Autonieuws | Lenteknaller
Wat zeggen de experts?
Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek
Voor: Het is een suv met heel veel mpv-eigenschappen. Daarmee is het de belangrijkste concurrent voor de Skoda Kodiaq. Styling en interieur zijn ook nog eens mooi.
Tegen: Hij is een stuk duurder dan zijn belangrijke Tsjechische concurrent.
Consumentenpotentieel: een 7,5.
Frank van Klink, directeur XLLease
Voor: Er lopen de komende tijd veel Méganes Estate en 308’en SW uit; veelal van berijders die destijds vanwege de 14 procent-bijtelling een klasse lager hebben geshopt. Peugeot kan bij deze groep scoren met deze 5008, temeer omdat de populaire 508 aardig gedateerd raakt.
Tegen: Waar de vorige 5008 ‘aaibaar futuristisch’ was, is deze auto eigenlijk geen van beide. Hij doet een beetje doosvormig aan, met een weinig sexy bips. Daarnaast levert Renault nu een sierlijke en goedkopere Grand Scénic. En Skoda is dit segment ook nog eens binnen gefietst met de verantwoorde Kodiaq.
Leasepotentieel: In 2010 had de 5008 vrijwel het rijk alleen met een fraai design en een fijne 1.6 THP of 2.0 HDIF. Maar de concurrentie heeft niet stilgezeten, Peugeot naar ons idee wél, waardoor wij een showroompje verder zouden pakken.
Cijfer: een 6,5.
Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex
Voor: Qua looks een volwaardige suv met een indrukwekkend voorkomen en een hoge kwaliteitsperceptie dankzij een op premiumniveau afgewerkt interieur en volledig digitaal instrumentenpaneel. En standaard 7-zits.
Tegen: Er is geen 4×4 leverbaar en hij is wellicht wat ondergemotoriseerd in de basis benzine- en dieselversies.
Restwaardepotentieel: We zijn positief, omdat het complete
plaatje er gewoon goed uitziet: een 8.
Hans den Hollander, fleetmanager Cisco
Voor: Peugeot zet de 5008 in de markt met speciale leaseversies onder de naam Blue Lease. Deze zijn beschikbaar op drie niveaus. De prijzen van deze uitvoeringen zijn nog niet bekend, maar te verwachten valt dat de catalogusprijzen de bijtelling enigszins positief zullen beïnvloeden.
De 5008 is een welkome aanvulling in het rijtje betaalbare 7-zitters en zal in de zakelijke markt zeker op veel belangstelling kunnen rekenen.
De veiligheidssystemen die in ruime mate beschikbaar zijn zullen zeker helpen om fleetmanagers over de streep te trekken. De gunstige CO2-cijfers (vanaf 105 g/km, prima voor deze klasse) dragen daar ook aan bij.
Tegen: SUV’s zijn niet in elke autoregeling toegestaan en dat gaat wellicht enige invloed hebben op de verkoopaantallen in de zakelijke markt.
Fleetpotentieel: een 8,5.
Gemiddeld: 7,6