Ihs-polk: marktverstoring door nederlandse autobelastingen
Het onderzoek richtte zich op Nederland, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië. Van deze markten werden de verschillende belastingstelsels en de autoverkopen in de jaren 2010 tot en met 2013 geanalyseerd.
Marktverstoring
De onderzoekers concludeerden dat de autoverkopen in Nederland in hoge mate gestuurd worden door ons autobelastingenstelsel en dat er duidelijk aantoonbare marktverstoringen optreden. Deze mate van marktverstoring heeft men niet aangetroff en in de autobelastingstelsels van de belangrijkste Europese markten, terwijl ook in deze landen er wel degelijk sprake is van een duidelijke reductie in de CO2-uitstoot van nieuwverkochte auto's.
Behalve gunstige of ongunstige eff ecten op de verkoop van bepaalde modellen personen auto's komt IHS-Polk tot de conclusie dat het Nederlandse belastingstelsel nog een marktverstorend eff ect heeft dat men in geen van de andere Europese markten is tegen gekomen: vervroegde of juist uitgestelde aankoop van modellen om nog te kunnen profiteren van gunstige BPM-afdracht en/of bijtelling.
De uitkomsten van dit onderzoek waren in februari aanleiding voor algemeen voorzitter RAI Vereniging Roelf H. de Boer om het opinie-artikel ‘Eén grammetje CO2 meer is ook heel zuinig’ te sturen aan De Volkskrant. Een uitgebreide samenvatting en het volledige rapport van IHS-Polk vindt u, met de zoekterm “IHS-Polk”, op www.raivereniging.nl.