Op eigen kracht
WAT ZEGGEN DE EXPERTS?
STÉPHAN VERMEULEN, coördinator tests Autoweek
Voor: Hij is echt heel zuinig en hij heeft de nieuwste hybridetechniek. Daarmee loopt hij voor op de andere hybrides van Toyota. Met zijn aparte uiterlijk is het weer de auto voor mensen die een statement willen maken, ten opzichte van zijn voorgangers heeft hij een grote stap gezet op het gebied van rijeigenschappen.
Tegen: Die lage bijtelling sprak in zijn voordeel. De conventioneler ogende Auris TS Hybrid biedt hetzelfde bijtellingsvoordeel en die is als stationwagon ook nog eens praktischer.
Consumentenpotentieel: Een 7,5.
FRANK VAN KLINK, directeur XLLease
Voor: Schoonheid zit van binnen. Toyota heeft er alles aan gedaan om deze Prius technisch superieur te maken aan haar voorganger. Missie geslaagd.
Tegen: De laatste drie jaar heeft de prius het lastig gehad in het bijtellingsslagveld. Was niet het mooiste meisje van de klas en de ingenieurs hebben er nu alles aan gedaan om dit nog een keer te overtreffen. Wederom is de missie geslaagd.
Leasepotentieel: Onze verwachtingen zijn niet heel hoog gespannen. Voor 30 duizend euro met 21 procent bijtelling moeten er meer motivatoren zijn om hiervoor te kiezen dan alleen de portemonnee. Restwaardetechnisch hebben leasemaatschappijen mazzel gehad met export, maar gebeurt dat nog een tweede keer? Ons mvo gedreven hart geeft toch nog een 6.
JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex
Voor: Het Toyota-imago, dat nog steeds staat voor de top in betrouwbaarheid, zal de restwaarden overeind moeten houden, samen met eventuele exportmogelijkheden.
Tegen: De auto is te duur, te zwaar, het uiterlijk zit niet mee, geen enkele stimulans meer voor tweedehands zuinige auto’s in Nederland, zelfs de mrb-gewichtskorting voor hybrides vervalt per 2017.
Restwaardepotentieel: Een 7, de Prius is een Toyota en de techniek is zeer innovatief.
HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco
Voor: De, alweer vierde generatie, is wederom een stuk zuiniger dan zijn voorganger. De auto haalt zonder veel moeite en zonder de noodzaak om bij te laden een verbruik dat vergelijkbaar is met plug-in hybrides. Fleetmanagers zijn daar blij mee. Verder zijn er veel veiligheid verhogende features zoals adaptive cruise control en lane departure warning. En er kan nu ook een trekhaak op.
Tegen: Het is jammer dat de auto in de 21 procent klasse valt, aangezien hij qua zuinigheid en CO2-uitstoot prima presteert. Hierdoor is het fleetpotentieel beperkt. De plug-in versie komt net te laat om dit jaar nog van 15 procent bijtelling te profiteren, tot die tijd kan de oude stekkerversie nog wel besteld worden.
Fleetpotentieel: Een 7,5.