Schadebranche zoekt weg in auto-ontwikkelingen

Vechten om hagel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tot en met oktober van dit jaar – recentere cijfers waren bij het ter perse gaan nog niet bekend – noteerde de branche een lichte daling in aantal schadecalculaties. De hagelbuien van september vertroebelen het marktbeeld echter, waarschuwen de schadeherstellers. Binnen de branche gebeurde er dit jaar veel: Care werd gekocht door zijn grootste crediteur Rabobank (dat ook een nieuwe directeur leverde), bij AAS werd een pilotstore geopend, AHG lanceerde schadeherstelmeester en Achmea sloot vrijwel alle merken aan op het schadeherstelnetwerk. BIJ ABS was er rumoer, met een groot aantal vertrekkende leden tot gevolg, waaronder Peter van Es en Wellcoll. Inmiddels worden die witte vlekken weer opgevuld. Volgens schade-ondernemers Gerard de Wilde en Joost den Elzen is ABS niet de enige keten waar het onrustig is, maar hoort het bij een markt in ontwikkeling. “Opdrachtgevers herijken hun strategie”, zegt Den Elzen, “waarbij de marges dunner worden. Alle kosten en baten worden nu tegen het licht gehouden.” De Wilde: “Iedereen is op zoek naar waar voor hem de meeste toegevoegde waarde ligt. En die ligt niet meer automatisch bij ketens, nu verzekeraars weer sturen op individuele herstelbedrijven.”

Focwa ruimt op

Toeval bestaat niet: de Bovag heeft al jaren het idee in de ijskast om een schadetak op te zetten voor autobedrijven die ook een schadewerkplaats hebben. Dit jaar escaleerde de situatie rond Focwa, de branchevereniging voor schadebedrijven. Secretaris Karel Bukholczer werd ontslagen omdat hij bonnetjes van failliete bestuursleden tekende en het vertrouwen van de Focwa beschaamde en de banden met de Stichting Garantiefonds werden verbroken. Er lopen nog diverse rechtszaken, maar volgend jaar wil de Focwa met een schoon schip de nieuwe koers varen. “De Focwa heeft in de afgelopen vijftien jaar een neerwaartse spiraal doorlopen”, zegt Denis Maessen, voorzitter van Focwa Schadeherstel. “Dat vroeg om schoon schip. We hebben inmiddels bij al onze leden de blauwdruk voor de nieuwe branchevereniging neergelegd, waarbij we diversifieren op basis van de gewenste ondersteuning en techniek. Je kunt kiezen uit een menu van diensten. We voorkomen zo dat mensen betalen voor zaken die ze niet afnemen. Op deze manier bieden we alle leden veel keuzevrijheid. Een al jaren bepleitte wens van onze leden gaat hiermee in vervulling.” Dat de Bovag uitgerekend dit jaar met een schadetak komt, begrijpt Maessen wel. “Diverse bedrijven hebben uit onvrede met hoe het er bij Focwa aan toeging al eerder op de deur geklopt in Bunnik. Maar de focus ligt nu op de huidige Bovagleden. Wij zetten intussen onze organisatie goed neer en zijn met de Bovag en andere brancheorganisaties in gesprek over samenwerking.” Gerard de Wilde, directeur van Autoschade De Wilde, ziet zo’n samenwerking wel zitten. “Ik zou het toejuichen als Bovag en Focwa samengaan. Op lokaal niveau werken dealers, autobedrijven en schadebedrijven al prima samen, dus waarom niet op verenigingsniveau?” Joost den Elzen van ABS Den Elzen Autoschade hoopt dat het Focwa-schip op tijd schoon is om zich op de cao-lobby te richten. “De uitkomst van de cao-onderhandelingen baart me zorgen. Wij betalen in de markt ver boven het cao-loon, ik zou graag zien dat aankomende loonstijgingen alleen voor het cao-loon gelden, niet voor het marktloon. Wat marktontwikkeling betreft zitten we dichterbij autobedrijven, dus een samenwerking met Bovag lijkt mij een goed idee.”

GESPREKSPARTNERS

Denis Maessen, voorzitter Focwa Schadeherstel.

