Als er ruimte is, benut die dan

Bandenspecialist Van Pagee ziet overal kansen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nieuwe kansen zoeken en benutten loopt als een rode draad door de geschiedenis van Pagee Banden. Van een lokale garage met banden en uitlaten groeide de onderneming uit tot een regionale specialist in banden, wielen, onderhoud, reparatie en diagnose. Stilzitten is er voor vader Rens en zoon Rien van Pagee niet bij. Naast het lidmaatschap van Vaco is het bedrijf aangesloten bij First Stop, een van de weinige soft franchise-formules voor bandenbedrijven. “Wanneer je als bandenbedrijf zelfstandig wilt blijven, is er weinig keus”, zegt Rien van Pagee. “Met First Stop behouden we onze eigen identiteit.” Van oudsher lag binnen First Stop de nadruk op de verkoop van Bridgestone/Firestone vanwege de verbintenis met de bandenfabrikant. Tegenwoordig is binnen de formule meer ruimte om andere merken te verkopen. Daarmee komt de opkomst van budgetbanden ter sprake. Hoe kijkt Van Pagee aan tegen goedkope banden uit China? “Bij particulieren blijft de vraag naar goedkope banden bij ons beperkt tot het onderste segment van de markt. We verkopen ze aan klanten met een beperkt budget en aan mensen die weinig kilometers maken. Ook jongeren die grote wielen onder hun auto willen hebben, zijn een doelgroep. Die schrikken van de prijs van een merkband in een grote maat en wijken uit naar een goedkoper alternatief.” Over de kwaliteit van Chinese banden is Van Pagee best te spreken. “Voor bepaalde bedrijfsmatige toepassingen doen Chinese banden het zelfs beter dan de bekende merken. We hebben een klant die veel zwaar transport doet. Terwijl bekende merken regelmatig klappen, houden Chinese banden het gewoon vol.” Vanuit de agrarische sector, een ander marktsegment dat het bandenbedrijf bedient, is er dan weer nauwelijks vraag naar budgetmerken. “Dat komt doordat de agrarische markt veel meer een nichemarkt is. De merkentrouw is er groot en de meeste klanten houden vast aan bekende merken. Die gokken niet op een merk dat ze niet kennen.” 

Rien van Pagee (r) 

Bouwjaar: 1986
Opleiding: Particuliere School Benschop/tweede en eerste autotechnicus, apk keurmeester, GMTO, diverse bandentrainingen en uitlijntrainingen 
Loopbaan: eerste autotechnicus bij Mercedes-Benz, Pagee Banden
Thuis: getrouwd

Rens van Pagee 

Bouwjaar: 1964
Opleiding: “Ik heb alles in de praktijk geleerd” 
Loopbaan: Pagee Banden
Thuis: getrouwd, drie zoons en twee dochters

Noodgeval

Pagee Banden heeft twee vestigingen, die grotendeels een andere doelgroep bedienen. Op de hoofdvestiging in Krabbendijke worden de meeste truck- en landbouwbanden verkocht. In Kruiningen is meer vraag naar personenautobanden. “In Krabbendijke monteren we regelmatig 13- of 14-inch banden, op de andere vestiging verkopen we veel meer 18- en 19-inch banden. Puur omdat er een andere doelgroep op af komt. De twee vestigingen vullen elkaar goed aan.” De populariteit van grotere en bredere bandenmaten is voor bandenspecialisten een extra uitdaging. Volgens Van Pagee krijgen banden nogal eens de schuld van problemen die worden veroorzaakt door de wielophanging of de wielstanden. “We hebben een Hunter GSP Road Force waarmee we een band uitgebreid kunnen controleren. Als de machine zegt dat een band goed is, is hij goed, en weten we dat we de oorzaak ergens anders moeten zoeken.” Tijdens het gesprek gaat plotseling de telefoon. Rien wordt weggeroepen voor een noodgeval. Ook dat hoort bij het werk van een bandenspecialist, vertelt hij tijdens zijn vertrek. “Het is oogstseizoen en dan is de tijdsdruk hoog. Als een tractor of truck tijdens het oogsten stilvalt door bandenpech, schieten klanten snel in de stress. Dan springen we meteen in de auto om te helpen.” 

