Test de Tester deel 11: de persoonlijke favorieten van het panel

Test de tester deel 11: de persoonlijke favorieten van het panel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Maarten Peters, ANWB Wegenwacht

“Ik heb inmiddels zeven apparaten elk een maand uitgeprobeerd. De Würth Wow! IQ150 stak er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Een robuust en handzaam apparaat, met fijne bedieningstoetsen en een duidelijk afleesbaar scherm. De menustructuur is overzichtelijk en intuïtief. Dat laatste is voor mijn werk erg belangrijk. De mensen die ik langs de weg help willen snel weer verder. Dan is er geen tijd om uit te pluizen hoe een apparaat werkt. Voor mij zijn vooral live data belangrijk. Ik wil de parameters van sensoren zien om een storing op te kunnen lossen. Foutcodes zijn voor mij niet zo belangrijk, want met het wissen van het foutgeheugen los je geen storingen op. Ook het aansturen van de actuatoren doen wij niet veel. Hoogstens een EGR-klep.”

Bekijk het profiel van Maarten Peters 

De Hella Gutmann was voor Peters het minst praktisch. “Moeilijk in gebruik vanwege de omslachtige menustructuur, maar het kan ook aan mij of aan mijn laptop liggen. Een tester waar je een laptop voor nodig hebt is sowieso niet ideaal voor werken langs de weg.”

Meer informatie over testers en reviews zijn te vinden in de Automotive productvergelijker.

Selman Aypay, Garage Aypay

“Mijn favoriet is de Snap-on Modis Ultra. Hij kan veel, is erg snel en ziet er goed uit. Ook de bediening en de software zijn fijn. Maar het scheelt misschien dat ik zelf ook een Snap-on heb, een Solus Ultra, dus ik ben er vertrouwd mee. Van de Hanatech stond ik echt versteld. Het is een beetje een lomp apparaat met lastige toetsen en zonder accu, maar je kunt er ontzettend veel mee. Welk apparaat kan er nu een Mitsubishi Carisma uit 1996 uitlezen? Bizar!”

Bekijk het profiel van Selman Aypay

Aypay vond ook de Würth niet slecht. “Van de Delphi en de Autocom had ik wel meer verwacht. Ze zijn ook bijna hetzelfde. Een echt slechte tester zit er niet tussen, maar over het algemeen valt mij de diepgang van alle testers tegen. Ook van de Snap-on. Het ontluchten van de Easytronic van een Opel uit 2002 zou voor geen enkele tester een probleem moeten zijn, toch kunnen ze het geen van allen.”

Sijbren Oevering, Autobedrijf Eugen Tiesma

“De Würth en de Snap-on vond ik het fijnst werken. Allebei met een mooie interface, duidelijke lay-out en prettig te bedienen. Vooral de Snap-on maakte indruk op mij vanwege de mooie  kist en de hoeveelheid accessoires die er bij zitten. Verder is hij razendsnel en hoef je weinig tussenstappen te doorlopen. Je bent in één handeling waar je wilt zijn, waar je bij andere testers door drie menu’s moet klikken, heel fijn.”

Bekijk het profiel van Sijbren Oevering

Toch gaat er wat diepgang betreft niets boven een Bosch KTS, vindt Oevering. “Ook de schema’s en de voorbeeldsignalen zijn mooier en duidelijker bij Bosch. Zo heeft de database van Snap-on alleen universele nokkenassignalen. Aan een voertuigspecifiek signaal, zoals bij Bosch, heb je net iets meer. De KTS is alleen niet snel, hij heeft nog een nadeel: als je er niet bekend mee bent, is het een lastige tester. Maar ik ben er mee vergroeid en werk er al jaren mee.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester deel 11: de persoonlijke favorieten van het panel | Automotive Online
Test de Tester deel 11: de persoonlijke favorieten van het panel

Test de tester deel 11: de persoonlijke favorieten van het panel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Maarten Peters, ANWB Wegenwacht

“Ik heb inmiddels zeven apparaten elk een maand uitgeprobeerd. De Würth Wow! IQ150 stak er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Een robuust en handzaam apparaat, met fijne bedieningstoetsen en een duidelijk afleesbaar scherm. De menustructuur is overzichtelijk en intuïtief. Dat laatste is voor mijn werk erg belangrijk. De mensen die ik langs de weg help willen snel weer verder. Dan is er geen tijd om uit te pluizen hoe een apparaat werkt. Voor mij zijn vooral live data belangrijk. Ik wil de parameters van sensoren zien om een storing op te kunnen lossen. Foutcodes zijn voor mij niet zo belangrijk, want met het wissen van het foutgeheugen los je geen storingen op. Ook het aansturen van de actuatoren doen wij niet veel. Hoogstens een EGR-klep.”

Bekijk het profiel van Maarten Peters 

De Hella Gutmann was voor Peters het minst praktisch. “Moeilijk in gebruik vanwege de omslachtige menustructuur, maar het kan ook aan mij of aan mijn laptop liggen. Een tester waar je een laptop voor nodig hebt is sowieso niet ideaal voor werken langs de weg.”

Meer informatie over testers en reviews zijn te vinden in de Automotive productvergelijker.

Selman Aypay, Garage Aypay

“Mijn favoriet is de Snap-on Modis Ultra. Hij kan veel, is erg snel en ziet er goed uit. Ook de bediening en de software zijn fijn. Maar het scheelt misschien dat ik zelf ook een Snap-on heb, een Solus Ultra, dus ik ben er vertrouwd mee. Van de Hanatech stond ik echt versteld. Het is een beetje een lomp apparaat met lastige toetsen en zonder accu, maar je kunt er ontzettend veel mee. Welk apparaat kan er nu een Mitsubishi Carisma uit 1996 uitlezen? Bizar!”

Bekijk het profiel van Selman Aypay

Aypay vond ook de Würth niet slecht. “Van de Delphi en de Autocom had ik wel meer verwacht. Ze zijn ook bijna hetzelfde. Een echt slechte tester zit er niet tussen, maar over het algemeen valt mij de diepgang van alle testers tegen. Ook van de Snap-on. Het ontluchten van de Easytronic van een Opel uit 2002 zou voor geen enkele tester een probleem moeten zijn, toch kunnen ze het geen van allen.”

Sijbren Oevering, Autobedrijf Eugen Tiesma

“De Würth en de Snap-on vond ik het fijnst werken. Allebei met een mooie interface, duidelijke lay-out en prettig te bedienen. Vooral de Snap-on maakte indruk op mij vanwege de mooie  kist en de hoeveelheid accessoires die er bij zitten. Verder is hij razendsnel en hoef je weinig tussenstappen te doorlopen. Je bent in één handeling waar je wilt zijn, waar je bij andere testers door drie menu’s moet klikken, heel fijn.”

Bekijk het profiel van Sijbren Oevering

Toch gaat er wat diepgang betreft niets boven een Bosch KTS, vindt Oevering. “Ook de schema’s en de voorbeeldsignalen zijn mooier en duidelijker bij Bosch. Zo heeft de database van Snap-on alleen universele nokkenassignalen. Aan een voertuigspecifiek signaal, zoals bij Bosch, heb je net iets meer. De KTS is alleen niet snel, hij heeft nog een nadeel: als je er niet bekend mee bent, is het een lastige tester. Maar ik ben er mee vergroeid en werk er al jaren mee.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.