing en management bestaat uit oudgedienden die hun ervaring opdeden bij bandenfabrikanten als Bridgestone, Continental, Pirelli en Hankook. 

UHP en SUV zijn de snelst groeiende segmenten van de bandenmarkt.

De nieuwe band is volledig toegespitst op de Europese markt, met diens specifieke eisen voor grip op nat wegdek en bochtenkarakteristiek. “De wegen en de wensen van automobilisten en autofabrikanten in Europa zijn niet vergelijkbaar met die in enig ander continent”, zegt Giti-ingenieur Matthias Hartwig. “In de VS worden nauwelijks eisen gesteld aan bochtengedrag of natweereigenschappen. De wegen zijn er recht en de maximum snelheid laag. Hetzelfde geldt voor Indonesië. Daar zijn de wegen zo slecht dat je er geen hoge snelheden haalt. Daar zijn levensduur robuustheid veel belangrijker.”

De Sport Active GT Radials eerste uhp-band die de Europese richtlijnen aankan. Zo is de levensduur verlengd tot 35 duizend kilometer, is de rolweerstand 14 procent lager dan die van zijn voorganger Champiro UHP1 en de remweg op een natte ondergrond 0,36 meter korter. De geluidsproductie en droogweereigenschappen bleven nagenoeg gelijk en het gewicht is 5 procent lager. Op het EU bandenlabel scoort de Sport Active een C en in sommige maten een B. De grip op nat wegdek is in alle maten op een B gewaardeerd.

De band krijgt een budgetprijs en wordt gepositioneerd in het uhp- en suv-sergment, vertelt managing director Europe Corrado Moglia. “Dat zijn de snelst groeiende en meest winstgevende segmenten. Dat komt doordat autofabrikanten voor steeds grotere maten kiezen en zelf steeds vaker een band kiezen die snelheden boven de 200 kilometer per uur aankan – een snelheid die in de praktijk nooit wordt gehaald. De nieuwe Renault Scenic heeft 20 inch-wielen en ook de Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai staan nu op soortgelijke maten. Dat was een aantal jaren geleden ondenkbaar. Maar de marge is vele malen interessanter dan op een 13 inch.”

Rondje Ascari

Met het eerst leverbare matenpakket richt GT Radial zich op hatchbacks als de VW Golf GTI en de Mini Cooper. Die auto’s werden dan ook gebruikt om de Sport Active te demonstreren aan de internationale autopers. Op het Ascari-circuit in het Spaanse Ronda. Onder de VW Golf GTI had de Maxxis Victra Sport Zero One meer moeite met de grotendeels natte baan en bleek de Sport Active een stuk koersvaster. Van drie Mini John Cooper Works-demonstratieauto’s was een exemplaar uitgerust met Kumho Ecsta LE banden. Deze moesten halverwege de testdag vervangen worden, omdat ze te ver versleten waren. De GT Radials waren aan het einde van een testdag lang driften, remmen en accelereren vrijwel versleten. In totaal legden ze nog geen vijftig kilometer af op het circuit, maar wel onder extreme omstandigheden.

p08 ascari

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.