Joost den Elzen, directeur ABS Den Elzen, vanaf 1 januari 5 vestigingen, in Leiden, Zoetermeer, Gorinchem, Den Haag en Rotterdam, lid van ABS.

Gerard de Wilde, directeur Autoschade De Wilde, vestigingen in Vaassen en Twello, onafhankelijk.

Concrete scheiding cosmetisch en complex

Vrijwel alle ketens hebben een manier gevonden om te differentiëren op soort schade: ASN zet satellietvestigingen op, Care heeft zijn Caretech-centers en Carexpress, AHG en enkele dealerholdings startten met Schadeherstelmeester, AAS opende een pilotstore met daarin een soort one day repair booth en ook ABS zoekt manieren om beide schades efficiënt af te wikkelen. Maar gaat het scheiden van cosmetisch en complex herstel werken? “Ik twijfel of je de werknemers er wel mee kunt motiveren. Daarnaast vraag ik me af of je voldoende volume binnenkrijgt om je alleen op cosmetisch of complex herstel te richten. Als de auto binnenkomt staat er ook geen sticker op dat het een complexe schade of cosmetische betreft. Ik vind dat elke hersteller alle schades moet kunnen herstellen.” Den Elzen denkt er hetzelfde over. “Als je de ruimte hebt in je werkplaats, dan stuur je een ingewikkelde schade toch niet naar een ander door? Wij zijn bezig met een pilotvestiging voor kleinere schades, die binnen twee werkdagen kunnen worden hersteld. Die vestiging wordt 1 januari 2016 geopend in Rotterdam. Omdat we meerdere vestigingen hebben, kunnen we zelf een selectie maken in cosmetische en complexe schades. Je kunt niet op elke vestiging investeren in speciaal gereedschap en alle vereiste opleidingen voor complex herstel.” De Focwa ziet dat leden steeds meer bezig zijn met ‘complex versus cosmetisch’ en ziet voor zichzelf een adviesrol weggelegd. “Voor cosmetisch herstel is uiteindelijk veel volume nodig, tegen lagere investeringen. Je moet dus goed kijken of je dat volume wel binnenhaalt. En bij complexe schades geldt dat het volume laag is en de investeringen hoog. Daar moet ook een hoger uurtarief tegenover staan. Maar het toenemend aantal rijhulpsystemen in auto’s zal ervoor zorgen dat schades minder ingrijpend zullen zijn.”

Belron koopt markt

Belron, de moedermaatschappij van Carglass, kocht in het afgelopen jaar de concurrenten Autotaalglas en Glasgarage en is daarmee goed voor een marktaandeel van rond de 80 procent in de gestuurde schade. Toch zien De Wilde en Den Elzen kansen. “Belron wordt nu wel heel groot, je wil ook een alternatief hebben. Je kunt wel de markt kopen, maar daar koop je niet automatisch ook het werk mee”, zegt De Wilde. “We zien ook dat steeds meer verzekeraars weer naar individuele herstellers sturen in plaats van naar ketens.” Bij ABS kan elke vestiging inmiddels ook ruiten herstellen en vervangen, om opdrachtgevers een one-stop-shop te bieden op het gebied van schade, vertelt Den Elzen. “De ontwikkeling bij Belron biedt kansen, want opdrachtgevers zullen een alternatief willen buiten dat concern om.”

