Huisshow verdringt regionale beurs

Huisshow verdringt regionale beurs

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Autoprofessioneel en Schadeherstelvakbeurs in Hardenberg zag er afgelopen week anders uit dan anders. Dat had alles te maken met de afzeggingen van grote grossiersgroepen Vrooam, AD Benelux en Group Auto. Veel marktpartijen zetten hun vraagtekens bij de overlevingskansen van de vakbeurs op de lange termijn. Te regionaal en het verkeerde publiek, luidden de afwegingen van de afzeggers – en ook de aloude  klaagzang over een teveel aan beurzen stak de kop op. Dit jaar was er zelfs één extra, met de Equipvak. Maar ook daar vielen de bezoekersaantallen tegen. Volgens velen door het ontbreken van grossiers als exposant – want die zorgen bij de andere vakbeurzen juist voor het bezoekersvolume. Steeds meer automaterialengrossiers, maar ook equipmentleveranciers kiezen voor een show in eigen huis in plaats van een stand te huren op een vakbeurs.

Toch is niet iedereen negatief over de regionale vakbeurzen. “Vergis je niet in de tijd, energie en kosten die je in een huisshow moet steken en de risico’s die er aan kleven”, zegt Paul Lantinga, directeur van de drie vestigingen tellende grossiersketen Lantinga Automaterialen. Hij besloot, in tegenstelling tot de Vrooam-grossiersgroep waar hij bij aangesloten is, om naar Hardenberg af te reizen en bundelde daar de krachten met een andere grossier. “Een aantal jaren geleden hebben we ter ere van ons 25-jarig bestaan zelf een huisshow georganiseerd, dus ik weet waar ik over praat. Deelnemen aan een vakbeurs als in Hardenberg is een relatief goedkope manier om je bestaande relaties te ontmoeten en eventueel wat nieuwe klanten aan te trekken. Dat laatste zal je met een huisshow niet zo snel lukken.”

Bram-Teun Koskamp, directeur van Koskamp Automaterialen, ziet de toekomst van vakbeurzen somber in. “Beursbezoek past niet meer in het drukke programma van gezinnen die uit tweeverdieners bestaan. Mensen maken heel bewuste afwegingen. Ze moeten vooraf exact weten wat het ze oplevert. Het kost je vrije tijd of als werkgever uren die je niet kunt doorberekenen aan je klanten.” Koskamp ziet meer in compacte bijeenkomsten in eigen huis, waarbij een inhoudelijk trainingsprogramma het voor garagisten en hun personeel de moeite waard maakt om te komen.

Kosten en baten

Volgens Lantinga hebben zowel de Vakbeurs als de huisshow bestaansrecht. “We zullen in de toekomst vast ook wel weer eens een eigen evenement organiseren als de gelegenheid zich voordoet, maar je haalt nooit het bereik van een regionale
vakbeurs.”

Grossiersgroep Brezan vaart sinds 2004 tweejaarlijks het hele land door met zijn eigen Brevak show. De laatste editie trok de afgelopen zomer circa zevenduizend bezoekers en deed veertien verschillende havens aan. Naast Brezan zelf stonden er 55 verschillende leveranciers met hun waar op de boot. Toch zou ook Brezans marketingmanager Frank Weghorst het zonde vinden wanneer een beurs als de Autoprof zou ophouden te bestaan. In de oneven jaren dat Brezan niet het water opgaat, neemt de groep ook vaak deel aan de beurs in Hardenberg of Gorinchem. “In een Brevak-jaar staan we sowieso niet op een vakbeurs, dus ook dit jaar niet, maar daarbuiten bekijken we per evenement of het interessant voor ons is”, vertelt Weghorst. De regionale of landelijke vakbeurs heeft volgens Weghorst zeker toekomst en zelf wil hij er ook zeker gebruik van maken, maar een andere aanpak is volgens hem wel nodig. “Het aanschrijven van een adressenbestand met garagisten door de organisator zelf was in het verleden genoeg, maar dat werkt nu niet meer. De bedrijven die er staan moeten hun klanten persoonlijk uitnodigen, anders komen ze niet.” 
En volgens Weghorst moet de beursfrequentie wel omlaag. “Steeds meer partijen, zoals vakbladen, organiseren tegenwoordig evenementen en ze mikken allemaal op dezelfde doelgroep. Ondertussen lopen de bezoekersaantallen van de vakbeurzen terug. Ik denk dat het goed is om één landelijke beurs per jaar of per twee jaar te organiseren. De Autotechnica in Brussel is een goed voorbeeld. Mensen kijken daar twee jaar naar uit en de hele markt is er.” 

Één beurs

Ook Jan Roozenboom, directeur van equipmentleverancier Rocar Tech, ziet kansen voor één grote landelijke vakbeurs. Hij sprak zich dit voorjaar nadrukkelijk uit tegen de Equipvak van de RAI Vereniging waar hij zelf lid van is, maar Rocar Tech stond wel op de beurs in Hardenberg met een stand van 200 vierkante meter. “Gorinchem was voor ons een groot succes en ik verwacht dat Hardenberg dit ook wordt. We hebben een promoteam de weg op gestuurd om  garagebedrijven persoonlijk uit te nodigen voor de beurs.”

Toch is het voortbestaan van de huidige Autoprofessioneel & Schadeherstelvakbeurs wat hem betreft geen must. Roozenboom wil beursorganisatoren en exposanten om de tafel
krijgen om de krachten te bundelen en te kijken of het lukt om samen één landelijke vakbeurs te organiseren, in plaats van een Equipvak, twee Autoprofs, een Automotive Tradeshow en nog een aparte schadebeurs waar ook plannen voor zijn. “In het verleden was het onmogelijk om RAI Vereniging en De Evenementenhal te laten samenwerken, maar ik heb het idee dat ze nu de noodzaak daarvan wel inzien en bereid zijn om na te denken over een samenwerking. Als de markt dan ook nog meewerkt denk ik dat er een mooie toekomst is voor zowel de vakbeurs als de huisshow.” //

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.