Wijn houdt nog voet bij stuk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kamerlid Van As stelde de vraag of de heffing niet beter kan worden vervangen, naar aanleiding van een brief van MKB-Nederland over de negatieve gevolgen van de nieuwe bijtellingsystematiek: verzwaring van de administratieve lasten en een ongewenste inmenging in de privé-sfeer van de werknemer. De werkgever krijgt bij een onjuiste aangifte namelijk een naheffing en moet dus controleren of de werknemer wel het juiste aantal privé-kilometers doorgeeft. De reactie van Wijn: “Uitgangspunt is dat werkgever en werknemer afspraken maken over het privé-gebruik; de werkgever moet daarop een vorm van toezicht uitoefenen.”

Het kabinet besloot eind vorig jaar dat werkgevers de bijtelling maar moeten gaan regelen: dat zou fraude bij de belastingaangifte voor privé-gebruik van de zakelijke auto terugdringen. Dit moet honderd miljoen euro opbrengen. Dat geld wordt gebruikt om een gat in de begroting te dichten dat ontstond toen een eerder plan om het grijze kenteken op bestelauto’s ook voor bedrijven af te schaffen werd geschrapt. En die afschaffing van het grijze kenteken was op haar beurt weer bedacht om een verlaging van de vennootschapbelasting te financieren.

Kort en goed: tegenover een lagere vennootschapbelasting (waarvan vooral grotere bedrijven profiteren) staat dat het hele bedrijfsleven nu een stukje van het werk van de Belastingdienst moet overnemen. De meeste brancheorganisaties vinden dat zeer bezwaarlijk, maar het ziet er op dit moment niet naar uit dat de staatssecretaris bereid is water in de wijn te doen.

Anderzijds zullen brancheorganisaties op korte termijn de druk in Den Haag opvoeren: zij ervaren de nieuwe bijtellingsystematiek als praktisch onwerkbaar. Bovendien staat zij haaks op de kabinetsbelofte om de administratieve lastendruk voor het bedrijfsleven te verlagen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Wijn houdt nog voet bij stuk | Automotive Online

Wijn houdt nog voet bij stuk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kamerlid Van As stelde de vraag of de heffing niet beter kan worden vervangen, naar aanleiding van een brief van MKB-Nederland over de negatieve gevolgen van de nieuwe bijtellingsystematiek: verzwaring van de administratieve lasten en een ongewenste inmenging in de privé-sfeer van de werknemer. De werkgever krijgt bij een onjuiste aangifte namelijk een naheffing en moet dus controleren of de werknemer wel het juiste aantal privé-kilometers doorgeeft. De reactie van Wijn: “Uitgangspunt is dat werkgever en werknemer afspraken maken over het privé-gebruik; de werkgever moet daarop een vorm van toezicht uitoefenen.”

Het kabinet besloot eind vorig jaar dat werkgevers de bijtelling maar moeten gaan regelen: dat zou fraude bij de belastingaangifte voor privé-gebruik van de zakelijke auto terugdringen. Dit moet honderd miljoen euro opbrengen. Dat geld wordt gebruikt om een gat in de begroting te dichten dat ontstond toen een eerder plan om het grijze kenteken op bestelauto’s ook voor bedrijven af te schaffen werd geschrapt. En die afschaffing van het grijze kenteken was op haar beurt weer bedacht om een verlaging van de vennootschapbelasting te financieren.

Kort en goed: tegenover een lagere vennootschapbelasting (waarvan vooral grotere bedrijven profiteren) staat dat het hele bedrijfsleven nu een stukje van het werk van de Belastingdienst moet overnemen. De meeste brancheorganisaties vinden dat zeer bezwaarlijk, maar het ziet er op dit moment niet naar uit dat de staatssecretaris bereid is water in de wijn te doen.

Anderzijds zullen brancheorganisaties op korte termijn de druk in Den Haag opvoeren: zij ervaren de nieuwe bijtellingsystematiek als praktisch onwerkbaar. Bovendien staat zij haaks op de kabinetsbelofte om de administratieve lastendruk voor het bedrijfsleven te verlagen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.