Dealer-comeback

Achmea breidde het aantal dealerloketten dit jaar fors uit; vrijwel alle merken zijn nu bij het schadenetwerk aangesloten. Herstelbedrijven zijn druk bezig met het binnenhalen van merk-erkenningen. De dealer lijkt zo weer grip te krijgen op de schadebranche. “Ik zie dat niet gebeuren”, reageert Maessen. “Er wordt wel een poging gedaan om de dealer in de waardeketen van herstel een plaats te geven. Voor de consument voegt dat echter niets toe, maar kost het wel geld. De schade beoordelen is vakmanschap en moet bij het eerste loket plaatsvinden: de hersteller.” De autofabrikant krijgt daarentegen wel een belangrijkere rol in het proces, zegt de Focwavoorzitter. “We maken binnen de vereniging een enorme stap voorwaarts in het faciliteren van de leden op het gebied van merkerkenningen. Voor zowel complexe als cosmetische schades is die nauwe verbinding tussen fabrikant en hersteller van groot belang.” De Wilde denkt dat het merkkanaal steeds belangrijker wordt. “Je hebt steeds meer informatie en kennis nodig van een specifiek merk, maar het is voor een dealer nog altijd goedkoper om het werk uit te besteden dan om zelf een schadewerkplaats op te tuigen. Zij kunnen dit niet meer, maar wij kunnen het niet meer alleen. Wij werken zelf al met twaalf dealers in de regio samen.” Den Elzen: “Auto’s worden complexer, dus je hebt de kennis en informatie van dealers nodig. Wij hebben dit jaar de schadevestiging van Fiat-, Mitsubishien Kia-dealer Preuninger overgenomen. En daarnaast werken wij met veel dealers samen. Wij maken gebruik van hun merkkennis, en zij van onze kennis van dit specialisme.”

Vechtjaar

Maessen: “De steeds autonomer rijdende auto zorgt voor stevige veranderingen in het herstelproces. Uiteindelijk verandert hiermee ook de rol van de verzekeraar. We gaan van bestuurdersaansprakelijkheid naar de aansprakelijkheid van het voertuig en daarmee zal de fabrikant meer grip op de markt willen.” De Wilde: “Ik hoop dat de markt weer wat rustiger wordt. Het is het afgelopen jaar te veel om processen gegaan: zowel bij brancheverenigingen als opdrachtgevers. Dan denk ik wel eens: wil je nou de kwaliteit van het rapport toetsen of de kwaliteit van mijn werk?” Den Elzen: “We hebben dit jaar voordeel gehad van de hagelbuien, maar als die er volgend jaar niet zijn, wordt 2016 heel mager. En een vechtjaar, want er lopen veel grote tenders van leasemaatschappijen en verzekeraars af.”






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Vechten om hagel | Automotive Online
Schadebranche zoekt weg in auto-ontwikkelingen

Vechten om hagel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tot en met oktober van dit jaar – recentere cijfers waren bij het ter perse gaan nog niet bekend – noteerde de branche een lichte daling in aantal schadecalculaties. De hagelbuien van september vertroebelen het marktbeeld echter, waarschuwen de schadeherstellers. Binnen de branche gebeurde er dit jaar veel: Care werd gekocht door zijn grootste crediteur Rabobank (dat ook een nieuwe directeur leverde), bij AAS werd een pilotstore geopend, AHG lanceerde schadeherstelmeester en Achmea sloot vrijwel alle merken aan op het schadeherstelnetwerk. BIJ ABS was er rumoer, met een groot aantal vertrekkende leden tot gevolg, waaronder Peter van Es en Wellcoll. Inmiddels worden die witte vlekken weer opgevuld. Volgens schade-ondernemers Gerard de Wilde en Joost den Elzen is ABS niet de enige keten waar het onrustig is, maar hoort het bij een markt in ontwikkeling. “Opdrachtgevers herijken hun strategie”, zegt Den Elzen, “waarbij de marges dunner worden. Alle kosten en baten worden nu tegen het licht gehouden.” De Wilde: “Iedereen is op zoek naar waar voor hem de meeste toegevoegde waarde ligt. En die ligt niet meer automatisch bij ketens, nu verzekeraars weer sturen op individuele herstelbedrijven.”

