Autonieuws | Tesla Model X

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

Voor: Het is een groot rijdend statement. Tesla is hip, elektrisch en het is natuurlijk de auto voor ­gadgetfreaks. Hij accelereert supersnel en is ook nog eens ruim, en dat met 4 procent bijtelling voor de zakelijke rijder. 
Tegen: Natuurlijk blijft die actieradius een probleem. Ook al kom je 300 kilometer ver op een lading (niet als je de Ludicrous Mode vaak inschakelt overigens). Verder kan de afwerking van binnen niet tippen aan die van andere premium concurrenten.
Consumentenpotentieel: Een 2, deze auto is alleen zakelijk echt interessant. 

Frank van Klink, directeur XLLease

Voor: Deze Tesla kent geen concurrenten. De gadgets maken hebberig en de accelaratie spreekt aan. En dan Call of Duty-achtige ‘Bioweapen Defence Mode’. Alleen de term al, ‘geil’.
Tegen: Van al die elektronica worden wij zo langzamerhand wel ­nerveus. De mechatronica van de vleugeldeuren zou op langer termijn wel eens meer klanten kunnen kosten dan dat het Tesla gaat opleveren. We ontmoeten inmiddels ook berijders die mopperen over de degelijkheid.
Leasepotentieel: Een andere suv met 4 procent bijtelling en een fatsoenlijk rijbereik is er niet. Wij hebben de eerste in be­stelling staan en verwachten dat er meer komen dan van de huidige model S. Cijfer: een 8 

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex

Voor: De combinatie van elektrisch en een ­fatsoenlijke actieradius is nog niet geëvenaard. Dat is tweedehands natuurlijk ook een voordeel.
Tegen: Het controversiële uiterlijk met de al even controversiële deuren staan een hoge restwaardeverwachting in de weg. 
Restwaardepotentieel: Een 5,5. Omwille van bijtelling nog ­redelijk succesvol in nieuwverkoop, maar wie koopt deze auto na vier, vijf of zes jaar?

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco

Voor: De Tesla Model X is als volledig elektrische auto een duurzame suv en dus zeer geschikt voor bedrijfsbestuurders die daar serieus werk van maken. En wie de relatief hoge investering aandurft, krijgt korting op de bijtelling, al is dit voordeel nog sl;echts van korte duur (zie ‘Tegen’). Daarnaast is de vooruitstrevende techniek zeer ­aansprekend voor menig autoliefhebber.
Tegen: De bijtelling is nog twee jaar gunstig maar daarna niet meer. Vanaf dan is de voordeligste Model X in bijtelling even duur als een niet-elektrische auto van 65 duizend euro. En voor dat bedrag is ook veel interessants te koop. Bovendien is het leasebudget van het overgrote deel van de leaserijders simpelweg ontoereikend voor de Model X.
Fleetpotentieel: Een 7.

Consumentenpotentieel: 2
Leasepotentieel: 8
Restwaardepotentieel: 5,5
Fleetpotentieel: 7

Gemiddelde: 5,6

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Tesla Model X | Automotive Online

Autonieuws | Tesla Model X

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

Voor: Het is een groot rijdend statement. Tesla is hip, elektrisch en het is natuurlijk de auto voor ­gadgetfreaks. Hij accelereert supersnel en is ook nog eens ruim, en dat met 4 procent bijtelling voor de zakelijke rijder. 
Tegen: Natuurlijk blijft die actieradius een probleem. Ook al kom je 300 kilometer ver op een lading (niet als je de Ludicrous Mode vaak inschakelt overigens). Verder kan de afwerking van binnen niet tippen aan die van andere premium concurrenten.
Consumentenpotentieel: Een 2, deze auto is alleen zakelijk echt interessant. 

Frank van Klink, directeur XLLease

Voor: Deze Tesla kent geen concurrenten. De gadgets maken hebberig en de accelaratie spreekt aan. En dan Call of Duty-achtige ‘Bioweapen Defence Mode’. Alleen de term al, ‘geil’.
Tegen: Van al die elektronica worden wij zo langzamerhand wel ­nerveus. De mechatronica van de vleugeldeuren zou op langer termijn wel eens meer klanten kunnen kosten dan dat het Tesla gaat opleveren. We ontmoeten inmiddels ook berijders die mopperen over de degelijkheid.
Leasepotentieel: Een andere suv met 4 procent bijtelling en een fatsoenlijk rijbereik is er niet. Wij hebben de eerste in be­stelling staan en verwachten dat er meer komen dan van de huidige model S. Cijfer: een 8 

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex

Voor: De combinatie van elektrisch en een ­fatsoenlijke actieradius is nog niet geëvenaard. Dat is tweedehands natuurlijk ook een voordeel.
Tegen: Het controversiële uiterlijk met de al even controversiële deuren staan een hoge restwaardeverwachting in de weg. 
Restwaardepotentieel: Een 5,5. Omwille van bijtelling nog ­redelijk succesvol in nieuwverkoop, maar wie koopt deze auto na vier, vijf of zes jaar?

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco

Voor: De Tesla Model X is als volledig elektrische auto een duurzame suv en dus zeer geschikt voor bedrijfsbestuurders die daar serieus werk van maken. En wie de relatief hoge investering aandurft, krijgt korting op de bijtelling, al is dit voordeel nog sl;echts van korte duur (zie ‘Tegen’). Daarnaast is de vooruitstrevende techniek zeer ­aansprekend voor menig autoliefhebber.
Tegen: De bijtelling is nog twee jaar gunstig maar daarna niet meer. Vanaf dan is de voordeligste Model X in bijtelling even duur als een niet-elektrische auto van 65 duizend euro. En voor dat bedrag is ook veel interessants te koop. Bovendien is het leasebudget van het overgrote deel van de leaserijders simpelweg ontoereikend voor de Model X.
Fleetpotentieel: Een 7.

Consumentenpotentieel: 2
Leasepotentieel: 8
Restwaardepotentieel: 5,5
Fleetpotentieel: 7

Gemiddelde: 5,6

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.