Terwijl Rien met de servicebus op pad gaat, neemt vader Rens het gesprek over. Nauwkeurige bandenapparatuur is tegenwoordig onmisbaar, vertelt hij, want de toleranties worden steeds kleiner. “Als je vroeger een versleten stuurkogel verving, kon je de afstand op het schroefdraad meten en de nieuwe stuurkogel op dezelfde afstand indraaien. Er zijn bedrijven die dat nog steeds doen, maar daar kom je bij een moderne auto niet meer mee weg. Brede banden zijn veel gevoeliger voor kleine afwijkingen van de wielstanden.” Omdat uitlijnen belangrijker wordt, werkt Van Pagee met een Vamag 3D-uitlijner. “Daarmee kunnen we een auto snel en precies opmeten. Het automerk en -type in de computer opzoeken duurt bij wijze van spreken langer dan de meting zelf.” Een ander hulpmiddel is de Autec-VLT remmentestbank met spoorplaten. “Als je over de platen rijdt, zie je per as de afwijking van de rijlijn. Ik had nooit gedacht dat het zou werken, maar het is een handig meetinstrument.” Niet alleen personenauto’s worden gevoeliger voor de juiste wielstanden. Ook bestelauto’s, trucks, opleggers en tractoren worden veel vaker dan vroeger uitgelijnd. “Dat heeft vooral met kosten te maken”, verklaart Van Pagee. “Verkeerde wielstanden zorgen voor meer brandstofverbruik en meer slijtage. Daardoor is er ook vanuit de transportsector een toenemende vraag naar uitlijnen.” 

Verbreding

De afgelopen decennia is de bandenmarkt sterk veranderd. Eerst door de opkomst van fastfitterketens, later door internet, want klanten bestellen nieuwe banden vaker online. Een bedreiging voor het traditionele bandenbedrijf vindt Van Pagee dat niet. In tegendeel. “Voor de montage van een band moeten mensen toch naar de werkplaats. Daarom zijn we montagepartner van een aantal bandenwebsites. Wij zien het als een kans om andere diensten te verkopen. Een klant die naar ons toe komt voor montage en balanceren, is een potentiële klant voor uitlijnen, apk, onderhoud en reparatie.” Pagee Banden heeft het bandenspecialisme gestaag uitgebreid met aanvullende dienstverlening. Naast onderhoud en reparatie biedt het bedrijf aircoservice, automaatbakspoelen, trekhaakmontage en diagnose aan. Sinds kort hangt zelfs het officiële GMTO-schild aan de gevel. “Kennis van diagnose is pure noodzaak. Onderdelen vervangen totdat een klacht is opgelost, dat kan iedereen. De oorzaak van een storing vinden voordat je iets vervangt, is een stuk lastiger. Laatst hadden we een Opel Zafira met een storingscode in de automaat. Uiteindelijk ontdekten we na lang zoeken dat de automaat perfect in orde was en dat de oorzaak in het motormanagement zat. Wat blijkt: als motor niet goed loopt, raakt de aansturing van de automaat in de war. Zonder de GMTO-trainingen waren we daar niet snel achter gekomen.” 

Ruimte

Wat meteen opvalt in de 1.150 vierkante meter grote werkplaats, is de ruimtelijke opzet. De hefbruggen, gereedschapskarren en equipment staan elkaar bepaald niet in de weg. In de aanloop naar de nieuwbouw, in 2012, zijn vader en zoon Van Pagee de nodige avonden bezig geweest met het bepalen van de optimale indeling en routing. De werkplaats is verdeeld in twee gedeeltes. In het personenautodeel staan drie tweekolommers, waaronder één vijftonner, aangevuld met twee bandenbruggen en een vierkolommer met ingebouwde middenheffer en spelingdetector. De werkplekken zijn maar liefst vier meter breed. “Iedereen adviseert om de hefbruggen zo mogelijk dicht bij elkaar te zetten, want meer bruggen betekent meer capaciteit”, zegt Rens van Pagee. “In de praktijk schiet je daar weinig mee op, omdat je nauwelijks rond de auto kunt lopen en geen gereedschapskar naast de brug kan zetten. Dat kost alleen maar tijd. Daarom hebben we voor een ruime opstelling gekozen en heeft elke brug een eigen overheaddeur van vier meter breed. Een brede deur is niet veel duurder dan een smalle deur en geeft veel meer flexibiliteit.” Het truck- en landbouwdeel heeft twee overheaddeuren van vier en zes meter breed. Achter de breedste deur ligt een vijftien meter lange inspectieput. “Door de extra grote deur kan een truck compleet met oplegger en lading de werkplaats in rijden. Een klant hoeft nooit af te laden en het is geen probleem als er onverwacht een grote combinatie binnenkomt.” De Zeeuwse ondernemer is nog altijd tevreden over de indeling van de nieuwbouw. “We werken hier nu vier jaar en denken nooit: dat hadden we anders moeten doen. Alles werkt zoals het bedoeld is.”