Focwa ruimt op

Toeval bestaat niet: de Bovag heeft al jaren het idee in de ijskast om een schadetak op te zetten voor autobedrijven die ook een schadewerkplaats hebben. Dit jaar escaleerde de situatie rond Focwa, de branchevereniging voor schadebedrijven. Secretaris Karel Bukholczer werd ontslagen omdat hij bonnetjes van failliete bestuursleden tekende en het vertrouwen van de Focwa beschaamde en de banden met de Stichting Garantiefonds werden verbroken. Er lopen nog diverse rechtszaken, maar volgend jaar wil de Focwa met een schoon schip de nieuwe koers varen. “De Focwa heeft in de afgelopen vijftien jaar een neerwaartse spiraal doorlopen”, zegt Denis Maessen, voorzitter van Focwa Schadeherstel. “Dat vroeg om schoon schip. We hebben inmiddels bij al onze leden de blauwdruk voor de nieuwe branchevereniging neergelegd, waarbij we diversifieren op basis van de gewenste ondersteuning en techniek. Je kunt kiezen uit een menu van diensten. We voorkomen zo dat mensen betalen voor zaken die ze niet afnemen. Op deze manier bieden we alle leden veel keuzevrijheid. Een al jaren bepleitte wens van onze leden gaat hiermee in vervulling.” Dat de Bovag uitgerekend dit jaar met een schadetak komt, begrijpt Maessen wel. “Diverse bedrijven hebben uit onvrede met hoe het er bij Focwa aan toeging al eerder op de deur geklopt in Bunnik. Maar de focus ligt nu op de huidige Bovagleden. Wij zetten intussen onze organisatie goed neer en zijn met de Bovag en andere brancheorganisaties in gesprek over samenwerking.” Gerard de Wilde, directeur van Autoschade De Wilde, ziet zo’n samenwerking wel zitten. “Ik zou het toejuichen als Bovag en Focwa samengaan. Op lokaal niveau werken dealers, autobedrijven en schadebedrijven al prima samen, dus waarom niet op verenigingsniveau?” Joost den Elzen van ABS Den Elzen Autoschade hoopt dat het Focwa-schip op tijd schoon is om zich op de cao-lobby te richten. “De uitkomst van de cao-onderhandelingen baart me zorgen. Wij betalen in de markt ver boven het cao-loon, ik zou graag zien dat aankomende loonstijgingen alleen voor het cao-loon gelden, niet voor het marktloon. Wat marktontwikkeling betreft zitten we dichterbij autobedrijven, dus een samenwerking met Bovag lijkt mij een goed idee.”

GESPREKSPARTNERS

Denis Maessen, voorzitter Focwa Schadeherstel.

Joost den Elzen, directeur ABS Den Elzen, vanaf 1 januari 5 vestigingen, in Leiden, Zoetermeer, Gorinchem, Den Haag en Rotterdam, lid van ABS.

Gerard de Wilde, directeur Autoschade De Wilde, vestigingen in Vaassen en Twello, onafhankelijk.

Concrete scheiding cosmetisch en complex

Vrijwel alle ketens hebben een manier gevonden om te differentiëren op soort schade: ASN zet satellietvestigingen op, Care heeft zijn Caretech-centers en Carexpress, AHG en enkele dealerholdings startten met Schadeherstelmeester, AAS opende een pilotstore met daarin een soort one day repair booth en ook ABS zoekt manieren om beide schades efficiënt af te wikkelen. Maar gaat het scheiden van cosmetisch en complex herstel werken? “Ik twijfel of je de werknemers er wel mee kunt motiveren. Daarnaast vraag ik me af of je voldoende volume binnenkrijgt om je alleen op cosmetisch of complex herstel te richten. Als de auto binnenkomt staat er ook geen sticker op dat het een complexe schade of cosmetische betreft. Ik vind dat elke hersteller alle schades moet kunnen herstellen.” Den Elzen denkt er hetzelfde over. “Als je de ruimte hebt in je werkplaats, dan stuur je een ingewikkelde schade toch niet naar een ander door? Wij zijn bezig met een pilotvestiging voor kleinere schades, die binnen twee werkdagen kunnen worden hersteld. Die vestiging wordt 1 januari 2016 geopend in Rotterdam. Omdat we meerdere vestigingen hebben, kunnen we zelf een selectie maken in cosmetische en complexe schades. Je kunt niet op elke vestiging investeren in speciaal gereedschap en alle vereiste opleidingen voor complex herstel.” De Focwa ziet dat leden steeds meer bezig zijn met ‘complex versus cosmetisch’ en ziet voor zichzelf een adviesrol weggelegd. “Voor cosmetisch herstel is uiteindelijk veel volume nodig, tegen lagere investeringen. Je moet dus goed kijken of je dat volume wel binnenhaalt. En bij complexe schades geldt dat het volume laag is en de investeringen hoog. Daar moet ook een hoger uurtarief tegenover staan. Maar het toenemend aantal rijhulpsystemen in auto’s zal ervoor zorgen dat schades minder ingrijpend zullen zijn.”

