Op eigen kracht

Redactie Redactie
• Laatste update:

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, coördinator tests Autoweek

Voor: Hij is echt heel zuinig en hij heeft de nieuwste hybridetechniek. Daarmee loopt hij voor op de andere hybrides van Toyota. Met zijn aparte uiterlijk is het weer de auto voor mensen die een statement willen maken, ten opzichte van zijn voorgangers heeft hij een grote stap gezet op het gebied van rijeigenschappen.

Tegen: Die lage bijtelling sprak in zijn voordeel. De conventioneler ogende Auris TS Hybrid biedt hetzelfde bijtellingsvoordeel en die is als stationwagon ook nog eens praktischer.

Consumentenpotentieel: Een 7,5.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Schoonheid zit van binnen. Toyota heeft er alles aan gedaan om deze Prius technisch superieur te maken aan haar voorganger. Missie geslaagd.

Tegen: De laatste drie jaar heeft de prius het lastig gehad in het bijtellingsslagveld. Was niet het mooiste meisje van de klas en de ingenieurs hebben er nu alles aan gedaan om dit nog een keer te overtreffen. Wederom is de missie geslaagd.

Leasepotentieel: Onze verwachtingen zijn niet heel hoog gespannen. Voor 30 duizend euro met 21 procent bijtelling moeten er meer motivatoren zijn om hiervoor te kiezen dan alleen de portemonnee. Restwaardetechnisch hebben leasemaatschappijen mazzel gehad met export, maar gebeurt dat nog een tweede keer? Ons mvo gedreven hart geeft toch nog een 6.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Het Toyota-imago, dat nog steeds staat voor de top in betrouwbaarheid, zal de restwaarden overeind moeten houden, samen met eventuele exportmogelijkheden.

Tegen: De auto is te duur, te zwaar, het uiterlijk zit niet mee, geen enkele stimulans meer voor tweedehands zuinige auto’s in Nederland, zelfs de mrb-gewichtskorting voor hybrides vervalt per 2017.

Restwaardepotentieel: Een 7, de Prius is een Toyota en de techniek is zeer innovatief.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: De, alweer vierde generatie, is wederom een stuk zuiniger dan zijn voorganger. De auto haalt zonder veel moeite en zonder de noodzaak om bij te laden een verbruik dat vergelijkbaar is met plug-in hybrides. Fleetmanagers zijn daar blij mee. Verder zijn er veel veiligheid verhogende features zoals adaptive cruise control en lane departure warning. En er kan nu ook een trekhaak op.

Tegen: Het is jammer dat de auto in de 21 procent klasse valt, aangezien hij qua zuinigheid en CO2-uitstoot prima presteert. Hierdoor is het fleetpotentieel beperkt. De plug-in versie komt net te laat om dit jaar nog van 15 procent bijtelling te profiteren, tot die tijd kan de oude stekkerversie nog wel besteld worden.

Fleetpotentieel: Een 7,5.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op eigen kracht | Automotive Online

Op eigen kracht

Redactie Redactie
• Laatste update:

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, coördinator tests Autoweek

Voor: Hij is echt heel zuinig en hij heeft de nieuwste hybridetechniek. Daarmee loopt hij voor op de andere hybrides van Toyota. Met zijn aparte uiterlijk is het weer de auto voor mensen die een statement willen maken, ten opzichte van zijn voorgangers heeft hij een grote stap gezet op het gebied van rijeigenschappen.

Tegen: Die lage bijtelling sprak in zijn voordeel. De conventioneler ogende Auris TS Hybrid biedt hetzelfde bijtellingsvoordeel en die is als stationwagon ook nog eens praktischer.

Consumentenpotentieel: Een 7,5.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Schoonheid zit van binnen. Toyota heeft er alles aan gedaan om deze Prius technisch superieur te maken aan haar voorganger. Missie geslaagd.

Tegen: De laatste drie jaar heeft de prius het lastig gehad in het bijtellingsslagveld. Was niet het mooiste meisje van de klas en de ingenieurs hebben er nu alles aan gedaan om dit nog een keer te overtreffen. Wederom is de missie geslaagd.

Leasepotentieel: Onze verwachtingen zijn niet heel hoog gespannen. Voor 30 duizend euro met 21 procent bijtelling moeten er meer motivatoren zijn om hiervoor te kiezen dan alleen de portemonnee. Restwaardetechnisch hebben leasemaatschappijen mazzel gehad met export, maar gebeurt dat nog een tweede keer? Ons mvo gedreven hart geeft toch nog een 6.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Het Toyota-imago, dat nog steeds staat voor de top in betrouwbaarheid, zal de restwaarden overeind moeten houden, samen met eventuele exportmogelijkheden.

Tegen: De auto is te duur, te zwaar, het uiterlijk zit niet mee, geen enkele stimulans meer voor tweedehands zuinige auto’s in Nederland, zelfs de mrb-gewichtskorting voor hybrides vervalt per 2017.

Restwaardepotentieel: Een 7, de Prius is een Toyota en de techniek is zeer innovatief.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: De, alweer vierde generatie, is wederom een stuk zuiniger dan zijn voorganger. De auto haalt zonder veel moeite en zonder de noodzaak om bij te laden een verbruik dat vergelijkbaar is met plug-in hybrides. Fleetmanagers zijn daar blij mee. Verder zijn er veel veiligheid verhogende features zoals adaptive cruise control en lane departure warning. En er kan nu ook een trekhaak op.

Tegen: Het is jammer dat de auto in de 21 procent klasse valt, aangezien hij qua zuinigheid en CO2-uitstoot prima presteert. Hierdoor is het fleetpotentieel beperkt. De plug-in versie komt net te laat om dit jaar nog van 15 procent bijtelling te profiteren, tot die tijd kan de oude stekkerversie nog wel besteld worden.

Fleetpotentieel: Een 7,5.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.