Geen getob

In de werkplaats staat alle denkbare apparatuur voor het monteren en balanceren van alle gangbare en minder gangbare bandenmaten, zoals een Mondolfo Ferro TBE56 Terra, een Cemb C72 Balancer, een Vamag 3D-uitlijner en een Hunter GSP Road Force. “We kunnen alles aan, van een 300×4 bolderwagenband tot een 1050×5032 tractorband.” De nieuwste toevoeging is een wielenwasmachine van Rocartech. “Bij de meeste apparaten moet je de wielen handmatig nawassen. Daar heb ik een hekel aan. Ik doe het helemaal met de hand of helemaal met een machine. Met dit apparaat komen zelfs de meest vervuilde wielen er schoon uit.” Het enorme magazijn, op de verdieping boven de werkplaats, is gereserveerd voor nieuwe en gebruikte banden en wielensets van klanten. De bandenstellingen zijn door het team zelf gebouwd. Net als in de werkplaats was optimale benutting van de vierkante meters hier niet het belangrijkste uitgangspunt, want tussen de bandenrekken is veel loopruimte vrijgehouden. “Ons oude magazijn was zo krap dat het heel veel moeite kostte om de banden in de rekken te tillen. Dat getob wilde ik niet meer. Deze opstelling is misschien niet het meest efficiënt, maar het werkt veel fijner. We hebben alle ruimte, dus waarom zouden we die niet gebruiken?”

Pagee Banden –  Met de overname van Guiran Banden in Krabbendijke wordt in 1986 de basis gelegd voor Pagee Banden. Naast bandenservice in alle denkbare vormen is het bedrijf gespecialiseerd in onderhoud, reparatie, apk en storingsdiagnose. Ook aircoservice, automaatbakspoelen en trekhaakmontage behoren tot het dienstenpakket. Het bandenspecialisme beperkt zich niet tot personenauto’s, want ook bestelauto’s, trucks en landbouwvoertuigen zijn dagelijks in de werkplaats te vinden. Sinds 2006 heeft Pagee Banden een tweede vestiging in Kruiningen. De nieuwbouw in Krabbendijke is in 2012 opgeleverd en heeft een werkplaats van 1.150 vierkante meter. 

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bandenspecialist Van Pagee ziet overal kansen | Automotive Online
Als er ruimte is, benut die dan

Bandenspecialist Van Pagee ziet overal kansen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nieuwe kansen zoeken en benutten loopt als een rode draad door de geschiedenis van Pagee Banden. Van een lokale garage met banden en uitlaten groeide de onderneming uit tot een regionale specialist in banden, wielen, onderhoud, reparatie en diagnose. Stilzitten is er voor vader Rens en zoon Rien van Pagee niet bij. Naast het lidmaatschap van Vaco is het bedrijf aangesloten bij First Stop, een van de weinige soft franchise-formules voor bandenbedrijven. “Wanneer je als bandenbedrijf zelfstandig wilt blijven, is er weinig keus”, zegt Rien van Pagee. “Met First Stop behouden we onze eigen identiteit.” Van oudsher lag binnen First Stop de nadruk op de verkoop van Bridgestone/Firestone vanwege de verbintenis met de bandenfabrikant. Tegenwoordig is binnen de formule meer ruimte om andere merken te verkopen. Daarmee komt de opkomst van budgetbanden ter sprake. Hoe kijkt Van Pagee aan tegen goedkope banden uit China? “Bij particulieren blijft de vraag naar goedkope banden bij ons beperkt tot het onderste segment van de markt. We verkopen ze aan klanten met een beperkt budget en aan mensen die weinig kilometers maken. Ook jongeren die grote wielen onder hun auto willen hebben, zijn een doelgroep. Die schrikken van de prijs van een merkband in een grote maat en wijken uit naar een goedkoper alternatief.” Over de kwaliteit van Chinese banden is Van Pagee best te spreken. “Voor bepaalde bedrijfsmatige toepassingen doen Chinese banden het zelfs beter dan de bekende merken. We hebben een klant die veel zwaar transport doet. Terwijl bekende merken regelmatig klappen, houden Chinese banden het gewoon vol.” Vanuit de agrarische sector, een ander marktsegment dat het bandenbedrijf bedient, is er dan weer nauwelijks vraag naar budgetmerken. “Dat komt doordat de agrarische markt veel meer een nichemarkt is. De merkentrouw is er groot en de meeste klanten houden vast aan bekende merken. Die gokken niet op een merk dat ze niet kennen.” 

