Van Bussel: Garage Tribe

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het is hoog tijd voor een volgende slag. De klant is aan de beurt. Wat doen de formules voor de klant en doen ze dat overal in het land? Welke garanties geven ze de klant die een product of een service koopt bij een aangesloten formule-werkplaats? Krijgt de klant overal een warm gevoel bij het personeel en is de klantbeleving hartverwarmend?

De essentie van een formule is immers dat hij overal hetzelfde biedt, kijk naar Starbucks en alle andere professionele retailformules wereldwijd. De echte retailers noemen zich intussen niet meer een formule, maar een Tribe. Een Tribe is een stam met rituelen. De rituelen, normen en waarden vormen het bestaansrecht van de stam. De rituelen vormen de interne cultuur en discipline van de organisatie. Het stamhoofd geeft het voorbeeld en de totem symboliseert de stamkracht. Als je in de buurt komt van een stam voel je de eenheid, eensgezindheid en uniciteit. Dat is ook niet vreemd, want afwijkingen door volgelingen kunnen dodelijke gevolgen hebben. Het managementboek van het jaar ‘De Corporate Tribe’ is de 
aanrader van de week. Veel leesplezier.

Luc van Bussel is voormalig ceo van The Alwaysbemobile Company en nu brain agent en innovator.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.