Audi’s evolutie
WAT ZEGGEN DE EXPERTS?
STÉPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek
Voor: We hebben hem al in een vergelijkende test gehad en we zijn onder de indruk van de aandrijflijnen en het zeer moderne interieur.
Tegen: Hij lijkt heel veel op het vorige model, al is die designevolutie ook wel weer nodig voor de herkenbaarheid. En hij moet het opnemen tegen de Mercedes C-klasse Estate. Bij ons won die de vergelijkende test.
Consumentenpotentieel: Vanuit de particulier bekeken: een 6.
FRANK VAN KLINK, directeur XLLease
Voor: Door te kiezen voor evolutie en niet voor revolutie zal Audi geen fans afschrikken. Even een uitstapje naar het terrein van Joost (Klaren, red): de torenhoge restwaarde van het vorige model geeft een garantie voor dit nieuwe model want: mooie leaseaanbiedingen.
Tegen: Audi heeft last van de remmende ‘Voorsprong door techniek’. Het is allemaal goed en op zeker gespeeld. De avonturier zal misschien gaan voor de nieuwe Alfa Giulia.
Leasepotentieel: Audi had een haat-liefdeverhouding met de Nederlandse bijtellingsregels. Nu gaat het weer over echte auto’s en het oproepen van emotie. Een eeuwig bestaan van de A4 lijkt verzekerd. Cijfer: 8,5
JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex
Voor: Juist de geringe wijzigingen ten opzichte van het vorige model zorgen voor een zeer stabiele restwaardeontwikkeling. De kenner zal altijd het verschil zien en altijd de nieuwere willen, maar de meerderheid heeft juist het idee dat ze met een vijf jaar oude A4 nog prima voor de dag kunnen komen.
Tegen: De TFSI-problemen hebben echt impact op de restwaarde. Audi (VAG) heeft hier veel laten liggen, want met een betere service had dat ook anders gekund.
Restwaardepotentieel: Een 8,5. De Audi A4 is een vaste premiumwaarde in zijn segment.
HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco
Voor: Het nieuwe, maar toch vertrouwde uiterlijk spreekt velen aan. De verbeterde techniek en wegligging liggen in de lijn der verwachting en de lage CO2-uitstoot zorgt voor toelating in autoregelingen met strenge uitstooteisen. De bijtelling van 21 procent voor de 2.0 TDI zal zeker helpen.
Tegen: Hoewel dieselgate in 2015 geen grote invloed heeft gehad op de Audi-verkopen, kan VAG alleen met een voortvarende recallcampagne zijn merkreputatie herstellen. Het is jammer dat er (nog) geen plug-in hybride is gelanceerd, die komt er hopelijk later nog bij.
Fleetpotentieel: Een 8.