Rover: zonder partner overleven we niet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Rover en Proton sloten onlangs een intentieovereenkomst, maar de Engelse fabrikant onderzoekt ook of zij kan samenwerken met een Chinese autofabrikant. Want Rover wil toegang tot nieuwe markten en de ontwikkelingskosten van nieuwe auto’s delen met anderen.

De vraag wat er met Rover gebeurt als er geen samenwerking met derden tot stand komt, wil Oldaker in eerste instantie niet beantwoorden. Dan: “Als we geen partner vinden, worden we te klein en kunnen we alleen nog maar kleine series sportwagens bouwen. In vergelijking met ‘vroeger’ (toen Rover onder BMW ressorteerde, red.) is ons ontwikkelingsbudget voor een nieuw model met de helft verminderd.”

Rover heeft nieuwe modellen nodig, zegt Oldaker. “We brengen nu een facelift van de 25 en de 45, terwijl we een echt nieuw model hadden willen presenteren. Dat gebeurt niet doordat de ontwikkeling van de opvolger van de 25/45 plaatsvond bij TWR van Tom Walkinshaw. Dat bedrijf is vorig jaar failliet gegaan en daardoor heeft het project ruim een jaar vertraging opgelopen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Rover: zonder partner overleven we niet | Automotive Online

Rover: zonder partner overleven we niet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Rover en Proton sloten onlangs een intentieovereenkomst, maar de Engelse fabrikant onderzoekt ook of zij kan samenwerken met een Chinese autofabrikant. Want Rover wil toegang tot nieuwe markten en de ontwikkelingskosten van nieuwe auto’s delen met anderen.

De vraag wat er met Rover gebeurt als er geen samenwerking met derden tot stand komt, wil Oldaker in eerste instantie niet beantwoorden. Dan: “Als we geen partner vinden, worden we te klein en kunnen we alleen nog maar kleine series sportwagens bouwen. In vergelijking met ‘vroeger’ (toen Rover onder BMW ressorteerde, red.) is ons ontwikkelingsbudget voor een nieuw model met de helft verminderd.”

Rover heeft nieuwe modellen nodig, zegt Oldaker. “We brengen nu een facelift van de 25 en de 45, terwijl we een echt nieuw model hadden willen presenteren. Dat gebeurt niet doordat de ontwikkeling van de opvolger van de 25/45 plaatsvond bij TWR van Tom Walkinshaw. Dat bedrijf is vorig jaar failliet gegaan en daardoor heeft het project ruim een jaar vertraging opgelopen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.