Rien van Pagee (r) 

Bouwjaar: 1986
Opleiding: Particuliere School Benschop/tweede en eerste autotechnicus, apk keurmeester, GMTO, diverse bandentrainingen en uitlijntrainingen 
Loopbaan: eerste autotechnicus bij Mercedes-Benz, Pagee Banden
Thuis: getrouwd

Rens van Pagee 

Bouwjaar: 1964
Opleiding: “Ik heb alles in de praktijk geleerd” 
Loopbaan: Pagee Banden
Thuis: getrouwd, drie zoons en twee dochters

Noodgeval

Pagee Banden heeft twee vestigingen, die grotendeels een andere doelgroep bedienen. Op de hoofdvestiging in Krabbendijke worden de meeste truck- en landbouwbanden verkocht. In Kruiningen is meer vraag naar personenautobanden. “In Krabbendijke monteren we regelmatig 13- of 14-inch banden, op de andere vestiging verkopen we veel meer 18- en 19-inch banden. Puur omdat er een andere doelgroep op af komt. De twee vestigingen vullen elkaar goed aan.” De populariteit van grotere en bredere bandenmaten is voor bandenspecialisten een extra uitdaging. Volgens Van Pagee krijgen banden nogal eens de schuld van problemen die worden veroorzaakt door de wielophanging of de wielstanden. “We hebben een Hunter GSP Road Force waarmee we een band uitgebreid kunnen controleren. Als de machine zegt dat een band goed is, is hij goed, en weten we dat we de oorzaak ergens anders moeten zoeken.” Tijdens het gesprek gaat plotseling de telefoon. Rien wordt weggeroepen voor een noodgeval. Ook dat hoort bij het werk van een bandenspecialist, vertelt hij tijdens zijn vertrek. “Het is oogstseizoen en dan is de tijdsdruk hoog. Als een tractor of truck tijdens het oogsten stilvalt door bandenpech, schieten klanten snel in de stress. Dan springen we meteen in de auto om te helpen.” 

Terwijl Rien met de servicebus op pad gaat, neemt vader Rens het gesprek over. Nauwkeurige bandenapparatuur is tegenwoordig onmisbaar, vertelt hij, want de toleranties worden steeds kleiner. “Als je vroeger een versleten stuurkogel verving, kon je de afstand op het schroefdraad meten en de nieuwe stuurkogel op dezelfde afstand indraaien. Er zijn bedrijven die dat nog steeds doen, maar daar kom je bij een moderne auto niet meer mee weg. Brede banden zijn veel gevoeliger voor kleine afwijkingen van de wielstanden.” Omdat uitlijnen belangrijker wordt, werkt Van Pagee met een Vamag 3D-uitlijner. “Daarmee kunnen we een auto snel en precies opmeten. Het automerk en -type in de computer opzoeken duurt bij wijze van spreken langer dan de meting zelf.” Een ander hulpmiddel is de Autec-VLT remmentestbank met spoorplaten. “Als je over de platen rijdt, zie je per as de afwijking van de rijlijn. Ik had nooit gedacht dat het zou werken, maar het is een handig meetinstrument.” Niet alleen personenauto’s worden gevoeliger voor de juiste wielstanden. Ook bestelauto’s, trucks, opleggers en tractoren worden veel vaker dan vroeger uitgelijnd. “Dat heeft vooral met kosten te maken”, verklaart Van Pagee. “Verkeerde wielstanden zorgen voor meer brandstofverbruik en meer slijtage. Daardoor is er ook vanuit de transportsector een toenemende vraag naar uitlijnen.” 

Verbreding

De afgelopen decennia is de bandenmarkt sterk veranderd. Eerst door de opkomst van fastfitterketens, later door internet, want klanten bestellen nieuwe banden vaker online. Een bedreiging voor het traditionele bandenbedrijf vindt Van Pagee dat niet. In tegendeel. “Voor de montage van een band moeten mensen toch naar de werkplaats. Daarom zijn we montagepartner van een aantal bandenwebsites. Wij zien het als een kans om andere diensten te verkopen. Een klant die naar ons toe komt voor montage en balanceren, is een potentiële klant voor uitlijnen, apk, onderhoud en reparatie.” Pagee Banden heeft het bandenspecialisme gestaag uitgebreid met aanvullende dienstverlening. Naast onderhoud en reparatie biedt het bedrijf aircoservice, automaatbakspoelen, trekhaakmontage en diagnose aan. Sinds kort hangt zelfs het officiële GMTO-schild aan de gevel. “Kennis van diagnose is pure noodzaak. Onderdelen vervangen totdat een klacht is opgelost, dat kan iedereen. De oorzaak van een storing vinden voordat je iets vervangt, is een stuk lastiger. Laatst hadden we een Opel Zafira met een storingscode in de automaat. Uiteindelijk ontdekten we na lang zoeken dat de automaat perfect in orde was en dat de oorzaak in het motormanagement zat. Wat blijkt: als motor niet goed loopt, raakt de aansturing van de automaat in de war. Zonder de GMTO-trainingen waren we daar niet snel achter gekomen.” 

