Kansen dankzij Care

Grootste schadebedrijf gekocht door franchiseketen Schadenet

Redactie Redactie

Care Schadeservice had ruim 800 medewerkers, verdeeld over 50 vestigingen en het hoofdkantoor. Vorige week werd het bedrijf, onderdeel van de Rabobank, failliet verklaard. De failliete boedel is overgenomen door Schadenet, een franchiseketen met 90 vestigingen. De bedoeling van deze keten is om een aantal vestigingen van Care te integreren in het eigen netwerk (die gaan dus verder als Schadenet-vestiging via een van de leden) en de overige te sluiten. En dat niet alleen: alle inventaris wordt uit de betreffende bedrijven gehaald om het voor andere partijen moeilijk te maken om op de gesloten locatie een nieuw schadebedrijf te openen. Waarom doet Schadenet dat? In eerste instantie om niet gelijk een concurrent in het zadel te helpen met het uitbreiden van zijn netwerk, maar een mooie bijkomstigheid is dat de deuken over minder bedrijven verdeeld hoeven te worden. Care had capaciteit voor ongeveer 140 duizend auto’s per jaar, en herstelde er gemiddeld 100 duizend. Het overgrote deel van die 100 duizend komt ongetwijfeld bij Schadenet terecht; beide schadebedrijven zaten bij veel dezelfde leasemaatschappijen en verzekeraars in het netwerk. Maar er zullen ook zakelijke opdrachtgevers zijn die een deel van die schades ook graag bij andere bedrijven neerleggen, omdat marktspreiding leidt tot een scherper tarief.

Capaciteit verdelen

Bij Care kwamen voornamelijk zakelijk gestuurde schades terecht, hoofdzakelijk van leasemaatschappijen (Care is ooit opgericht door leasemaatschappij Athlon) en verzekeraars. Voor een groot deel van die laatste groep maakt het verdwijnen van deze speler niet veel uit: zij hebben geen contracten met ketens, maar met individuele bedrijven. De capaciteit wordt dus over het bestaande netwerk verdeeld. Dat zal in ieder geval gelden bij Achmea en Schadegarant, die beide een netwerk hebben dat ongeveer 400 herstelbedrijven omvat (grotendeels dezelfde). 

Gloeiende plaat 

De te verdelen omzet van Care is een druppel op een gloeiende plaat (het is niet bekend hoeveel van de 100 duizend schades afkomstig waren van verzekeraars en hoeveel van leasemaatschappijen, die wel naar schadeketens sturen), maar het is een begin. Ook voor veel van de ontslagen herstellers is er naar verwachting werk. Heel veel herstelbedrijven zijn naarstig op zoek naar hooggekwalificeerd personeel. Een korte zoektocht langs de diverse vacaturesites in de autobranche leert dat er 150 vacatures in de schadebranche zijn, en alleen al op onze eigen banensite Jobmotive staan er ruim 100. Die vacatures kunnen nu ongetwijfeld sneller worden ingevuld. En wat zal er gebeuren met de werkplaatsapparatuur en -equipment? Die komen vermoedelijk ergens op een veilingsite terecht. Voor de betrokken medewerkers mag de teloorgang van Care vooralsnog voornamelijk zuur zijn, de markt begint het nieuwe jaar door het failliet van het schadebedrijf met een klein voordeel. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Grootste schadebedrijf gekocht door franchiseketen Schadenet | Automotive Online
Kansen dankzij Care

Grootste schadebedrijf gekocht door franchiseketen Schadenet

Redactie Redactie

Care Schadeservice had ruim 800 medewerkers, verdeeld over 50 vestigingen en het hoofdkantoor. Vorige week werd het bedrijf, onderdeel van de Rabobank, failliet verklaard. De failliete boedel is overgenomen door Schadenet, een franchiseketen met 90 vestigingen. De bedoeling van deze keten is om een aantal vestigingen van Care te integreren in het eigen netwerk (die gaan dus verder als Schadenet-vestiging via een van de leden) en de overige te sluiten. En dat niet alleen: alle inventaris wordt uit de betreffende bedrijven gehaald om het voor andere partijen moeilijk te maken om op de gesloten locatie een nieuw schadebedrijf te openen. Waarom doet Schadenet dat? In eerste instantie om niet gelijk een concurrent in het zadel te helpen met het uitbreiden van zijn netwerk, maar een mooie bijkomstigheid is dat de deuken over minder bedrijven verdeeld hoeven te worden. Care had capaciteit voor ongeveer 140 duizend auto’s per jaar, en herstelde er gemiddeld 100 duizend. Het overgrote deel van die 100 duizend komt ongetwijfeld bij Schadenet terecht; beide schadebedrijven zaten bij veel dezelfde leasemaatschappijen en verzekeraars in het netwerk. Maar er zullen ook zakelijke opdrachtgevers zijn die een deel van die schades ook graag bij andere bedrijven neerleggen, omdat marktspreiding leidt tot een scherper tarief.

Capaciteit verdelen

Bij Care kwamen voornamelijk zakelijk gestuurde schades terecht, hoofdzakelijk van leasemaatschappijen (Care is ooit opgericht door leasemaatschappij Athlon) en verzekeraars. Voor een groot deel van die laatste groep maakt het verdwijnen van deze speler niet veel uit: zij hebben geen contracten met ketens, maar met individuele bedrijven. De capaciteit wordt dus over het bestaande netwerk verdeeld. Dat zal in ieder geval gelden bij Achmea en Schadegarant, die beide een netwerk hebben dat ongeveer 400 herstelbedrijven omvat (grotendeels dezelfde). 

Gloeiende plaat 

De te verdelen omzet van Care is een druppel op een gloeiende plaat (het is niet bekend hoeveel van de 100 duizend schades afkomstig waren van verzekeraars en hoeveel van leasemaatschappijen, die wel naar schadeketens sturen), maar het is een begin. Ook voor veel van de ontslagen herstellers is er naar verwachting werk. Heel veel herstelbedrijven zijn naarstig op zoek naar hooggekwalificeerd personeel. Een korte zoektocht langs de diverse vacaturesites in de autobranche leert dat er 150 vacatures in de schadebranche zijn, en alleen al op onze eigen banensite Jobmotive staan er ruim 100. Die vacatures kunnen nu ongetwijfeld sneller worden ingevuld. En wat zal er gebeuren met de werkplaatsapparatuur en -equipment? Die komen vermoedelijk ergens op een veilingsite terecht. Voor de betrokken medewerkers mag de teloorgang van Care vooralsnog voornamelijk zuur zijn, de markt begint het nieuwe jaar door het failliet van het schadebedrijf met een klein voordeel. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.