Belron koopt markt

Belron, de moedermaatschappij van Carglass, kocht in het afgelopen jaar de concurrenten Autotaalglas en Glasgarage en is daarmee goed voor een marktaandeel van rond de 80 procent in de gestuurde schade. Toch zien De Wilde en Den Elzen kansen. “Belron wordt nu wel heel groot, je wil ook een alternatief hebben. Je kunt wel de markt kopen, maar daar koop je niet automatisch ook het werk mee”, zegt De Wilde. “We zien ook dat steeds meer verzekeraars weer naar individuele herstellers sturen in plaats van naar ketens.” Bij ABS kan elke vestiging inmiddels ook ruiten herstellen en vervangen, om opdrachtgevers een one-stop-shop te bieden op het gebied van schade, vertelt Den Elzen. “De ontwikkeling bij Belron biedt kansen, want opdrachtgevers zullen een alternatief willen buiten dat concern om.”

Dealer-comeback

Achmea breidde het aantal dealerloketten dit jaar fors uit; vrijwel alle merken zijn nu bij het schadenetwerk aangesloten. Herstelbedrijven zijn druk bezig met het binnenhalen van merk-erkenningen. De dealer lijkt zo weer grip te krijgen op de schadebranche. “Ik zie dat niet gebeuren”, reageert Maessen. “Er wordt wel een poging gedaan om de dealer in de waardeketen van herstel een plaats te geven. Voor de consument voegt dat echter niets toe, maar kost het wel geld. De schade beoordelen is vakmanschap en moet bij het eerste loket plaatsvinden: de hersteller.” De autofabrikant krijgt daarentegen wel een belangrijkere rol in het proces, zegt de Focwavoorzitter. “We maken binnen de vereniging een enorme stap voorwaarts in het faciliteren van de leden op het gebied van merkerkenningen. Voor zowel complexe als cosmetische schades is die nauwe verbinding tussen fabrikant en hersteller van groot belang.” De Wilde denkt dat het merkkanaal steeds belangrijker wordt. “Je hebt steeds meer informatie en kennis nodig van een specifiek merk, maar het is voor een dealer nog altijd goedkoper om het werk uit te besteden dan om zelf een schadewerkplaats op te tuigen. Zij kunnen dit niet meer, maar wij kunnen het niet meer alleen. Wij werken zelf al met twaalf dealers in de regio samen.” Den Elzen: “Auto’s worden complexer, dus je hebt de kennis en informatie van dealers nodig. Wij hebben dit jaar de schadevestiging van Fiat-, Mitsubishien Kia-dealer Preuninger overgenomen. En daarnaast werken wij met veel dealers samen. Wij maken gebruik van hun merkkennis, en zij van onze kennis van dit specialisme.”

Vechtjaar

Maessen: “De steeds autonomer rijdende auto zorgt voor stevige veranderingen in het herstelproces. Uiteindelijk verandert hiermee ook de rol van de verzekeraar. We gaan van bestuurdersaansprakelijkheid naar de aansprakelijkheid van het voertuig en daarmee zal de fabrikant meer grip op de markt willen.” De Wilde: “Ik hoop dat de markt weer wat rustiger wordt. Het is het afgelopen jaar te veel om processen gegaan: zowel bij brancheverenigingen als opdrachtgevers. Dan denk ik wel eens: wil je nou de kwaliteit van het rapport toetsen of de kwaliteit van mijn werk?” Den Elzen: “We hebben dit jaar voordeel gehad van de hagelbuien, maar als die er volgend jaar niet zijn, wordt 2016 heel mager. En een vechtjaar, want er lopen veel grote tenders van leasemaatschappijen en verzekeraars af.”






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.