Ruimte

Wat meteen opvalt in de 1.150 vierkante meter grote werkplaats, is de ruimtelijke opzet. De hefbruggen, gereedschapskarren en equipment staan elkaar bepaald niet in de weg. In de aanloop naar de nieuwbouw, in 2012, zijn vader en zoon Van Pagee de nodige avonden bezig geweest met het bepalen van de optimale indeling en routing. De werkplaats is verdeeld in twee gedeeltes. In het personenautodeel staan drie tweekolommers, waaronder één vijftonner, aangevuld met twee bandenbruggen en een vierkolommer met ingebouwde middenheffer en spelingdetector. De werkplekken zijn maar liefst vier meter breed. “Iedereen adviseert om de hefbruggen zo mogelijk dicht bij elkaar te zetten, want meer bruggen betekent meer capaciteit”, zegt Rens van Pagee. “In de praktijk schiet je daar weinig mee op, omdat je nauwelijks rond de auto kunt lopen en geen gereedschapskar naast de brug kan zetten. Dat kost alleen maar tijd. Daarom hebben we voor een ruime opstelling gekozen en heeft elke brug een eigen overheaddeur van vier meter breed. Een brede deur is niet veel duurder dan een smalle deur en geeft veel meer flexibiliteit.” Het truck- en landbouwdeel heeft twee overheaddeuren van vier en zes meter breed. Achter de breedste deur ligt een vijftien meter lange inspectieput. “Door de extra grote deur kan een truck compleet met oplegger en lading de werkplaats in rijden. Een klant hoeft nooit af te laden en het is geen probleem als er onverwacht een grote combinatie binnenkomt.” De Zeeuwse ondernemer is nog altijd tevreden over de indeling van de nieuwbouw. “We werken hier nu vier jaar en denken nooit: dat hadden we anders moeten doen. Alles werkt zoals het bedoeld is.”

Geen getob

In de werkplaats staat alle denkbare apparatuur voor het monteren en balanceren van alle gangbare en minder gangbare bandenmaten, zoals een Mondolfo Ferro TBE56 Terra, een Cemb C72 Balancer, een Vamag 3D-uitlijner en een Hunter GSP Road Force. “We kunnen alles aan, van een 300×4 bolderwagenband tot een 1050×5032 tractorband.” De nieuwste toevoeging is een wielenwasmachine van Rocartech. “Bij de meeste apparaten moet je de wielen handmatig nawassen. Daar heb ik een hekel aan. Ik doe het helemaal met de hand of helemaal met een machine. Met dit apparaat komen zelfs de meest vervuilde wielen er schoon uit.” Het enorme magazijn, op de verdieping boven de werkplaats, is gereserveerd voor nieuwe en gebruikte banden en wielensets van klanten. De bandenstellingen zijn door het team zelf gebouwd. Net als in de werkplaats was optimale benutting van de vierkante meters hier niet het belangrijkste uitgangspunt, want tussen de bandenrekken is veel loopruimte vrijgehouden. “Ons oude magazijn was zo krap dat het heel veel moeite kostte om de banden in de rekken te tillen. Dat getob wilde ik niet meer. Deze opstelling is misschien niet het meest efficiënt, maar het werkt veel fijner. We hebben alle ruimte, dus waarom zouden we die niet gebruiken?”

Pagee Banden –  Met de overname van Guiran Banden in Krabbendijke wordt in 1986 de basis gelegd voor Pagee Banden. Naast bandenservice in alle denkbare vormen is het bedrijf gespecialiseerd in onderhoud, reparatie, apk en storingsdiagnose. Ook aircoservice, automaatbakspoelen en trekhaakmontage behoren tot het dienstenpakket. Het bandenspecialisme beperkt zich niet tot personenauto’s, want ook bestelauto’s, trucks en landbouwvoertuigen zijn dagelijks in de werkplaats te vinden. Sinds 2006 heeft Pagee Banden een tweede vestiging in Kruiningen. De nieuwbouw in Krabbendijke is in 2012 opgeleverd en heeft een werkplaats van 1.150 vierkante meter. 

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.