Autoreclame plust 26%

Redactie Redactie
• Laatste update:

Per verkochte auto is er dit jaar tot nu toe 308 euro aan reclame uitgegeven. Natuurlijk zijn er uitschieters. Het meeste reclamegeld gaf MCC Smart uit: 1.979 euro per verkochte auto. Een jaar geleden was dat ‘slechts’ 499 euro. Het enorme verschil wordt verklaard doordat het reclamebudget van het merk meer dan verdubbeld is. Vorig jaar gaf MCC tot en met augustus 931.000 euro uit aan reclame, dit jaar was dat 2,2 miljoen. Ondanks al die reclame vielen de verkopen van het merk flink tegen: 1.865 stuks vorig jaar tegen 1.118 dit jaar. Marktleider Opel gaf ook het meeste reclamegeld uit: 12,5 miljoen euro van januari tot augustus 2003.

Halveren
Volkswagen had het laagste reclamebudget per auto, ook al zijn de uitgaven meer dan verdubbeld ten opzichte van het vorig jaar. In 2002 spendeerde Volkswagen nog 58 euro per auto aan reclame, dit jaar was dat 130 euro. Mercedes-Benz presteert het zelfs om zijn reclamebestedingen per auto te halveren, van 304 naar 142 euro per auto. Het totale reclamebudget van het merk met de ster is meer dan gehalveerd, van 3,5 miljoen euro in 2002 tot 1,6 miljoen in 2003. Niettemin ging de verkoop een stukje vooruit: in de periode van januari tot augustus werden dit jaar er 77 Mercedessen meer verkocht dan vorig jaar.
Al het extra reclamegeld worden voornamelijk uitgegeven aan radio- en televisiereclame. Maar liefst 55% van de reclamebudgetten wordt aan de massamedia gespendeerd. Daarnaast spelen gedrukte media (37%) en buitenreclame (6%) een stevige rol.
Zie Automotive 19 (die morgen verschijnt) voor een uitgebreidere versie van dit verhaal.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autoreclame plust 26% | Automotive Online

Autoreclame plust 26%

Redactie Redactie
• Laatste update:

Per verkochte auto is er dit jaar tot nu toe 308 euro aan reclame uitgegeven. Natuurlijk zijn er uitschieters. Het meeste reclamegeld gaf MCC Smart uit: 1.979 euro per verkochte auto. Een jaar geleden was dat ‘slechts’ 499 euro. Het enorme verschil wordt verklaard doordat het reclamebudget van het merk meer dan verdubbeld is. Vorig jaar gaf MCC tot en met augustus 931.000 euro uit aan reclame, dit jaar was dat 2,2 miljoen. Ondanks al die reclame vielen de verkopen van het merk flink tegen: 1.865 stuks vorig jaar tegen 1.118 dit jaar. Marktleider Opel gaf ook het meeste reclamegeld uit: 12,5 miljoen euro van januari tot augustus 2003.

Halveren
Volkswagen had het laagste reclamebudget per auto, ook al zijn de uitgaven meer dan verdubbeld ten opzichte van het vorig jaar. In 2002 spendeerde Volkswagen nog 58 euro per auto aan reclame, dit jaar was dat 130 euro. Mercedes-Benz presteert het zelfs om zijn reclamebestedingen per auto te halveren, van 304 naar 142 euro per auto. Het totale reclamebudget van het merk met de ster is meer dan gehalveerd, van 3,5 miljoen euro in 2002 tot 1,6 miljoen in 2003. Niettemin ging de verkoop een stukje vooruit: in de periode van januari tot augustus werden dit jaar er 77 Mercedessen meer verkocht dan vorig jaar.
Al het extra reclamegeld worden voornamelijk uitgegeven aan radio- en televisiereclame. Maar liefst 55% van de reclamebudgetten wordt aan de massamedia gespendeerd. Daarnaast spelen gedrukte media (37%) en buitenreclame (6%) een stevige rol.
Zie Automotive 19 (die morgen verschijnt) voor een uitgebreidere versie van dit verhaal.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.