GM wil Fidis, Cantarella vrijwillig weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

GM doet hiermee een tegenbod tegen drie Italiaanse banken, die eerder deze maand bekend maakten in het kader van een herfinanciering van Fiat een groot belang in Fidis te willen nemen.
GM verwierf twee jaar geleden al een aandeel van twintig procent in Fiat Auto (met een geschatte waarde van $ 2,4 miljard) en zou gezien de alliantie tussen beide bedrijven een beroep kunnen doen op een exclusiviteitsclausule die zou gelden bij een bod op welk Fiat-onderdeel ook, aldus de zakenkrant. Als GM het belang in Fidis verwerft en het bedrijf samenvoegt met zijn eigen financieringspoot GMAC, zou dit erop duiden dat GM op termijn Fiat Auto zal overnemen. Fiat heeft een optie om de resterende tachtig procent van Fiat Auto tussen 2004 en 2009 aan GM te verkopen. Als Fiat gebruik maakt van die optie, zouden drie investeringsbanken de waarde van Fiat Auto moeten vaststellen, schrijft The Economist. Als de fabrikanten driemaal op rij niet tot overeenstemming over de prijs zouden komen, geeft dat Fiat de vrijheid de aandelen Fiat Auto aan een ander te verkopen.

Eigen keus
GM zou na de overname van Fiat in Europa een marktaandeel van twintig procent krijgen (Opel, Fiat, Daewoo). Dat het overname-scenario dichterbij komt, blijkt uit de opmerking van The Economist dat GM – achttien maanden voor de optie kan worden uitgeoefend – aan een plan werkt om Fiat te integreren met Opel. Fiat Groep bestrijdt weliswaar dat deze ontwikkelingen zich zullen voordoen, maar heeft volgens het zakenblad waarschijnlijk nauwelijks keus. Pogingen om onderdelen van de Fiat Groep te verkopen zouden – gezien het tempo waarin met name Fiat Auto geld verliest – onvoldoende zijn om de groep boven water te houden. De enige oplossing is volgens The Economist dat Fiat Auto tegen het eind van dit jaar winstgevend is bij de verkoop van auto’s, en de kansen daarop lijken bescheiden. Het Engelse blad lijkt overigens goed op de hoogte over wat er zich in de bestuurskamer van Fiat afspeelt. Toen afgelopen week bekend werd dat Paolo Cantarella – CEO sinds 1996 – de Fiat Groep ging verlaten, stond voor iedereen vast dat zijn vertrek niet vrijwillig was. Een logische conclusie, want Fiat Auto verloor het eerste kwartaal ruim vierhonderd miljoen euro en de netto schuld van de groep groeide met 600 miljoen euro tot 6,6 miljard. Het was ook een foute conclusie, aldus The Economist: Cantarella zou Fiat-padrone Agnelli al twee weken geleden hebben gezegd te willen vertrekken omdat hij het symbool was geworden van de tegenslagen van Fiat. Terug uit Amerika, waar Agnelli voor prostaatkanker werd behandeld, bleek hij Cantarella er niet van te kunnen overtuigen dat deze moest blijven en 10 juni werd zijn vertrek officieel.
Cantarella is opgevolgd door Paolo Fresco, de voormalige nummer twee van General Electric. Diens aanwezigheid in Italië verklaart ook de geruchten dat GE een aantal onderdelen van de Fiat Groep voor een zacht prijsje wil overnemen. Een bankier die nauwe banden met Fiat onderhoudt in The Economist: “Fiat moet verkopen wat verkoopbaar is, maar zit in een zwakke onderhandelingspositie.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

GM wil Fidis, Cantarella vrijwillig weg | Automotive Online

GM wil Fidis, Cantarella vrijwillig weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

GM doet hiermee een tegenbod tegen drie Italiaanse banken, die eerder deze maand bekend maakten in het kader van een herfinanciering van Fiat een groot belang in Fidis te willen nemen.
GM verwierf twee jaar geleden al een aandeel van twintig procent in Fiat Auto (met een geschatte waarde van $ 2,4 miljard) en zou gezien de alliantie tussen beide bedrijven een beroep kunnen doen op een exclusiviteitsclausule die zou gelden bij een bod op welk Fiat-onderdeel ook, aldus de zakenkrant. Als GM het belang in Fidis verwerft en het bedrijf samenvoegt met zijn eigen financieringspoot GMAC, zou dit erop duiden dat GM op termijn Fiat Auto zal overnemen. Fiat heeft een optie om de resterende tachtig procent van Fiat Auto tussen 2004 en 2009 aan GM te verkopen. Als Fiat gebruik maakt van die optie, zouden drie investeringsbanken de waarde van Fiat Auto moeten vaststellen, schrijft The Economist. Als de fabrikanten driemaal op rij niet tot overeenstemming over de prijs zouden komen, geeft dat Fiat de vrijheid de aandelen Fiat Auto aan een ander te verkopen.

Eigen keus
GM zou na de overname van Fiat in Europa een marktaandeel van twintig procent krijgen (Opel, Fiat, Daewoo). Dat het overname-scenario dichterbij komt, blijkt uit de opmerking van The Economist dat GM – achttien maanden voor de optie kan worden uitgeoefend – aan een plan werkt om Fiat te integreren met Opel. Fiat Groep bestrijdt weliswaar dat deze ontwikkelingen zich zullen voordoen, maar heeft volgens het zakenblad waarschijnlijk nauwelijks keus. Pogingen om onderdelen van de Fiat Groep te verkopen zouden – gezien het tempo waarin met name Fiat Auto geld verliest – onvoldoende zijn om de groep boven water te houden. De enige oplossing is volgens The Economist dat Fiat Auto tegen het eind van dit jaar winstgevend is bij de verkoop van auto’s, en de kansen daarop lijken bescheiden. Het Engelse blad lijkt overigens goed op de hoogte over wat er zich in de bestuurskamer van Fiat afspeelt. Toen afgelopen week bekend werd dat Paolo Cantarella – CEO sinds 1996 – de Fiat Groep ging verlaten, stond voor iedereen vast dat zijn vertrek niet vrijwillig was. Een logische conclusie, want Fiat Auto verloor het eerste kwartaal ruim vierhonderd miljoen euro en de netto schuld van de groep groeide met 600 miljoen euro tot 6,6 miljard. Het was ook een foute conclusie, aldus The Economist: Cantarella zou Fiat-padrone Agnelli al twee weken geleden hebben gezegd te willen vertrekken omdat hij het symbool was geworden van de tegenslagen van Fiat. Terug uit Amerika, waar Agnelli voor prostaatkanker werd behandeld, bleek hij Cantarella er niet van te kunnen overtuigen dat deze moest blijven en 10 juni werd zijn vertrek officieel.
Cantarella is opgevolgd door Paolo Fresco, de voormalige nummer twee van General Electric. Diens aanwezigheid in Italië verklaart ook de geruchten dat GE een aantal onderdelen van de Fiat Groep voor een zacht prijsje wil overnemen. Een bankier die nauwe banden met Fiat onderhoudt in The Economist: “Fiat moet verkopen wat verkoopbaar is, maar zit in een zwakke onderhandelingspositie.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.