Test de tester panellid Remko Kalbfleisch
Kalbfleisch sluit in 40 procent van de gevallen de door zijn werkgever beschikbaar gestelde Autel Maxiscan Elite aan op een auto om de storing op de sporen. In de praktijk is dat bijna iedere auto die klachten heeft als: inhouden, afslaan of een brandend motormanagementlampje. Voor Kalbfleisch zijn servicetaken als het brandstofsysteem ontluchten of de brandstoftank legen, roetfilters regeneren en het inleren onderdelen van belang.
Foutcodes
Bij foutcodes zegt Kalbfleisch veel waarde te hechten aan een eenduidige en duidelijke beschrijving en veel behoefte te hebben aan ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing. Ook de status van de foutcode (actief/statisch, niet actief/sporadisch) en freeze frames heeft hij graag beschikbaar op een tester. Net als het bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie en het wissen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie.
Meetwaarden
Bij meetwaarden verwacht de Wegenwachter van zijn tester een eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde, beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde en een opname of logfunctie van de meetwaarden voor latere analyse.
Actuatoren
Verder wil hij met een tester actuatoren individueel kunnen aansturen in plaats van dat het apparaat een lijst opgeeft waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden.
Functietesten
Bij functietesten wil Kalbfleisch een relatieve compressietest kunnen uitvoeren, correctiehoeveelheden van injectoren kunnen vergelijken, de turbo-regeling testen en de EGR-regeling testen. Als programmeer-, codeer- en inleerfuncties noemt hij het gasklephuis, EGR-klep, gerobotiseerde versnellingsbakken, sleutels (startblokkering).
Motorregeleenheid
Als Kalbfleisch een motorregeleenheid benadert wil hij foutcodes uit kunnen lezen en wissen, actuatoren kunnen aansturen en functietesten kunnen uitvoeren. Datzelfde geldt voor een ABS/ESP-regeleenheid, maar daarbij vindt hij de meetwaarden ook van belang. Bij een airbag-regeleenheid volstaan de foutcodes, maar bij het benaderen van de centrale-elektronicaregeleenheid, het instrumentenpaneel, de verwarming/aircoregeleenheid en de comfortregeleenheid wil hij naast foutcodes uitlezen ook actuatoren kunnen aansturen.
Remko Kalbfleisch beoordeelde tot nu toe de volgende testers: