Europese marktdaling zet door

Redactie Redactie
• Laatste update:

Cumulatief gezien zat de Europese automarkt eind oktober op een plus van bijna één procent. De kloeke voorsprong die in het eerste halfjaar werd opgebouwd, is de laatste maanden snel verloren gegaan. Fabrikantenorganisatie ACEA wijt deze ontwikkeling vooral aan het aarzelende herstel van de economie. Zo laat ook BMW-voorman Helmut Panke in Automotive News Europa weten dat zijn merk juist om die reden krachtiger gaat inzetten op de Amerikaanse markt. En dat ondanks de zwakke dollar.

Reuzensprong Kia
Met uitzondering van de Ford-, Fiat- en BMW-groep staan de Europese fabrikantclusters allemaal op verlies binnen hun thuiscontinent. Het diepst is de val van de MG Rover-groep (-16,5 procent), de PSA-groep (-4,7 procent) en DaimlerChrysler (-3,7 procent). De Aziaten verbeteren hun positie over vrijwel de gehele linie, alleen Nissan (-6,4 procent) en Mitsubishi (-1,8 procent) weten niet te delen in dit succes. Grootste sprong omhoog staat op naam van Kia; mede door een enorme verkooppiek in oktober plussen deze ambitieuze Koreanen dit jaar met 37,1 procent, waarmee landgenoot Daewoo nu gepasseerd is.

Premiumcontrast
Maar ook met een aantal Europese merken worden goede zaken gedaan, vooral in het premium-segment. Volvo verkoopt 13,1 procent meer in Europa, BMW stijgt 11,2 procent, Jaguar plust 24,5 procent. Het verlies van Mercedes (-6,9 procent) staat in schril contrast daarmee. Kleine zus Smart daarentegen boekt 17,2 procent progressie en staat daarmee op een recordmarktaandeel van 0,9 procent. In ons land komen de Smartjes vooralsnog niet verder dan 0,4 procent van de markt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Europese marktdaling zet door | Automotive Online

Europese marktdaling zet door

Redactie Redactie
• Laatste update:

Cumulatief gezien zat de Europese automarkt eind oktober op een plus van bijna één procent. De kloeke voorsprong die in het eerste halfjaar werd opgebouwd, is de laatste maanden snel verloren gegaan. Fabrikantenorganisatie ACEA wijt deze ontwikkeling vooral aan het aarzelende herstel van de economie. Zo laat ook BMW-voorman Helmut Panke in Automotive News Europa weten dat zijn merk juist om die reden krachtiger gaat inzetten op de Amerikaanse markt. En dat ondanks de zwakke dollar.

Reuzensprong Kia
Met uitzondering van de Ford-, Fiat- en BMW-groep staan de Europese fabrikantclusters allemaal op verlies binnen hun thuiscontinent. Het diepst is de val van de MG Rover-groep (-16,5 procent), de PSA-groep (-4,7 procent) en DaimlerChrysler (-3,7 procent). De Aziaten verbeteren hun positie over vrijwel de gehele linie, alleen Nissan (-6,4 procent) en Mitsubishi (-1,8 procent) weten niet te delen in dit succes. Grootste sprong omhoog staat op naam van Kia; mede door een enorme verkooppiek in oktober plussen deze ambitieuze Koreanen dit jaar met 37,1 procent, waarmee landgenoot Daewoo nu gepasseerd is.

Premiumcontrast
Maar ook met een aantal Europese merken worden goede zaken gedaan, vooral in het premium-segment. Volvo verkoopt 13,1 procent meer in Europa, BMW stijgt 11,2 procent, Jaguar plust 24,5 procent. Het verlies van Mercedes (-6,9 procent) staat in schril contrast daarmee. Kleine zus Smart daarentegen boekt 17,2 procent progressie en staat daarmee op een recordmarktaandeel van 0,9 procent. In ons land komen de Smartjes vooralsnog niet verder dan 0,4 procent van de markt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.