Schademarkt crasht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zijn bedrijf heeft inmiddels een vacaturestop afgekondigd. De economie (we mogen van het CBS nu officieel van een recessie spreken) speelt zijn negatieve rol, maar dat geldt zeker ook voor het weer: de eerste vier maanden waren bovengemiddeld fraai, zegt de KNMI.

Enorme kortingen
Los van weer en CBS zorgt de schadesturing voor onrust: werk verschuift van A naar B en via tenders zijn kortingen op het uurtarief afgedwongen die oplopen tot 27%. Tegelijk schroeven automerken de onderdelenmarges die ze aan de schadehersteller weggeven terug. “We zitten op een tikkende tijdbom”, aldus een prominente schadehersteller. De oplossing lijkt simpel: compenseer het verlies aan onderdelenmarge in je uurtarief en geef minder korting. Hoewel… “De totale herstelcapaciteit is de afgelopen jaren fors gegroeid, in Noord-Holland bijvoorbeeld met dertig procent. Dat cijfer kun je landelijk doortrekken”, zegt Pietersz. Die overcapaciteit lijkt op termijn een groter probleem dan de zon.
Zie Automotive 10, die aanstaande donderdag verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Schademarkt crasht | Automotive Online

Schademarkt crasht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zijn bedrijf heeft inmiddels een vacaturestop afgekondigd. De economie (we mogen van het CBS nu officieel van een recessie spreken) speelt zijn negatieve rol, maar dat geldt zeker ook voor het weer: de eerste vier maanden waren bovengemiddeld fraai, zegt de KNMI.

Enorme kortingen
Los van weer en CBS zorgt de schadesturing voor onrust: werk verschuift van A naar B en via tenders zijn kortingen op het uurtarief afgedwongen die oplopen tot 27%. Tegelijk schroeven automerken de onderdelenmarges die ze aan de schadehersteller weggeven terug. “We zitten op een tikkende tijdbom”, aldus een prominente schadehersteller. De oplossing lijkt simpel: compenseer het verlies aan onderdelenmarge in je uurtarief en geef minder korting. Hoewel… “De totale herstelcapaciteit is de afgelopen jaren fors gegroeid, in Noord-Holland bijvoorbeeld met dertig procent. Dat cijfer kun je landelijk doortrekken”, zegt Pietersz. Die overcapaciteit lijkt op termijn een groter probleem dan de zon.
Zie Automotive 10, die aanstaande donderdag verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.